ایران پرسمان
گاردین: غرب هم باید در قبال یمن و خاشقجی پاسخگو باشد
جمعه 15 اسفند 1399 - 23:10:14
ایران پرسمان - ایسنا /متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
"محمد بن سلمان لکه ننگ قتل یک روزنامه‌نگار و جنگی ویرانگر را بر چهره دارد. واکنش آمریکا به این موضوع محدود بوده و واکنش انگلیس، از آن هم بدتر است."
روزنامه گاردین در سرمقاله خود نوشته است: «در 2 اکتبر 2018، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار، وارد کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول شد. وی در عرض چند دقیقه به قتل رسید و بدنش تکه تکه شد؛ بقایای او هرگز پیدا نشد. در حالی که آخرین روایت ریاض از ماجرا آن را یک "عملیات سرخود" جلوه داد، سیا به سرعت نتیجه گرفت که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان قتل خاشقجی را مورد تأیید قرار داده است. اما دونالد ترامپ، تحسین‌گر بن سلمان، خلاف این را اعلام کرده و از اقدام خودداری کرد.
جو بایدن که در آن زمان نامزد ریاست جمهوری بود، وعده داد کاری می‌کند عربستان سعودی هزینه این کار را پرداخت کند، اما حالا که در جایگاه اقدام قرار گرفته، به نظر می‌رسد تغییر نظر داده است.
روز جمعه، واشنگتن ارزیابی اطلاعاتی از قتل را طبق وعده‌ای که داده بود، افشا کرد. بایدن همچنین قرار است ولیعهد را مورد بی‌توجهی قرار دهد و مراودات خود را فقط با پادشاه سلمان انجام دهد. در حالی که آمریکا این موضوع را که شاهزاده محمد شامل "ممنوعیت خاشقجی" برای ویزاهای 76 مقام سعودی می‌شود یا خیر اعلام نکرده، پیغام واضح، مثل همیشه "تجارت"، با تغییرات جزئی است.
آمریکا دیگر مانند سابق وابسته به نفت سعودی نیست، اما این کشور را شریک امنیتی ضروری خود قلمداد می‌کند. ریاض به دولت جدید امتیازهایی داده است، از جمله آزادی "لجین الهذلول"، فعال حقوق زنان. این در حالی است که محدودیت‌هایی برای وی قرار داده و دیگران را نیز پشت میله‌های زندان نگه داشته است.
سعودی در دوران بن سلمان با وجود خودستایی وی در مورد مدرن‌سازی‌هایی که انجام داده، با سرکوب بیشتر در داخل و بی‌پروایی در خارج کشور مواجه است.
آقای بایدن به درستی بابت عقب کشیدن از وعده‌های خود مبنی بر تنبیه سعودی‌ها، مورد انتقاد است. اما انگلیس نیز در بی‌اعتنایی خود به یمنی‌ها، قابل نکوهش و به طور فزاینده‌ای منزوی به نظر می‌رسد.»
ترجمه فرزانه جوادی

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/263671/گاردین--غرب-هم-باید-در-قبال-یمن-و-خاشقجی-پاسخگو-باشد
بستن   چاپ