ایران پرسمان
گفتگوی تلفنی پوتین و بایدن درباره کودتا در بلاروس
دوشنبه 30 فروردين 1400 - 21:56:55
ایران پرسمان - باشگاه خبرنگاران / پوتین و بایدن در تماسی تلفنی پیرامون موضوع کودتا در بلاروس گفتگو کردند.
به گزارش تاس، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس اعلام کرد که روز شنبه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در تماس با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به موضوع کودتا در بلاروس به وسیله آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا پرداختند.
لوکاشنکو گفت: «رفتار آمریکایی‌ها واقعا مرا شگفت زده می‌کند. آن‌ها باید بداند که هیچ کسی به جز رهبری عالی سیاسی نمی‌تواند یک رئیس جمهور را برکنار کند و نه سرویس‌های ویژه.»
او در ادامه افزود: «در این باره بعدا بیشتر خواهم گفت. من از پوتین سپاسگزارم. هنگامی که او با بایدن صحبت می‌کرد، در این باره از او پرسید. ولی هیچ جوابی از بایدن دریافت نکرد. بعد از آن پوتین با من تماس گرفت و در مورد این موضوع با من صحبت کرد.»
چندی پیش، سرویس‌های امنیتی بلاروس از بازداشت دو نفر به اتهام تلاش برای کودتا و ترور الکساندر لوکاشنکو با «حمایت آمریکا و لهستان» خبر دادند.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور با جو بایدن همتای آمریکایی اش در خصوص اطلاعات مربوط به تلاش صورت گرفته برای ترور الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس، گفتگو کردند.
پس از آن که نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته میلادی در بلاروس نشان داد لوکاشنکو برای ششمین دوره به قدرت می‌رسد، این کشور ماه‌ها صحنه اعتراضات بود و پلیس هزاران نفر را در جریان اعتراضات ضددولتی دستگیر کرد.
کشور‌های غربی و آمریکا با حمایت از مخالفان در بلاروس در تلاش هستند دولت لوکاشنکو را سرنگون کنند. اتحادیه اروپا نیز نتیجه انتخابات را رد کرده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/278497/گفتگوی-تلفنی-پوتین-و-بایدن-درباره-کودتا-در-بلاروس
بستن   چاپ