ایران پرسمان
چگونه سگ‌ها پا به قاره‌ی آمریکا گذاشتند؟
سه شنبه 12 اسفند 1399 - 17:03:31
ایران پرسمان - مجله ایلیاد /مطالعه‌ی جدیدی که نتایج آن در کنفرانس آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است، نشان می‌دهد که سگ‌ها حدود 23،000 سال پیش در سیبری اهلی شده‌اند. در آن زمان هم انسان‌ها و هم گرگ‌ها به خاطر شرایط بد آب و هوایی عصر یخبندان، منزوی بوده‌اند. سگ‌ها در سال‌های بعد با انسان‌ها پا به آمریکا گذاشته‌اند و حدود 15،000 سال پیش که انسان‌ها در سراسر قاره‌ی آمریکا پخش شده‌اند، سگ‌ها نیز به همه جای این قاره پا گذاشته‌اند.
آمریکا یکی از آخرین مناطق دنیا بوده که انسان در آنجا سکنی گزیده است. در این زمان سگ‌ها به‌عنوان نوادگان گرگ‌های خاکستری توسط انسان‌ها اهلی شده‌اند و نقش‌های متعددی در جوامع انسانی داشته‌اند.
«دکار آنجلا پری» به‌عنوان نویسنده‌ی اصلی این مقاله، می‌گوید: «در مورد اهلی کردن سگ‌ها، زمان و مکان این اتفاق همیشه مورد پرسش بوده است. ما در این مطالعه چگونگی و چرایی این کار را مورد کاوش قرار داده‌ایم. اهلی شدن سگ‌ها در سیبری می‌تواند پرسش‌های زیادی را پاسخ دهد و به کمک این کشف می‌توانیم منشاء ارتباطات بین انسان‌ها و سگ‌ها را کاوش کنیم. قرار دادن شواهد مربوط به باستان‌شناسی، ژنتیک و زمان‌بندی‌ها نشان می‌دهد که سگ‌ها در سیبری اهلی شده‌اند و پس از آن در آمریکا و دیگر نقاط دنیا پخش شده‌اند. یکی از تنها چیزهایی که از آن‌ها مطمئن هستیم، این است که سگ‌ها در آمریکا اهلی نشده‌اند.»
دکتر «لورنت فرانتز» به‌عنوان همکار این تحقیق از دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان، می‌گوید: «با استفاده از نشانه‌های ژنتیکی باقی مانده از سگ‌های باستانی اکنون می‌دانیم که سگ‌ها در سیبری اهلی شده‌اند و بعد از آن انسان‌ها به آمریکا مهاجرت کرده‌اند. ترکیب شواهد باقی مانده از انسان‌ها و سگ‌ها درک ما را از تاریخچه‌ی سگ‌ها افزایش داده است و اکنون می‌دانیم ساکنین سیبری و شمال شرق آسیا جاهایی هستند که برای اولین بار سگ‌ها را اهلی کرده‌اند.»
در زمان بروز آخرین یخبندان بین 19،000 تا 23،000 سال پیش سیبری و مناطق اطراف آن سرد و خشک بوده و شرایط واقعاً سختی داشته است. این شرایط باعث شده انسان‌ها و گرگ‌های خاکستری به یکدیگر نزدیک شوند و به شکارهای یکدیگر علاقمند شوند. این موضوع باعث ایجاد ارتباط بین این گونه‌ها و در نهایت اهلی شدن سگ‌ها شده است.
محققین می‌گویند: «ما مدت‌ها است که می‌دانیم اولین ساکنین آمریکا دارای مهارت‌های شکار بالایی بوده‌اند. این انسان‌ها قادر بوده‌اند از ابزار به نحو مطلوبی استفاده کنند. اکنون می‌دانیم این انسان‌ها در کنار ابزاری که داشته‌اند، سگ‌ها را نیز به‌عنوان همکار خود به این قاره برده‌اند.»

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/262444/چگونه-سگ‌ها-پا-به-قاره‌ی-آمریکا-گذاشتند؟
بستن   چاپ