ایران پرسمان
بایدن ولیعهد سعودی را مجازات نمی‌کند
دوشنبه 11 اسفند 1399 - 00:33:20
ایران پرسمان - تسنیم /متن پیش رو در تسنیم منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
رئیس‌جمهور آمریکا علی‌رغم قول تنبیه مقامات ارشد عربستان در جریان مبارزات انتخاباتی، از اعمال مجازات برای ولیعهد عربستان بخاطر قتل جمال خاشقجی خودداری می‌کند؛ سخنگوی کاخ سفید نیز از تحریم نکردن مستقیم بن سلمان دفاع کرده است.
به نظر می‌رسد تصمیم برای مجازات نکردن شاهزاده سعودی برای رئیس جمهور آمریکا بی دردسرتر از قول برای تنبیه وی در دوران انتخابات باشد.
روز جمعه، دولت بایدن یک گزارش اطلاعاتی درباره مرگ خاشقجی را منتشر کرد که به تازگی از طبقه بندی خارج شده بود. اقدامی که ترامپ از انجام آن امتناع کرده بود.
این گزارش که توسط مدیر اطلاعات ملی آمریکا منتشر شده نقش مستقیم ولیعهد عربستان در کشتن خاشقچی را تأیید کرده است.
اما در حالی که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا محدودیت‌های تخصیص ویزا به 76 مقام سعودی را که در آزار و اذیت فعالان و روزنامه نگاران نقش داشتند را اعلام کرد، وی از اعلام کردن اقدامات مربوط به شاهزاده سعودی امتناع کرد و در حالی که لیست تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا از شخصی با عنوان معاون سابق رئیس اطلاعات و نیروی مداخله سریع گارد سلطنتی سعودی نام برده، باز هم اسمی از ولیعهد آورده نشدبود.
دو مقام دولتی آمریکا گفتند که مجازات شاهزاده سعودی هرگز یکی از گزینه‌های انتخابی روی میز نبوده است، زیرا آنها بر این باورند که این موضوع «بسیار پیچیده‌ای» است و می تواند منافع نظامی آمریکا را در عربستان سعودی به خطر بیندازد. در نتیجه، دولت آمریکا حتی درخواستی را به وزارت امور خارجه ارائه نکرد تا گزینه‌ها را برای هدف قرار دادن شاهزاده سعودی بوسیله تحریم بررسی کند.
بایدن هنگام عزیمت از کاخ سفید در روز شنبه، اظهار داشت که روز دوشنبه «در مورد آنچه که ما به طور کلی با عربستان سعودی انجام خواهیم داد» اطلاعیه ای ارائه خواهد شد.
کاخ سفید بعداً تلاش کرد توضیحات رئیس جمهور این کشور را روشن کند و گفت که وزارت امور خارجه صرفاً جزئیات بیشتری را درباره اقداماتی که قبلاً اعلام کرده بودند، ارائه می دهد.
یک مقام کاخ سفید گفت: «ارزیابی مجدد روابط با عربستان سعودی از 20 ژانویه آغاز شده و همچنان ادامه دارد. دولت در روز جمعه اقدامات جدیدی را انجام داد. رئیس جمهور به این واقعیت اشاره دارد که روز دوشنبه، وزارت امور خارجه جزییات بیشتری را در مورد آن اطلاعیه ها ارائه خواهد داد می دهد و نه اطلاعیه های جدید.»
روز جمعه در مصاحبه بایدن با «یونیویژن» زمانی که از وی درباره اینکه چقدر حاضر است به ولیعهد عربستان برای رعایت حقوق بشر فشار بیاورد، وی گفت که او اکنون با پادشاه عربستان سروکار دارد و نه با بن سلمان. وی گفت قوانین در حال تغییر هستند و ممکن است تغییرات قابل توجهی در روز دوشنبه رخ دهد.
بایدن همچنین بدون اینکه بطور دقیق‍تر در مورد برنامه‌اش برای مجازات ولیعهد عربستان صحبت کند افزود :«ما قصد داریم آنها را به دلیل نقض حقوق بشر مسئول بدانیم و اطمینان حاصل خواهیم کرد که آنها، اگر می خواهند با ما معامله‌ای داشته باشند، باید با نقض حقوق بشر برخورد کنند.»
از آنجایی که بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی در ماه نوامبر 2019 قول داده بود تا مقام‌های ارشد سعودی را مجازات کند، اظهارات روز جمعه اش بسیار با صحبت‌هایش انتخاباتی‌اش متفاوت بود.
جن ساکی سخنگوی کاخ سفید، امروز یکشنبه از تصمیم دولت بایدن در مورد تحریم نکردن مستقیم محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به دلیل مرگ وحشیانه جمال خاشقجی روزنامه نگار دفاع کرد و گفت که راه های موثرتری برای بازخواست اقدام عربستان وجود دارد.
ساکی در پاسخ به این سوال خبرنگار «سی‌ان‌ان» که چرا دولت آمریکا افراد تحت امر ولیعهد عربستان را مجازات می کند اما خود شخص ولیعهد را مجازات نمی کند، افزود: «ما معتقدیم که روشهای موثرتری وجود دارد که اطمینان حاصل کند این اتفاق دوباره نیفتد و همچنین می توان فضایی را برای کار با سعودیها در مناطقی که توافق دوجانبه وجود دارد - جایی که منافع ملی برای ایالات متحده وجود دارد - در نظر گرفت. این چیزی است که به آن دیپلماسی گفته میشود.»
تعریف دولت بایدن از «بازخواست» اکنون با تردید بیشتری رو‌به‌‌رو شده است. رئیس جمهور آمریکا به حمایت از جنگ تحت هدایت عربستان در یمن پایان داده و دستور داد فروش برخی از سلاح ها به عربستان خاتمه یابد، در حالی که دستیاران ارشد می گویند او می خواهد روابطش را دوباره ارزیابی کند.
با این وجود یک مقام ارشد دولت بایدن، در توضیح تصمیم برای چشم پوشی از مجازات ولیعهد عربستان با توجه به گزارش قتل خاشقجی گفت که اطلاعات منتشر شده در روز جمعه جدید نیست و بیش از یک سال است که به اطلاع دولت آمریکا رسیده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/261955/بایدن-ولیعهد-سعودی-را-مجازات-نمی‌کند
بستن   چاپ