ایران پرسمان
یک وانت کرونا!
پنجشنبه 19 فروردين 1400 - 10:15:33
ایران پرسمان - ایسنا / قاچاق کتاب مثل کرونا به جان کتاب‌فروشان و ناشران افتاده و رمقی برای آن‌ها نگذاشته است. در حالی‌که به نظر می‌رسد مبارزه با این پدیده از تب و تاب افتاده خبر رسید یک وانت کتاب قاچاق کشف شده است.
بعد از مدت‌ها بی‌خبری از کتاب قاچاق و مبارزه با آن، از کشف مرکز چاپ دیجیتال کتاب غیرقانونی خبر رسید البته با حجم یک وانت کتاب قاچاق.
سال‌های سال است که اقتصاد زیرزمینی صنعت نشر و چاپ غیرقانونی کتاب‌ها که با عنوان قاچاق کتاب وارد ادبیات نشر شده، این صنعت را تهدید می‌کند. این مسئله در سال‌های اخیر سرعت بیشتری گرفته است. سوداگران کتاب در کنار کتاب‌هایی که بعضا مجوز نشر ندارند، کتاب‌های پرفروش ناشران دیگر را منتشر و عرضه می‌کنند. آن‌ها این کتاب‌ها را در تیراژهای بالا چاپ می‌کنند و در کف خیابان‌ها و بساط دست‌فروش‌ها، در ایستگاه مترو یا در کتاب‌فروشی‌های تهران و شهرستان‌ها و عمدتا با استفاده از حربه سانسور به فروش می‌رسانند.
قبل از اپیدمی کرونا و قبل‌تر از آن، نزدیک انتخابات اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در بهمن‌ماه 1397 و چندی بعد از انتخابات اتحادیه مبارزه با پدیده قاچاق به نظر با جدیت دنبال می‌شد و دست کم در حوزه خبررسانی چنین چیزی حس می‌شد؛ در هفته چندین خبر از کشف انبارهای کتاب قاچاق، چاپخانه‌ها و صحافی‌های کتاب غیرقانونی را در سطح شهر داشتیم؛ بیشترین حجم این کتاب‌ها 90 وانت بود، حتی سردسته‌ قاچاقچیان یا همان سلطان کتاب هم دستگیر شد. همچنین امکان بازدید از انبار کتاب‌های قاچاق برای خبرنگاران این حوزه فراهم شد تا گوشه‌ای از این مبارزات را ببینند. اما رفته‌رفته از حجم آن برخوردهای ضربتی با قاچاقچیان کم و کمتر شد و مبارزه با این پدیده از تب و تاب اولیه افتاد و هر از گاهی برخوردهایی با دست‌فروشان کتاب می‌شد.
اما در روزهای جولان شدید کرونا در پاییز سال 1399 و تعطیلی‌ کتاب‌فروشی‌ها، دست‌فروشان کتاب نه تنها کار خود را تعطیل نکرده بلکه بسط هم داده بودند و بازار کتاب را در خیابان انقلاب به دست گرفته بودند. حتی به اذعان هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، «همزمان با شیوع ویروس کرونا دوباره پدیده قاچاق کتاب زنده شد.» اما به‌نظر می‌رسید با وجود همه نگرانی‌ها و کمبودهای صنعت نشر، متولیان مبارزه با پدیده قاچاق کتاب دلواپسی چندانی برای مبارزه با آن نداشتند. با توجه به اخباری که اتحادیه ناشران پیش‌تر در زمینه مبارزه با قاچاق کتاب اعلام می‌کرد می‌توان این‌طور برداشت کرد که این موضوع از تب و تاب افتاده است.
اما بعد از مدتی سکوت درباره این پدیده، به تازگی اعلام شد مرکز چاپ دیجیتال کتاب به شکل غیرقانونی کشف شده البته با حجم یک وانت کتاب. آیا واقعا در این مدت طولانی کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مولفان و ناشران اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان فقط و فقط توانسته یک چاپخانه‌ با این حجم اندک را کشف کند؟ پس این بساط‌های طویل و شلوغ دست‌فروشان کتاب که هرکتابی را دارند، حتی «خاطرات اوباما» را که زمان زیادی از انتشار آن نمی‌گذرد، چه‌ می‌گویند؟
آیا مبارزات قبلی یک حرکت انتخاباتی برای اتحادیه ناشران بوده و با نزدیک شدن به پایان فعالیت این دوره اتحادیه و انتخابات آن، باز هم برخورد ضربتی با سوداگران کتاب را شاهد خواهیم بود یا این دغدغه هنوز در اتحادیه ناشران وجود دارد؟ این وقفه در مبارزه با کتاب قاچاق با وجود مشکلات بدنه نشر، آیا به نحیف‌تر شدن آن منجر نخواهد شد؟ و سرانجام دلیل وقفه برای ادامه مبارزه با کتاب قاچاق چه بوده است؟

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/274294/یک-وانت-کرونا!
بستن   چاپ