ایران پرسمان
رئیس حزب میهن ارمنستان: دولت جدید می‌تواند مشکل اسرا را با آذربایجان حل کند
جمعه 15 اسفند 1399 - 23:10:49
ایران پرسمان - فارس / یکی از رهبران مخالف دولت ارمنستان با انتقاد از دولت پاشینیان، گفت که با دولت جدید می‌توان توافق بهتری داشت.
«آرتور وانتسیان» رئیس سابق سرویس امنیت ملی ارمنستان و از رهبران فعلی مخالف دولت این کشور از دولت «نیکل پاشینیان»، نخست‌وزیر فعلی کشورش انتقاد کرد و گفت که در صورت تغییر در دولت می‌توان مسئله «اسیران» ارمنستان را حل و فصل کرد.
وانتسیان که هم اکنون رئیس حزب میهن ارمنستان (حزب مخالف) است، اظهارات مقامات دولتی ارمنستان درباره نظامیان اسیر در دست جمهوری آذربایجان را دروغ و تحقیر آمیز دانست و گفت: «مقامات دولتی که جنگ (قره باغ) را باخته‌‌اند، توافق خفت‌باری را با آذربایجان امضا کرده‌اند که منافع ارمنستان را تأمین نمی‌کند. آن‌ها همچنین توان اخلاقی یا قانونی برای حل مسئله اسرا را ندارند».
او در ادامه گفت که تنها مقامات جدید ارمنستان خواهند توانست با دولت جمهوری آذربایجان از زوایای دیگری وارد مذاکره شده و مسئله مذکور را حل و اسرا را در مدت زمان کوتاهی آزاد کنند.
رئیس سابق سرویس امنیت ملی ارمنستان که بعد از جنگ قره باغ از سوی پاشینیان از سمتش برکنار شد، افزود: «ادعاهای دروغین مقامات فعلی مبنی بر اینکه تظاهراتی که جنبش نجات میهن راه انداخت موجب سنگ‌اندازی در مسیر آزادسازی اسرا شد به کلام ساده تحقیرآمیز و چندش‌آور است و هدف از آن سرپوش گذاشتن بر ناتوانی خودشان و سرزنش دیگران است».
به گزارش پانوراما،‌ این سیاستمدار مخالف نخست‌ وزیر ارمنستان گفت که اسرای ارمنی را می‌توان در عرض چند روز بمحض تغییر در قدرت به کشور بازگرداند.
یکی از مفاد توافق آتش بس قره باغ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تبادل همه اسرای در طور جنگ 44 روزه و تحویل اجساد نظامیان بود. با این حال، نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان چند روز بعد از امضای این توافق، بیش از 60 تن نیروهای ارمنی را در جنوب قره باغ که آتش بس را نقض کرده بودند و چند نظامی آذربایجانی را کشته بودند، به اسارت گرفتند.
ایروان بارها از باکو خواسته این اسرا را تحویل دهد. با این حال مقامات جمهوری آذربایجان با رد این درخواست گفته‌اند این تعداد نیرو بدون توجه به فرمان آتش بس، به نیروهای طرف مقابل حمله کرده و اسیر نیست بلکه «تروریست و خرابکار» هستند و بر اساس همین با آن‌‌ها برخورد خواهد شد.
شهر ایروان این هفته صحنه تظاهرات موافقان و مخالفان دولت نیکل پاشینیان بود. مخالفان نخست وزیر ارمنستان او را به خیانت و کشتار نیروهای ارمنی در جنگ قره باغ متهم کرده و از او خواستند از قدرت کناره گیری کند. در مقابل پاشینیان نیز از طرفداران خود خواست از دستاوردهای انقلاب خود حمایت کرده و اقدام به راهپیمایی در حمایت از او کنند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/263683/رئیس-حزب-میهن-ارمنستان--دولت-جدید-می‌تواند-مشکل-اسرا-را-با-آذربایجان-حل-کند
بستن   چاپ