ایران پرسمان
کاخ سفید: انتظار داریم گفت‌وگوهای وین طولانی و دشوار باشد
پنجشنبه 19 فروردين 1400 - 10:15:28
ایران پرسمان - فارس / سخنگوی کاخ سفید با سازنده توصیف کردن روند گفت‌وگوها درباره توافق هسته‌ای ایران در وین، اما گفت انتظار دارند این گفت‌وگوها دشوار و زمان‌بر باشد.
 همزمان با اعلام آمادگی واشنگتن برای پایبند شدن به توافق هسته‌ای ایران، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز روند گفت‌وگوها در وین را سازنده توصیف کرد.
ساکی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری روزانه در پاسخ به سوالی درباره زمان‌بندی بازگرداندن ایران به میز مذاکره و پایبندی به تعهدات برجامی، گفت: «گفت‌وگوها در وین در حال انجام‌شدن هستند. فعلا فقط دو روز از این گفت‌وگوها گذشته است. احتمالا توئیت مقام‌های اروپایی حاضر در این نشست را دیده‌اید که گفتند اتحاد و همت وجود دارد».
به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی کاخ سفید، وی در ادامه توضیح داد: «این یک گام سازنده زودهنگام است. ما در آغاز این فرایند هستیم. همانطور که می‌دانید مسائل اصلی که مورد مباحثه قرار می‌گیرند، گام‌هایی است که ایران باید برای بازگشت به پایبندی بردارد و همچنین گام‌های رفع تحریم‌ها که آمریکا باید بردارد». 
سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد: «اما انتظار داریم که این گفت‌وگوها دشوار باشد. انتظار ما این است که این فرایند زمان‌بر باشد. ما تازه در ابتدای این دوره هستیم».
ساکی با بیان اینکه دیپلماسی راه درست برای حل چالش با ایران بر سر توافق هسته‌ای است، تصریح کرد: «اینکه در حال تعامل‌کردن هستیم، نشانه خوب و گام مثبتی است، هرچند که این گفت‌وگوها فعلا مستقیم نیستند».
بعد از این نشست خبری بود که «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد واشنگتن آماده است گام‌هایی را برای بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای برداشته و رفع تحریم‌هایی که مرتبط با برجام نیستند را نیز درنظر بگیرد. (جزئیات بیشتر)
روز سه‌شنبه دور اول هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه 1+4 و نماینده اتحادیه اروپا برگزار شد.
«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز به گفت‌وگوهای هیأت ایرانی با گروه 1+4 در وین اشاره و بار دیگر تأکید کرد که گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با هیچ طرفی از آمریکا در وین و در هیچ جای دیگری صورت نگرفته و نخواهد گرفت. 
«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سرپرست هیأت ایرانی در وین، با بیان اینکه ما درباره برجام هیچ مذاکره‌ای نداریم، چه برسد به فرابرجام و موضوعات دیگر، گفت: اگر اروپا علاقه‌مند به حفظ توافق و ادامه آن است، خواسته ایران که رفع کامل تحریم‌ها در یک مرحله است را اجابت کند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/274293/کاخ-سفید--انتظار-داریم-گفت‌وگوهای-وین-طولانی-و-دشوار-باشد
بستن   چاپ