ایران پرسمان
القاعده و داعش در یمن؛ از پیدایش تا اتحاد با ائتلاف سعودی
پنجشنبه 19 فروردين 1400 - 00:31:40
ایران پرسمان - فارس /متن پیش رو در فارس منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
کمیسیون «دفاع و امنیت» در مجلس شورای یمن، طی گزارشی به بررسی پیدایش و نفوذ دو گروه تروریستی داعش و القاعده و مشارکت آنها در جنگ یمن در کنار ائتلاف متجاوز سعودی - آمریکایی پرداخت.
به نوشته پایگاه خبری «26 سپتامبر»، در این گزارش تفصیلی آمده است: شخصیت‌هایی که بعدا، حزب «الاصلاح» به رهبری «عبدالمجید الزندانی» را تشکیل دادند به همراه برخی دیگر، با همکاری «اسامه بن لادن» و حمایت سعودی‌ها عملا هسته‌ القاعده را در سالهای دهه هشتاد در یمن بنا نهادند.
در این گزارش آمده است که حزب الاصلاح از طریق آموزشگاه‌ها و مراکز به اصطلاح علمی خود موفق به ایجاد یک ارتش موازی شد که تمامی اعضای آن، دارای عقاید تکفیری بودند و این امر به خوبی در جنگ 1994 آشکار شد. آموزشگاه‌های علمی الاصلاح به مرور دانشگاه الایمان در یمن تبدیل شد که پس از انقلاب 21 سپتامبر، نقش آن در حمایت از سرکرده‌ها و عناصر آموزش دیده القاعده و ایجاد یک پایگاه رهبری برای آن در پایتخت کاملا نمایان شد.
بر اساس این گزارش، عناصر القاعده در یمن از فارغ‌التحصیلان دانشگاه الایمان هستند که به صورت فعالی در جنگ‌های شش‌گانه علیه صعده مشارکت داشتند. طی سالهای 2011 تا 2014، القاعده مرتکب بیش از 1000 عملیات جنایتکارانه در یمن شد و 264 شخصیت سیاسی، نظامی، دانشگاه و رسانه‌ای را ترور کرد.
در ادامه این گزارش آمده است: «علی محسن» خائن نخستین مسئولی بود که از سازمانهای تکفیری حمایت کرد. فرار او با عبدالمجید الزندانی پیشینه این سازمانها تا سقوط لانه‌های اصلی آنها در استان البیضاء را فاش کرد.
القاعده و داعش در جنگ کنونی علیه یمن نیز از همان روز نخست تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، در کنار متجاوزان بودندو طی سالهای متمادی این تجاوز، نیروهای القاعده در استانهای مختلف علیه ارتش و کمیته‌های مردمی جنگیده‌اند و آشکارا سلاح‌های غربی در اختیار آنها قرار داده شده است.
در ادامه گزارش مجلس شورای یمن آمده است: میان ائتلاف سعودی - آمریکایی و گروه‌های القاعده و داعش در حضرموت در سال 2015، در ابین در سال 2016 و شبوه در سال 2018، معاملاتی صورت گرفت و طی آن، این استانها تسلیم ائتلاف شدند و عناصر این دو گروه تروریستی جذب گروه‌های موسوم به «الجیش الوطنی» و «الحزام الامنی» شدند.
در جریان عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه مخفی‌گاه‌های القاعده و داعش در استان البیضاء در سال 2020، جنگنده‌های آمریکایی به شدت از نیروهای این دو گروه تروریستی پشتیبانی کردند.
اکنون نیز حزب الاصلاح، القاعده و داعش همگی در مأرب برای دفاع از ایدئولوژی تکفیری واحدی جمع شده‌اند و این استان، آخرین سنگر آنهاست. نارضایتی آمریکا و همپیمانانش از آزادسازی مأرب بیانگر حمایت و نظارت آن بر سازمان‌های تکفیری و دلیلی آشکار بر این امر است که اساسا این گروه‌ها ساخته و پرداخته آمریکا و در خدمت اهداف آن هستند.
بنا بر این گزارش، از ژانویه 2015 تا می 2020، القاعده و داعش 327 عملیات جنایتکارانه علیه ارتش، کمیته‌های مردمی و طرف‌های ملی یمن مرتکب شده‌اند.
در ادامه این گزارش به سرویسهای امنیتی و اطلاعاتی یمن توصیه شد که با افزایش هماهنگی‌ها فعالیت‌های گروه‌های تکفیری را رصد کنند. به وزارت‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی نیز توصیه شد که در شیوه‌های تحکیم و تثبیت هویت اسلامی یمن بازنگری کنند و افکار تکفیری را که طی چندین دهه مزدوری و سیطره حزب الاصلاح در کشور ریشه دوانیده از بین ببرند.
«محمد العیدروس» رئیس مجلس شورای یمن نیز از نقش سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی در افشای نقش القاعده و داعش در کنار ائتلاف متجاوزر سعودی تقدیر کرد.
سرتیپ «عبدالقادر الشامی» معاون رئیس سرویس امنیت و اطلاعات یمن نیز گفت که گروه‌های تکفیری ساخته و پرداخته آمریکا هستند و اقدامات امنیتی بزرگی برای مقابله با آن وجود دارد و مبارزه با این گروه‌ها تا ریشه‌کن کردن آنها و پاکسازی یمن از لوث وجود آنها ادامه خواهد یافت.
اواخر اسفند گذشته بود که اداره عقیدتی نیروهای مسلح یمن برای نخستین‌بار، اسناد جدیدی از حضور نظامی آمریکا و پایگاههای این کشور در یمن و ارتباط دولت «علی عبدالله صالح» (رئیس جمهور اسبق یمن) با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا منتشر کرد.
مکالمات تلفنی میان «علی عبدالله صالح» با «جرج تنت» رئیس وقت سازمان سی.آی.ای یکی از اسناد منتشر شده در این‌باره بود. در یکی از این مکالمه‌ها به ارتباط مستقیم سازمان سیا و تروریست‌های القاعده و همکاری مقامات دولت عبدالله صالح در شکل‌گیری این ارتباط اشاره شده است. در این مکالمه رئیس سازمان سیا اصرار دارد که دولت یمن یکی از عناصر القاعده (وابسته به آمریکا) را که در انفجار در ناوشکن «یو.اس.اس.کول» دستگیر شده بود، آزاد کند.(جزئیات بیشتر)

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/274255/القاعده-و-داعش-در-یمن؛-از-پیدایش-تا-اتحاد-با-ائتلاف-سعودی
بستن   چاپ