ایران پرسمان
نوزادان شکارچی؛ نزدیک‌ترین منطقه‌ی بزرگ ستاره‌زایی به زمین
پنجشنبه 26 فروردين 1400 - 17:49:49
ایران پرسمان - آخرین خبر /این چهار تصویر را تلسکوپ فضایی هابل ناسا گرفته و تولد پُرآشوب ستارگان در مجموعه‌ی شکارچی، نزدیک‌ترین منطقه‌ی بزرگ ستاره‌زایی به زمین را آشکار کرده است.
در هر چارچوب ستارگان نوزادی را می‌بینیم که هنوز در پیله‌ی گاز و غباری خود پنهانند و تولدشان را با بادهای نیرومند و دو فواره‌ی آبپاش-مانندی که از دو سوی مخالف به بیرون افشانده‌اند به ما نشان می‌دهند. نور فروسرخ می‌تواند در این ابرهای پرغبار نفوذ کرده و جزییاتی را درباره‌ی این فرآیندِ زایش آشکار کند.
این برون‌ریزی‌های ستاره‌ای دارند غارهایی را درون ابرهای گاز هیدروژن می‌تراشند. گفتنی‌ست این گامِ به نسبت کوتاه در پیدایش ستارگان تنها حدود 500 هزار سال به درازا می‌کشد.
اگرچه خود این ستارگان در پوشش غبارند، ولی پرتوهای نیرومندی که می‌گسیلند به دیواره‌های این غارها برخورد کرده و با پراکنِش از روی ذرات غبار، پرتوی فروسرخی می‌گسیلند که شکاف‌های درون این پوشش گازی را روشن می‌کند. اخترشناسان دریافته‌اند که غارهایی که توسط برون‌ریزی یک ستاره‌ی نوزاد تراشیده می‌شود، با بالغ شدنِ آن به طور منظم رشد نمی‌کند، چنان چه نظریه‌ها می‌گویند.

ایران پرسمان


ستارگان نوزادی که در این عکس‌ها می‌بینید تنها زیرمجموعه‌ای از یک پژوهش بلندپروازانه روی 304 ستاره‌ی رو به رشد هستند، بزرگ‌ترین پژوهش تا به امروز. پژوهشگران از داده‌هایی که پیش‌تر تلسکوپ‌های فضایی هابل و اسپیتزر ناسا و تلسکوپ فضایی هرشلِسازمان فضایی اروپا گرد آورده بودند بهره جستند.
این پیش‌ستارگان با بهره از دوربین میدان‌گسترده‌ی شماره 3ی هابل در طیف فروسرخ-نزدیک به تصویر کشیده شده‌اند. زمانِ گرفتن این عکس‌ها 14 نوامبر 2009 و 25 ژانویه، 11 فوریه، و 11 اوت 2010 بوده است.
منبع: 1star7sky.com

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/276950/نوزادان-شکارچی؛-نزدیک‌ترین-منطقه‌ی-بزرگ-ستاره‌زایی-به-زمین
بستن   چاپ