ایران پرسمان
«کلبه خاطرات» یک نویسنده پرماجرا در کتابفروشی‌ها
سه شنبه 12 اسفند 1399 - 17:03:10
ایران پرسمان - تسنیم /انتشارات علمی و فرهنگی کتاب «کلبه خاطرات؛ بداهه‌های بی‌پیرایه» را به قلم «تونی جات»، نویسنده بریتانیایی و با ترجمه فرزام امین صالحی منتشر کرد.
به نقل از روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ نخست کتاب «کلبه خاطرات؛ بداهه‌های بی‌پیرایه» نوشته تونی جات با ترجمۀ فرزام امین‌صالحی منتشر شد.
تونی جات در دوم ژانویه 1948 در لندن به دنیا آمد و در ششم آگوست 2010 در منهتن نیویورک درگذشت. او در معرفی خودش گفته بود: «من خودم را اول از همه معلم تاریخ می‌دانم، بعد نویسنده تاریخ اروپا، بعد مفسر امور اروپا.»
وی پس از این که در سال 1972 مدرک دکتری خود را گرفت، تا سال 1978، تاریخ مدرن فرانسه درس می‌داد. پس از دوره‌ای کوتاه که در دانشگاه کالیفرنیا تاریخ اجتماعی تدریس کرد، به انگلستان بازگشت، اما در 1987 به نیویورک نقل مکان کرد. جات سه بار ازدواج کرد که دو ازدواج اول به شکست انجامید. ازدواج سومش با تاریخ‌شناس آمریکایی، جنیفر هومنس بود. 
همین اطلاعات دم‌دستی از زندگی روزمره تونی جات می‌تواند به ما این نوید را بدهد که اندیشمند با فراز و نشیبی چنین، حتماً خاطرات جذابی برای تعریف کردن دارد. او در پیشگفتار کتاب گفته است که نمی‌خواسته این کتاب را منتشر کند: «هرگز قصد انتشار مقالات این کتاب کوچک را نداشتم و فقط به خاطر دل خودم شروع به نوشتن آن‌ها کردم و البته به تشویق تیموتی گارتون اَش که به من اصرار کرد درون‌گرایی روزافزون افکارم را به فرصت بدل کنم.»
خواندن خاطرات یا ذهن‌نگاری‌ها برای مخاطب عام جدا از لذتی که به همراه دارد، خواننده را به تماشای منظره‌ای می‌نشاند که شاید هیچ‌گاه در زندگی واقعی خود، آن را تجربه نکند. 
از تونی جات پیش از این چند کتاب به فارسی ترجمه شده است: از جمله کتاب «شر زمین را درمی‌نوردد» با ترجمهٔ فرزام امین‌صالحی در انتشارات علمی و فرهنگی و کتاب «بار مسئولیت» باز هم با ترجمهٔ فرزام امین‌صالحی در انتشارات نگاه.
در بخشی از کتاب «کلبه خاطرات؛ بداهه‌هایی بی‌پیرایه» چنین می‌خوانیم:
«من در سال1948 در انگلستان به دنیا آمدم، آن‌قدر دیر که از خدمت سربازی که تا چند سال پیش‌تر مرسوم بود خلاص شوم، اما به موقع برای تب بیتلز: 14 ساله بودم که آنها "دوستم بدار" را به بازار عرضه کردند. سه سال بعد سر و کله اولین مینی‌ژوپ‌ها پیدا شد: آن‌قدر بزرگ شده بودم که مزایای آن‌ها را درک کنم و آن‌قدر جوان بودم که از این مزایا برخوردار شوم. من در دوران رونق، امنیت و آرامش بزرگ شدم و از این رو وقتی درسال 1968، 20 سالم شد، سر به شورش برداشتم و مثل خیلی از اعضای نسل طوفانِ زاد و ولد، با ناهمرنگی‌ام همساز شدم. بی‌شک، دهۀ 1960 وقت خوبی برای جوانی بود. همه چیز انگار با سرعتی بی‌سابقه تغییر می‌کرد و گویا دنیا زیر سلطه جوان‌ها بود[...] . از یک‌سو، دست‌کم در انگلستان، دگرگونی می‌توانست گمراه‌کننده باشد.
ما به عنوان دانشجو، با جار و جنجال، با حمایت دولت کارگری از جنگ لیندن جانسون در ویتنام، مخالفت می‌کردیم. من دست‌کم یکی از این اعتراض‌ها را در کیمبریج، به دنبال سخنرانی دنیس هیلی، وزیر دفاع وقت در آنجا به خاطر دارم. ما ماشین او را تا بیرون شهر تعقیب کردیم. یکی از دوستان من که حالا با کمیسر عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه ازدواج کرده است، روی کاپوت پرید و با عصبانیت به پنجره‌ها کوبید. تازه بعد از اینکه هیلی فلنگ را بست فهمیدم که چقدر دیر شده بود. شام کالج چند دقیقه بعد شروع می‌شد و ما نمی‌خواستیم آن را از دست بدهیم.»
کلبۀ خاطرات؛ بداهه‌هایی بی‌پیرایه اثر تونی جات با ترجمۀ فرزام امین‌صالحی را انتشارات علمی و فرهنگی به تازگی با شمارگان هزار نسخه و در 204 صفحه منتشر کرده و قیمت پشت جلد آن 33 هزار تومان است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/262434/«کلبه-خاطرات»-یک-نویسنده-پرماجرا-در-کتابفروشی‌ها
بستن   چاپ