ایران پرسمان
راه اندازی خطوط صنعتی واکسن رازی کوو پارس در دستورکار قرار گرفت
سه شنبه 12 اسفند 1399 - 17:03:59
ایران پرسمان - ایرنا /معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: هم زمان با انجام مراحل بالینی واکسن کرونا رازی (کوو پارس)، راه اندازی خطوط صنعتی این واکسن هم در دستور کار قرار گرفت.
دکتر محمد حسن فلاح مهرآبادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار امیدواری کرد که مراحل بالینی این محصول فناورانه با موفقیت طی شود و به موازات آن هم بتوانیم سرمایه گذاری صنعتی را انجام دهیم.
وی افزود: در این زمینه باید از مساعدت های وزارتخانه های بهداشت و جهاد کشاورزی و بانک مرکزی تقدیر کنیم. امید است همزمان با پایان انجام تست های انسانی این واکسن، راه اندازی خطوط صنعتی آن هم به نتیجه برسد.
فلاح تاکید کرد: مطالعات پیش بالینی این واکسن بر روی تعداد زیادی از حیوانات برای بررسی اثر بخشی آن، انجام شد که این مرحله بسیار موفقیت آمیز بود. امید است این نتایج در فازهای تست انسانی هم تکرار شود.
وی تعداد داوطلبان مرحله اول را 133 نفر اعلام کرد و گفت: 13 نفر در مرحله اول واکسن را دریافت می کنند که به 2 داوطلب واکسن تزریق شد و بقیه هم به زودی واکسن را دریافت می کنند.
معاون تحقیقات موسسه رازی ادامه داد: یک هفته بعد از آخرین تزریق، کار روی سایر داوطلبان گروه های بعدی این مرحله آغاز می شود. به عبارتی داوطلبان بعدی در چهار گروه 30 نفر وارد این طرح می شوند.
فلاح، زمان تزریق فاز اول تست انسانی این واکسن را 23 روز اعلام کرد و گفت: در این مدت هر داوطلب یک تزریق دریافت می کنند. تزریق بعدی آنان در روز 21 انجام می شود و در نهایت تزریق سوم که استنشاقی است 30 روز بعد از تزریق دوم انجام می گیرد.
وی اظهار داشت: با سپری شدن موفقیت آمیز فاز اول تست انسانی و اخذ مجوز وارد مرحله دوم این طرح می شویم. تعداد داوطلبان فاز دوم 500 نفر در 2 گروه 250 نفری هستند. در فاز سوم هم تعداد زیادی داوطلب در استان های مختلف، وارد این طرح می شوند.
به گزارش ایرنا، کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس موسسه رازی که نخستین واکسن تزریقی- استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است، با تزریق مرحله اول تست انسانی به 2 داوطلب مرد روز یکشنبه ( 10 اسفند) با حضور کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، جلیل کوهپایه زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران و جمعی از مسوولان و محققان در بیمارستان حضرت رسول اکرم (س) تهران آغاز شد.
ترزیق واکسن رازی کووپارس دومین واکسن ایرنا کرونا است که از 10 اسفند ماه روی داوطلبان این طرح مطالعاتی انجام شد.
واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که روز دوشنبه (20 بهمن ماه) در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مستقر در کرج رونمایی شد.
این واکسن به عنوان اولین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کووید- 19، توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت تولید شد.
موسسه رازی از اسفند سال 1398 کار ساخت واکسن را آغاز و از روش واکسن پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است، برای تولید آن استفاده کرد.
این موسسه در فاصله زمانی اسفند 98 تا پایان فروردین 99، کار طراحی این واکسن را به پایان رساند، اردیبهشت دُزسنجی و فرمولاسیون انجام شد و از خرداد ماه 99، آزمایش این واکسن روی 500 حیوان صورت گرفت.
واکسن کووپارس رازی تحت رهبری وزارت بهداشت و با کار کارشناسی دقیق سازمان غذا و دارو انجام شده است. با تصویب کمیته ملی اخلاق، آزمایش انسانی این واکسن روی 13 نفر در بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران آغاز می شود. 

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/262455/راه-اندازی-خطوط-صنعتی-واکسن-رازی-کوو-پارس-در-دستورکار-قرار-گرفت
بستن   چاپ