ایران پرسمان
پیشنهاد آمریکا برای نشستی جدید با طالبان بر سر تشکیل دولت موقت
شنبه 16 اسفند 1399 - 11:25:54
ایران پرسمان - ایسنا / فرستاده ارشد دولت جو بایدن برای افغانستان پیشنهاد تشکیل یک کنفرانس رهبران طالبان و افغانستان با موضوع ایجاد دولت موقت را داد؛ اقدامی که نشان دهنده تمایل کاخ سفید به حرکت سریعتر مذاکرات صلح این کشور به جلو است.
به نوشته وال استریت ژورنال، این ایده اخیرا توسط زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه دولت آمریکا و مذاکره کننده صلح ارشد این کشور برای افغانستان مطرح شد. این فرمت جدید احتمالا سبب کنار گذاشتن توافق صلح مورد مذاکره قرار گرفته بین دولت ترامپ و طالبان و همچنین تاخیر احتمالی در خارج ساختن نظامیان از افغانستان خواهد شد.
نادر نادری، مذاکره کننده ارشد دولت افغانستان به وال استریت ژورنال گفت: دولت افغانستان در حال بررسی تمامی راه‌های ممکن درخصوص دستیابی به یک صلح با منزلت برای مردم کشور ما است. این جمهوری بر مبنای فداکاری‌های تعداد زیادی از مردم ما و شرکای بین‌المللی ما ساخته شده است. یک صلح با منزلت باید از اینها محافظت کند.
به گزارش پایگاه هیل، کاخ سفید با کم اهمیت اعلام کردن این برنامه پیشنهادی عنوان کرد، خلیلزاد صرفا در حال بررسی مجموعه‌ای از گزینه‌ها برای حرکت به سمت جلو است.
کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: این گزارش به شکل دقیق وضعیت فعلی را منعکس نمی‌کند. آمریکا هیچ طرح پیشنهادی رسمی ارائه نکرده و به بررسی همه گزینه‌های مربوطه برای وضعیت آینده نیروها ادامه می‌دهد و همه یعنی همه. خلیلزاد صرفا به بحث درباره طیفی از راه‌ها برای پیشبرد دیپلماسی پرداخته است نه هیچ چیز بیشتری.
وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه بیان داشت که تعیین مسیر حرکت به جلو برای پایان دادن به جنگ در افغانستان به عهده افغانها است.
ند پرایس، سخنگوی این وزارتخانه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: خلیلزاد به عنوان نماینده ویژه و تیمش در منطقه هستند و با رهبران منطقه‌ای و افغان با هدف بحث بر سر مسیر حرکت به سمت جلو و مسیری که نتایج پایدار داشته باشد دیدار می‌کنند. تعیین نتایج مذاکرات صلح افغانستان به عهده افغانها است. ما معتقدیم این نتایج باید منعکس کننده آرزوها و مطالبات مردم افغانستان باشند.
این در حالی است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مشغول بررسی اقدامات بعدی خود در قبال افغانستان است.
لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا ماه گذشته میلادی گفت: من از همه طرفها می‌خواهم مسیر رفتن به سمت صلح را انتخاب کنند. خشونتها باید اکنون کاهش یابند.
همچنین گفته شده که خلیلزاد مکررا پیشنهاد منصوب کردن یک میانجی گر را برای کمک به پیشبرد فرآیند صلح بین مقامهای افغانستان و طالبان مطرح کرده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/263796/پیشنهاد-آمریکا-برای-نشستی-جدید-با-طالبان-بر-سر-تشکیل-دولت-موقت
بستن   چاپ