ایران پرسمان
ورود ظریف به انتخابات با پیچیدگی‌هایی همراه است
جمعه 15 اسفند 1399 - 23:10:20
ایران پرسمان - مثلث /متن پیش رو در مثلث منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
محسن هاشمی اخیرا اعلام کرده است که خودش، جهانگیری و ظریف می‌توانند نامزدهای حزب کارگزاران سازندگی باشند. این گزاره در حالی است که اولا جهانگیری و ظریف تا کنون هیچ صحبتی مبنی بر تمایلشان به ورود به انتخابات مطرح نکرده‌اند و از سوی دیگر مشخص نیست که اصلاح‌طلب نبودن ظریف مانع حمایت مجموع اصلاح‌طلبان از او می‌شود یا نه؟
غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در تحلیل شرایط انتخاباتی این روزهای ایران به «مثلث‌آنلاین» گفت: «واقعیت این است که اصلاح‌طلبان در مقطع کنونی با کاهش سرمایه اجتماعی روبه‌رو شده‌اند که بخشی از این موضوع به عملکرد دولت آقای روحانی بازمی‌گردد؛ به همین دلیل همه اصلاح‌طلبان در وهله نخست تمایل دارند که انتخابات حداکثری باشد. برای این منظور و البته رسیدن به اجماع بر سر یک نامزد نهاد اجماع‌ساز را شکل داده‌اند و تلاش شده است که در این نهاد از شخصیت‌های برجسته، صاحب‌نظران و همه احزاب استفاده شود. البته همه این‌ها در حالی است که در ایران انتخابات به معنای واقعی‌اش به صورت حزبی برگزار نمی‌شود و پیوندی ارگانیک میان احزاب و انتخابات برقرار نیست. طبیعی است در چنین شرایطی افرادی غیرحزبی نیز موردتوجه قرار می‌گیرند؛ به طوری که ممکن است فردی عضو هیچ یک از احزاب نباشد اما یک حزب از او حمایت کند. در چنین فضایی نگاه احزاب بیشتر به سمت میزان رأی‌آوری افراد است و گاهی پیش می‌آید که معیار حزبی در نظر گرفته نشود».
 او درباره جایگاه انتخاباتی محمدجواد ظریف در انتخابات1400 در میان اصلاح‌طلبان بیان کرد: «با شرایطی که ترسیم شد، آقای ظریف هم می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلاح‌طلبان باشد. به هر حال از نظر اصلاح‌طلبان او در حوزه کاری‌اش یعنی سیاست خارجه موفق بوده است و به طور کلی روحیات و رویکردهایش اصلاح‌طلبانه بوده است و شاید بتواند سرمایه اجتماعی خوبی را با خود وارد انتخابات کند. البته تا کنون خود آقای ظریف هیچ نکته‌ای مبنی بر تمایلش به ورود به انتخابات نگفته است و بیشتر گروه‌ها و احزاب نام او را میان آورده‌اند و او صرفا گفته که اگر در دولت بعد شرایط مهیا بود می‌تواند در همین مسئولیتی که اکنون دارد، فعالیت کند».
این فعال سیاسی ورود ظریف به انتخابات را با پیچیدگی‌هایی همراه دانست و اظهار کرد: «ورود آقای ظریف به انتخابات دارای پیچیدگی‌هایی است. او می‌داند صف‌بندی‌های سیاسی در ایران چگونه است و از سویی به سیگنال‌هایی که مبنی بر ورود یا عدم ورودش داده می‌شود، توجه می‌کند. البته تا کنون نام او در نظرسنجی‌هایی که انجام شده دارای رأی بوده است. آقای ظریف احتمالا همه این معیارها را بررسی می‌کند و بعد به نتیجه قطعی مبنی بر نامزدشدن یا نشدن می‌گیرد».
او در خصوص اینکه آیا نهاد اجماع‌ساز که بنایش حمایت از یک نامزد اصلاح‌طلب است، ظریف که پایگاه جناحی ندارد را به عنوان نامزد نهایی می‌پذیرد یا نه، اظهار کرد: «مهم‌ترین هدف نهاد اجماع‌ساز حمایت از یک نامزد کاملا اصلاح‌طلب است؛ فردی که دارای شاخصه‌های روشن اصلاح‌طلبی باشد. آقای ظریف به هر حال از نظر تشکیلاتی در زمره اصلاح‌طلبان محسوب نمی‌شود؛ هرچند از نظر شخصیتی نزدیک به اصلاح‌طلبان باشد. با در نظر داشتن همه اینها به نظر می‌رسد اگر نهاد اجماع‌ساز نامزد رأی‌آور اصلاح‌طلب داشته باشد، آقای ظریف را به عنوان نامزد نهایی نمی‌پذیرد».
ظریفیان در پایان درباره احتمال نامزدی محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری از سوی حزب کارگزاران سازندگی گفت: «تا کنون آقای جهانگیری به طور رسمی چیزی درباره ورود یا عدم ورودش به انتخابات نگفته است اما به نظر می‌رسد اگر او بخواهد در انتخابات نامزد شود، یکی از گزینه‌های کارگزاران است. درباره آقای هاشمی هم همین‌طور است و اگر او نامزد شود به احتمال زیاد گزینه اول کارگزاران خواهد بود. در مجموع تصور می‌کنم نامزدهای کارگزاران به ترتیب اولویت آقایان هاشمی، جهانگیری و ظریف است».

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/263674/ورود-ظریف-به-انتخابات-با-پیچیدگی‌هایی-همراه-است
بستن   چاپ