ایران پرسمان
دوترته: از منابع نفتی فیلیپین در دریای چین جنوبی حراست می کنم
سه شنبه 31 فروردين 1400 - 12:09:11
ایران پرسمان - مهر / رئیس جمهور فیلیپین اعلام کرد که برای دفاع از آنچه که ادعا می‌کند منابع نفتی و معدنی این کشور در دریای چین جنوبی است، ناوهای خود را به این منطقه مورد مناقشه اعزام می‌کند.
به نقل از راشا تودی، «رودریگو دوترته» روز دوشنبه در سخنانی که تا حدی خطاب به مقامات پکن بود، اعلام کرد که برای دفاع از آنچه که ادعا می‌شود منابع نفتی و معدنی این کشور در دریای چین جنوبی است؛ ناوهای خود را به این منطقه مورد مناقشه اعزام می‌کند.
وی روز دوشنبه در یک سخنرانی گفت: «من کشتی‌های خاکستریم را به آنجا می‌فرستم تا بر یک ادعای [ارضی] تأکید کنم». دوترته در ادامه افزود که به منازعه بر سر منطقه ماهیگیری علاقمند نیست، بلکه از «[سهمیه] نفت فیلیپین» حمایت می‌کند.
رئیس جمهور فیلیپین همچنین خاطر نشان کرد که اعلام عملیات حفاری در دریای چین جنوبی بخشی از توافق این کشور با چین نیست و وی در آن منطقه به حفاری خواهد پرداخت.
گفته می‌شود که اعلام این تصمیم از سوی رئیس جمهور فیلیپین نمایش احتمالی قدرت نظامی این کشور است، بخصوص پس از آنکه مخالفان سیاسی دولت دوترته به او در مورد مصالحه در برابر پکن آن هم پس از تعدی ادعایی چین به منطقه انحصاری اقتصادی فیلیپین هشدار دادند.
این در حالی است که چین به طور مکرر ادعاها در مورد تعدی به خاک فیلیپین را رد کرده و اعلام کرد که تنها خواهان «حراست» از حاکمیت سرزمینی و حقوق دریایی خود است.
با این حال، دوترته در سالهای اخیر کوشیده است تا پل‌هایی ارتباطی با پکن برقرار کند و گفته که می‌خواهد روابط کشورش با چین دوستانه باقی بماند.
گفتنی است، در سال 2018 چین و فیلیپین یک یادداشت تفاهم در زمینه منابع نفتی و گازی در دریای چین جنوبی امضا کردند و بر طبق آن دو طرف در مورد انرژی در این منطقه با یکدیگر توافق کردند.
با این حال، اواخر ماه اکتبر دوترته طرح پیشنهادی وزارت انرژی فیلیپین برای از سرگیری اکتشاف منابع نفت و گاز در این منطقه مورد مناقشه را تأیید کرد.
از سوی دیگر، در ماه میلادی گذشته نیز گزارش‌هایی مبنی بر لنگر انداختن ناوگانی از قایق‌های چین در تپه دریایی ویتسون که بخشی از مجمع الجزایر اسپراتلی در منطقه انحصاری اقتصادی فیلیپین است و با این حال هر دو کشور نسبت به آن ادعای ارضی دارند، منتشر شد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/278597/دوترته--از-منابع-نفتی-فیلیپین-در-دریای-چین-جنوبی-حراست-می-کنم
بستن   چاپ