ایران پرسمان
وزیر مستعفی: بارها 10 دقیقه وقت خواستم ولی روحانی قبول نکرد
دوشنبه 11 اسفند 1399 - 17:31:54
ایران پرسمان - انصاف نیوز / «سید محمد بطحائی»، وزیر مستعفی آموزش‌وپرورش در لایو اینستاگرامی با انصاف نیوز گفت برای گفتن مطلبی در مورد «طرح رتبه‌بندی معلمان» چندین بار از رئیس‌جمهور درخواست وقت کرده ولی روحانی به او زمانی نمی‌داده. او دلیل استعفای خود را این بیان می‌کند که بارها از روحانی برای این موضوع وقت ملاقات خواسته ولی او وقتی نداده، بعد موضوع را به آقای واعظی ارجاع داده‌اند، آقای واعظی هم به آقای نوبخت ارجاع داده‌اند و در نهایت هم آقای نوبخت بدون هماهنگی با وزیر آموزش‌وپرورش در مورد طرح رتبه‌بندی معلمان تصمیم گرفته است!
بطحائی می‌گوید این کار دولتی‌ها باعث شده که او اعتراض کند و به او «بربخورد». نکته‌ی جالب حرف‌های بطحائی این است که می‌گوید وزیران دیگر خیلی بدتر از اینها را تحمل می‌کنند که به‌نوعی نشان از دخالت دفتر رئیس‌جمهور در کار وزارتخانه‌هاست.
او در این گفت‌وگو در مورد مسائل مختلفی اظهارنظر کرد. وزیر سابق آموزش‌وپرورش با 2030 و هر نوع سند الزام‌آور فرهنگی خارجی مخالف است و خانواده را مسئول آموزش‌های جنسیتی می‌د‌اند نه مدرسه. او معتقد است در شرایط فعلی پرداختن به زبان مادری باعث تهدید زبان فارسی می‌شود. او معتقد است کیفیت معلمان ما بسیار پایین است و ما خیلی آسان اجازه می‌دهیم هرکسی معلم شود.
بطحایی گفت دو دسته از والدین کودکانشان را از مدارس بیرون می‌برند چون معتقدند مدرسه توانایی تربیت فرزندانشان را ندارد. اول آنهایی که معتقدند آموزش‌های مدارس ایدئولوژیک است و کودک نیازی به این آموزش‌های ایدئولوژیک و دینی ندارد. دسته دوم آنهایی که معتقدند مدرسه کم به مسائل دینی می‌پردازد و کودکان را نمازخوان و به فکر آخرت تربیت نمی‌کند. او گفت رهبری در یک جلسه خصوصی تاکید داشته که مدرسه باید طوری باشد که هیچ کس کودکش را از آنجا بیرون نیاورد.
وزیر سابق دولت روحانی گفته ممکن است برای انتخابات 1400 کاندیدا شود. او خود را متعلق به هیچ‌کدام از جریانات سیاسی نمی‌داند. بطحائی موافق مذاکره با آمریکا با حفظ منافع ملی است.
شما در ادامه متن کامل گفت‌وگوی سید محمد بطحائی با انصاف نیوز را می‌خوانید.
آموزش زبان مادری از حقوق پیش‌بینی‌شده در قانون اساسی است اما چرا در تمام این سال‌ها اتفاقی برای عملی شدن آن نیفتاده است؟
موضوع زبان مادری، موضوعی است که نمی‌توان از آن گذشت و توجه نکرد چون از ابعاد مهم فرهنگی در جوامع مختلف است متأسفانه به دلیل افراط و تفریط‌هایی که در موضوع می‌شود نمی‌شود به آن توجه جدی هم داشت.
من در زمانی که مستقیماً با این موضوعات سروکار داشتم و شاهد بودم که متأسفانه در برخی مواقع پرداختن به زبان مادری مساوی بود با اضمحلال زبان فارسی که موجب وحدت در کشور می‌شود.
پرداختن به زبان مادری، زبان فارسی را تضعیف می‌کند
چرا؟
من می‌خواهم فراتر از این بگویم. پرداختن به زبان فارسی به‌عنوان زبان ملی فقط وحدت به وجود نمی‌آورد. شما می‌دانید الان در کشور اگر کسی با زبان فارسی آشنا نباشد بسیاری از فرصت‌ها را از دست می‌دهد که زمینه‌ساز تبعیض در آینده خواهد شد. پس پرداختن به زبان فارسی به‌عنوان زبان ملی یک ضرورت است.
وقتی ما می‌گوییم بسیار خوب آموزش زبان مادری را شروع می‌کنیم بسیاری از مطالبات به یکباره و در یک جهش به این سمت می‌رود که اجازه دهید درس‌ها و کتاب‌ها و گفت‌وگوی در مدرسه هم به زبان مادری صورت بگیرد. آرام‌آرام کار به آنجا می‌کشد که شما زبان فارسی را باید کنار بگذارید. درحالی‌که قانون اساسی به‌وضوح این را روشن کرده است.
چیزی که در قانون اساسی آمده این است که تدریس در مدارس باید به زبان فارسی باشد، مدارک باید به زبان فارسی باشد، و فقط تدریس به زبان‌های قومی و محلی به‌عنوان یک کار فوق‌برنامه باید انجام شود.
تدریس زبان محلی لازم است اما پرداختن به آن نباید موجب اضمحلال زبان فارسی شود؛ بنابراین این چالش که به‌نوعی تقابل زبان مادری و زبان فارسی است همچنان وجود دارد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/262204/وزیر-مستعفی--بارها-10-دقیقه-وقت-خواستم-ولی-روحانی-قبول-نکرد
بستن   چاپ