ایران پرسمان
انتقاد روسیه از استفاده ابزاری پرونده شیمیایی سوریه
پنجشنبه 14 اسفند 1399 - 22:15:55
ایران پرسمان - ایرنا / نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، کشورهای غربی را متهم کرد که با استفاده از پرونده مختومه شیمیایی، در پی مجازات مقامات دولت سوریه هستند.
واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع سلاح شیمیایی در سوریه برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.
وی افزود: سوریه به طور داوطلبانه و به پیشنهاد روسیه، به سازمان منع سلاح شیمیایی پیوست، اعلامیه اولیه منع سلاح شیمیایی را رعایت کرد و از شر همه ذخایر سلاح های شیمیایی خلاص شد.
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: در سال 2014، برنامه شیمیایی ارتش سوریه کاملاً بسته، سلاح‌های شیمیایی ضبط و تاسیسات تولید این تسلیحات منهدم شد که سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی بارها این موضوع را تأیید کرده است.
نبنزیا اظهار کرد: از آن زمان، سوریه به طور کامل با این سازمان، دبیرخانه فنی آن از جمله مأموریت رسیدگی اعلامیه اولیه سوریه و همچنین با همه مأموریت‌های تحقیقاتی همکاری کرده است.
وی خاطرنشان کرد: تعدادی از دولت‌ها همچنان از "پرونده شیمیایی" به عنوان ابزاری برای فشار بر دولت سوریه استفاده می‌کنند.
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد با انتقاد از ماموران دبیرخانه سازمان منع سلاح شیمیایی افزود: میزان شواهد کلاهبرداری مستقیم، دستکاری و تخلفات داخلی در کمیته تحقیقات سازمان منع سلاح شیمیایی از حد بحرانی فراتر رفته است.
نبنزیا خاطرنشان کرد: ریشه این مشکل این است که "پرونده شیمیایی" سوریه مدت زیادی است که برای همکاران غربی ما تنها ابزاری برای مجازات مقامات دمشق است که آنها را نمی‌خواهند.
وی یادآور شد: بنابراین جست‌وجوی هرگونه ارتباط با استفاده یا عدم استفاده از سلاح‌های شیمیایی در آن بی‌فایده است.
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد همچنین در پاسخ به اظهارات همتای انگلیسی خود که پرونده سرگئی اسکریپال را یادآور شد، گفت: از همکاران انگلیسی خود سپاسگزاریم که سومین سالگرد پرونده بدنام اسکریپال را به ما یادآوری کردند.
نبنزیا افزود: امروز واقعاً 4 مارس است. اگرچه همکاران غربی آن پرونده را مختومه می‌دانند اما ظاهرا بسته نیست چرا که ما هنوز پاسخ ده‌ها، اگر نه صدها سوال را که از همکاران انگلیسی خود پرسیده‌ایم، دریافت نکرده‌ایم.
وی ادامه داد: لیست این سوالات را می‌توان در وب سایت سفارت روسیه در بریتانیا یافت. من اکیدا توصیه می کنم کسانی که به این پرونده مرموز علاقه‌مند هستند که در اصل یک تحریک است، به این لیست سوالات توجه کنند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/263388/انتقاد-روسیه-از-استفاده-ابزاری-پرونده-شیمیایی-سوریه
بستن   چاپ