ایران پرسمان
کشف گونه گیاهی جدید به نام علمی «فیلیپانش پویانی»
چهارشنبه 18 فروردين 1400 - 23:00:55
ایران پرسمان - آریا / گونه گیاهی جدید به نام فیلیپانش پویانی (Phelipanche pouyanii) توسط آقای محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی کشف و ثبت شد.
به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، آقای محسن پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی 18 فروردین در نشست خبری از کشف گونه گیاهی جدید به نام فیلیپانش پویانی (Phelipanche pouyanii) خبر داد.
وی افزود: محل جمع آوری نمونه این گیاه در جنوب شهرستان بیرجند ارتفاعات باقران، بند امیر شاه بوده است.
آقای پویان بیان کرد: این نمونه پس از جمع آوری با شماره 44746 در هرباریوم دانشگاه فردوسی ثبت و پس از طی مراحل قانونی توسط استادان گروه زیست شناسی و دانشکده علوم گیاهی مورد تایید و ثبت جهانی شد.
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: نتایج حاصل از مطالعات گرده‌شناسی و ریز ریخت‌شناسی دانه نشان می‌دهد که این صفات ارزش آرایه‌شناختی در مرزبندی بین گونه جدید و گونه‌های خویشاوند ندارند. با این حال، توالی‌های حاصل از نشانگر ریبوزومی ITS، مرزبندی آشکاری را بین گونه جدید و گونه‌های خویشاوند نشان می‌دهند.
وی ادامه داد: شکل شناسی دانه‌های گرده در گونه فیلیپاش پویانی و گونه‌های نانا و آنگوستلاسی نیاتا با میکروسکوپ نوری و نیز اسکن میکروسکوپ الکترونی مورد بررسی قرار گرفتند.
پویان ادامه داد: کشف و معرفی این گیاه در مجله یافته‌های نوین در علوم زیستی Nova Biologica Reperta، جلد هفتم، شماره چهار در اسفند 1399 به چاپ رسیده است.
آقای مهدی ابراهیمی مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: خراسان جنوبی پایتخت گیاهان دارویی و تولید کننده انحصاری عناب در ایران و تنها تولید کننده زرشک بی دانه در جهان به شمار می‌رود، با وجود این استعداد خدادادی تاکنون بهره برداری اقتصادی شایسته‌ای مبتنی بر پژوهش و تحقیقات کاربردی از این محصولات صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تمرکز بر توسعه اقتصادی ظرفیت‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای در حوزه گیاهان دارویی را اولویت اول کاری خود قرار داده است.
مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: تأکید بر بهینه سازی تولید و فراوری گیاهان دارویی بویژه عناب، زرشک و زعفران در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی، ارائه خدمات تخصصی گیاهان دارویی راهبردی در مرکز خدمات تخصصی گیاهان راهبردی با نشان (برند) بیرناب و نشانی birnab.ir، راه اندازی کانون ملی زرشک و عناب، از محور‌های فعالیت مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی است.
آقای ابراهیمی یادآور شد: اختراع شکلات فراسودمند عناب، آبنبات فراسودمند زرشک با خاصیت تصفیه خون و کمک به خون سازی، کلوچه فراسودمند و بیسکوییت فراسودمند عناب، چاپ 5 کتاب توسط محققان جهاددانشگاهی و اخذ پذیرش و چاپ بیش از 40 مقاله علمی در نشریات و همایش‌های داخلی و بین المللی از دیگر افتخارات جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/274237/کشف-گونه-گیاهی-جدید-به-نام-علمی-«فیلیپانش-پویانی»
بستن   چاپ