ایران پرسمان
ورود سازمان ملل به پرونده سد النهضه
شنبه 16 اسفند 1399 - 11:26:08
ایران پرسمان - ایسنا / سازمان ملل برای کمک به شکست رکود موجود در مذاکرات کشورهای سودان، مصر و اتیوپی پیرامون سد النهضه اعلام آمادگی کرد.
به نقل از سایت اسکای نیوز، سازمان ملل در پاسخ به درخواست سودان برای تشکیل گروه چهارجانبه بین المللی متشکل از اتحادیه آفریقا، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا به رهبری جمهوری کنگو؛ ریاست فعلی اتحادیه آفریقا جهت میانجیگری در پرونده سد النهضه اعلام آمادگی کرد تا این سازمان نیز به عنوان واسطه در این پرونده حضور داشته باشد.
استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت، سازمان برای شرکت در روند مذاکراتی که اتحادیه آفریقا پیرامون سد رهبری می کند، آماده است.
همچنین سامح شکری، وزیر خارجه مصر در تماس تلفنی با گوترش آخرین تحولات مربوط به سد النهضه را بررسی و نسبت به توقف این مذاکرات ابراز نگرانی کرد.
وی در این گفتگو پیشنهاد سودان را برای گسترش مشارکت جامعه بین الملل در مذاکرات سد مطرح و بر لزوم شروع مذاکرات جدی پیرامون این سد با نظارت اتحادیه آفریقا و طرف های بین المللی تاکید کرد؛ مذاکراتی که قبل از فصل بارش باران که اتیوپی اعلام کرده در آن فصل مرحله دوم آبگیری را اجرایی می کند، به دستیابی به توافق عادلانه و متعادل و الزام آور در آبگیری و راه اندازی سد منجر شود و در این توافق منافع سه کشور ذیربط حفظ شود.
شکری نسبت به اقدام یکجانبه اتیوپی به اجرای مرحله دوم آبگیری سد هشدار داد و گفت، این اقدام آثار و تبعات منفی خواهد داشت و باید از طریق دستیابی به توافق در کمترین زمان ممکن از این تبعات پرهیز کرد.
کشورهای مصر، سودان و اتیوپی که از سال 2011 مذاکرات پیرامون سد النهضه را شروع کرده اند، اختلافات زیادی در این زمینه دارند. این سد تنشی در سطح منطقه بخصوص با مصر برانگیخته است چرا که این کشور 97 درصد آب مورد نیاز خود را از رود نیل تامین می کند و از این مساله نگران است که ساخت سد روی این رود سهم آبی قاهره را کم کند. خارطوم و قاهره مایل هستند درباره مدیریت سد یک توافقنامه قانونی الزام آور حاصل شود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/263802/ورود-سازمان-ملل-به-پرونده-سد-النهضه
بستن   چاپ