ایران پرسمان
سفیر ایران: تهران با وساطت عراق برای تنش‌زدایی در منطقه موافق است
سه شنبه 31 فروردين 1400 - 12:13:11
ایران پرسمان - ایرنا / سفیر ایران در عراق با بیان اینکه جمهوری اسلامی از میانجی‌گری بغداد برای نزدیک کردن تهران به کشورهایی که با آنان دچار چالش شده‌ایم یا روابط با آنها به سردی گراییده است حمایت می‌کند، گفت: این موضوع به اطلاع مقامات عراقی هم رسیده است .
ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق طی گفتگو با خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی در عراق به سوالات مختلفی پاسخ داد؛ او سخنان خود را با تبریک ماه مبارک رمضان به دو ملت همسایه و مسلمان ایران و عراق شروع کرد و برای همه مسلمین در سطح جهان و بویژه منطقه آرزوی سلامتی کرد.
سفیر ایران در عراق ابراز امیدواری کرد به میمنت ماه مبارک رمضان جنگ بر علیه ملت یمن هر چه زودتر پایان یافته و صلح و دوستی بین همه مسلمانان برقرار شود.
مسجدی روابط ایران با عراق را خوب و در ابعاد مختلف فرهنگی و اقتصادی رو به توسعه ارزیابی کرد. 
وی با بیان اینکه ایران از توسعه روابط عراق با جهان عرب حمایت می‌کند در خصوص بحث‌های مطرح شده درباره وساطت بغداد برای تنش زدایی میان کشورهای منطقه، تاکید کرد که ایران از هرگونه تحرکی که منجر به توسعه روابط، همکاری ها و نزدیکی بین عراق و کشورهای عربی، همسایه و منطقه شود استقبال و حمایت می کند و مشوق آن است.
سفیر ایران در عراق با تصریح بر اینکه حضور نظامیان آمریکا به نفع عراق و منطقه نیست و نیروهای مسلح در عراق و منطقه به تنهایی قادر به تامین امنیت خود هستند، گفت: پرونده ترور و شهادت شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس از سه جنبه قضایی، حقوقی و سیاسی و بین المللی در حال پیگیری توسط دو کشور است.
مسجدی با اشاره به سفرهای متقابل مقامات دو کشور ایران و عراق به تهران و بغداد اظهار کرد با وجود کرونا ، در حوزه تجاری، توافق هایی بین ایران و عراق صورت گرفته است و رفت و آمدها ادامه دارد که آخرین آن سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عراق و مشاور امنیتی دولت عراق به تهران بود.
وی در خصوص پرداخت مطالبات مالی ناشی از صادرات ایران به قول و آمادگی وزیر دارایی عراق در جریان سفر آقای شریعتمداری اشاره کرد و گفت که این موضوع در یک بازه زمانبندی انجام می‌شود. 
روابط ایران و عراق در سالی که گذشت
سفیر ایران در عراق سخنانش را با تبریک ماه مبارک رمضان به ملت های مسلمان منطقه بویژه ایران و عراق شروع کرد و با ابراز امیدواری نسبت به تعمیق دوستی و برادری بین همه امت اسلام گفت: در سال گذشته علیرغم روی کار آمدن دولت جدید عراق و شیوع گسترده کرونا روابط ایران و عراق در همه زمینه ها توسعه یافت.
مسجدی افزود: سفر مقامات ایران و عراق باعث تعمیق روابط و حسن همجواری شد که از طرف ایران علاوه بر رییس قوه قضاییه؛ شماری از دیگر مقامات و وزیران به عراق سفر داشتند که منجر به تفاهم و توافقات جدیدی شد.
وی بیان داشت: همچنین سفر نخست وزیر، وزیر خارجه و دیگر مقامات عراق به ایران هم باعث رونق روابط در زمینه های مختلف شد و چشم انداز همکاریهای طرفین رو به جلو ارزیابی می شود.
مسجدی اضافه کرد: شاید عمده ترین موضوع در روابط دو ملت طی سال گذشته ، کم شدن روابط اجتماعی و فرهنگی بود . شیوع گسترده کرونا باعث کم شدن رفت و آمد زائران و گردشگران به دلیل رعایت شدید محدودیت و پروتکل های بهداشتی شد.
حضور نیروهای آمریکا به نفع عراق و منطقه نیست
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق همچنین گفت که حضور نیروهای آمریکایی و پایگاه های آنها در عراق و عموم منطقه به نفع ملت ها نیست.
ایرج مسجدی در خصوص سومین دور گفت وگوهای راهبردی بین بغداد و واشنگتن افزود که آنچه مسلم است مصوبه پارلمان عراق بر حضور نداشتن نظامیان آمریکایی در این کشور صراحت دارد و از نظر جمهوری اسلامی ایران حضور نظامیان و پایگاه های آمریکا در عراق و منطقه به نفع ملت های منطقه نیست.
وی با اشاره به سفر قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق به تهران در روزهای گذشته گفت که از اهداف سفر الاعرجی علاوه بر گفت وگو در خصوص مسائل منطقه و عراق و روابط دو جانبه و همچنین هماهنگی های امنیتی بین دو کشور، موضوع گفت وگوهای راهبردی اخیر بین بغداد و واشنگتن بود.
به گفته وی، الاعرجی به دعوت دریابان علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی ایران راهی تهران شد و علاوه بر دیدار با ایشان با تعدادی از مقامات ایرانی نیز دیدار و گفت وگو کرده است.
وی خاطرنشان ساخت که جمهوری اسلامی ایران نظر خود را به صراحت به مقامات عراقی در خصوص حضور نظامیان آمریکایی در این کشور اعلام کرده است.
به گفته وی، از نظر ایران حضور نظامیان و پایگاه های آمریکا نه تنها در عراق بلکه عموم منطقه به نفع ملت های منطقه نیست زیرا آمریکایی ها فقط برای تامین منافع خود تلاش می کنند.
وی تاکید کرد که نیروهای مسلح در عراق و منطقه به تنهایی قادر به تامین امنیت منطقه هستند و نیازی به وجود نظامیان و پایگاه های آمریکایی نیست.
مسجدی با اشاره به مصوبه سال 2020 پارلمان عراق در خصوص اخراج نیروهای بیگانه از این کشور اضافه کرد که آنچه مسلم است این مصوبه به عنوان مطالبه از دولت عراق برای حضور نداشتن نیروهای خارجی مطرح است و جمهوری اسلامی ایران نیز معتقد است که باید این مصوبه پارلمانی اجرایی شود.
 سفیر جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد که نیروهای مسلح عراق در وقت حاضر از قابلیت و توانمندی خوبی برای حفاظت از امنیت کشور برخوردار هستند و ایران نیز آمادگی دارد هرگونه کمک مورد نیاز را به آنها ارائه کند.
ایران از توسعه روابط با کشورهای منطقه استقبال می‌کند
سفیر جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحث های مطرح شده درباره وساطت بغداد برای تنش زدایی تاکید کرد که ایران از هرگونه تحرکی که منجر به توسعه روابط، همکاری ها و نزدیکی بین عراق و کشورهای عربی، همسایه و منطقه شود استقبال و حمایت می کند و مشوق آن است.
مسجدی گفت: به اعتقاد شخصی بنده بخشی از وساطت عراق برای تنش زدایی در منطقه برای بازیافت جایگاه سیاسی عراق در دنیای عربی و اسلامی است که ما هم از این موضوع و محور قرار گرفتن عراق استقبال می کنیم و خوشحال هستیم.
وی افزود: ایران از توسعه روابط عراق با دنیای عرب و اسلام و رفت و آمد مقامات و مسوولان این کشورها به بغداد و سفر مقامات عراقی به این کشورها استقبال می کند و از آن حمایت می کند.
وی اضافه کرد: اگر عراق بتواند هرگونه نقشی در جهت نزدیکی ایران با کشورهایی که یک مقداری با آنها چالش داریم یا روابطمان به سردی گراییده یا همکاریهای سیاسی با آنها متوقف شده؛ ایفا کند ما خوشحال می شویم. یعنی جمهوری اسلامی ایران به دولت عراق این موضوع رو بیان کرده که اگر آنها بتوانند در اینجا نقشی را ایفا کنند، تحرکی داشته باشند، تلاشی داشته باشند؛ ما نه تنها استقبال می کنیم بلکه خوشحال هم می شویم.
وی بیان داشت: به اعتقاد ما اگر عراقی ها نقش سازنده ای بتوانند ایجاد کنند باعث خوشحالی ماست؛ چه این نقش بصورت سه جانبه ؛ چه چندجانبه و چه همکاریهای منطقه ای و یا نشست‌ها بین مقامات مختلف در سطوح مختلف در عراق، در خارج از عراق، در جمهوری اسلامی یا در کشور ثالثی باشد؛ بنابراین تحرکات سیاسی عراق برای روابط خود عراق با آنها کشورها هم می تواند مفید و موثر باشد.
مسجدی تصریح کرد: تلاش های عراق در جهت همگرایی و همکاری برای جمهوری اسلامی و منطقه مورد استقبال و خوشحالی است چون عراق کشور دوست، همسایه و برادر ماست و هرچه روابط منطقه ایش توسعه پیدا کند خوشحال می شویم.
سفیر ایران در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که میانجی گری عراق بین ایران با کشورهای مورد نظر تاکنون در عمل دستاوردی داشته یا خیر؟ گفت: "چون عملا در بحث جمهوری اسلامی ایران هنوز به نتایج روشن و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نرسیده"؛ اجازه بفرمایید تا منتظر باشیم یک مقدار کار جلو برود و نتایجی عملی را ببینیم.
مسجدی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا که استقبال طرف های مورد نظر چگونه بوده است؟ ابراز داشت: بنظر می رسد شرایط و محیط بین الملل و محیط منطقه فضای مثبت تری برای حل و فصل برخی مشکلات را بین ایران و دیگر کشورها ایجاد کرده است.
وی گفت: چون بحث روابط ایران و تمایل کشورهای مختلف وجود دارد و این بحث در حال پیگیری است و دوستان عراقی هم علاقه مند به کمک هستند؛ اگر به نتایج مثبت و پیشرفتی رسید یا زمانی که قرار بود اعلام شود؛ این موضوع مطرح خواهد شد "اما آن چیزی که من می توانم بگویم اصل موضوع بلی، هم کشورهای مختلف اظهار علاقه کردند و هم ما استقبال می کنیم و هم عراقی ها تمایل دارند" در این موضوع دستی در "همکاری با ایران و آن کشورها" داشته باشند. 
به گفته مسجدی، به هر میزان و سطح که این تلاش ها منجر به توسعه روابط و همکاری و دوستی بین کشورهای منطقه به ویژه همسایگان شود، به نفع منطقه است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در خصوص استقبال کشورهای منطقه از تلاش های عراق برای تنش زدایی در منطقه گفت که شرایط بین المللی و منطقه ای، فضایی را ایجاد کرده که کشورهای دیگر در صدد نزدیکی به ایران هستند.
به گفته وی، هم ایران و همه برخی کشورهای منطقه که در سال های گذشته درصدد تنش آفرینی با تهران بودند، برای رفع تنش ها تمایل نشان داده اند و عراق نیز تمایل دارد که این نقش را در کاهش تنش های منطقه ای ایفا کند.
انتخابات آینده عراق مهم و سرنوشت ساز است
از سفیر ایران سوال شد که در عراق و منطقه عده‌ای علاقه دارند موضع جمهوری اسلامی ایران را درباره انتخابات آینده و زودهنگام عراق بدانند که وی در پاسخ گفت: ما از اصل برگزاری انتخابات که نماد دموکراسی و مردم سالاری است حمایت و استقبال می کنیم، ایران به رای و نظر مردم عراق احترام می گذارد و دولت منتخبی که در انتخابات آینده از طرف پارلمان و طبق روال قانونی برگزیده شود، مورد حمایت، استقبال و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان ساخت که ایران روی فرد یا جناح خاصی چه مثبت یا منفی در انتخابات آتی عراق نظر ندارد و آنچه مهم است انتخابات به شکل باشکوه و خواست مردمی برگزار شود.
وی بیان داشت: شواهد و قرائن نشان می دهد که انتخابات امسال عراق سرنوشت ساز و مهم است؛ این انتخابات زودهنگام بعد از یک دوره تظاهرات خیابانی و روی کار آمدن دولت آقای مصطفی الکاظمی و تعهد ایشان برای برگزاری انتخابات به نوعی زودهنگام اتفاق افتاده و همه اینها حاکی از اهمیت و سرنوشت ساز بودن انتخابات پارلمان و دولت آینده عراق است و ایران نیز به رای مردم کشور همسایه هرچه باشد احترام می گذارد.
مسجدی گفت: قطعا دولتی که با رای و خواست مردم عراق روی کار خواهد آمد مورد احترام و حمایت جمهوری اسلامی است؛ ما روی فرد یا جناح خاصی نظر سلبی و ایجابی به هیچ وجه نداریم و آنچه مهم است مشارکت حداکثری و خواست مردم برای تشکیل پارلمان و دولت قوی است. 
ایران و عراق در حال پیگیری پرونده فرماندهان شهید هستند
سفیر جمهوری اسلامی ایران در خصوص دستاوردهای پیگیری مشترک ایران و عراق در پرونده فرماندهان شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس تاکید کرد که بعد از سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس قوه قضاییه ایران به عراق، دو کشور در حال پیگیری قضایی این پرونده هستند.
ایرج مسجدی تاکید کرد که این پرونده از سه جنبه قضایی، حقوقی و سیاسی و بین المللی در حال پیگیری توسط دو کشور است.
وی اضافه کرد که این همکاری بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در قضیه پرونده فرماندهان شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس ادامه دارد.
روابط بین دو کشور ایران و عراق خوب و رو به توسعه است
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به رفت و آمد و سفرهای مقامات دو کشور تاکید کرد که روابط طرفین روزهای خوبی را می گذراند.
مسجدی با اشاره به همه گیری کرونا و تاثیراتی که بر روابط کشورها داشته و دارد اضافه کرد که با وجود کرونا اما در حوزه های تجاری توافق های خوبی به عمل آمده است و رفت و آمدها ادامه دارد .
به گفته وی، رفت و آمد هیات های سیاسی در سطح وزیران و کارشناسان بین دو کشور جریان دارد و در این راستا رییس قوه قضائیه بالاترین مقام ایرانی بود که به عراق سفر کرد و تفاهم نامه های خوبی را با همتایان عراقی امضا کرد.
وی ادامه داد که از طرف عراق نیز مصطفی الکاظمی نخست وزیر، فواد حسین وزیر امور خارجه و تعدادی از وزیران و مقامات عراقی به تهران سفر کردند.
وی تاکید کرد که روابط بین دو کشور امروز هم در بُعد سیاسی و هم اقتصادی و هم فرهنگی و همکاری های دو جانبه روند خوبی را دنبال می کند.
مسجدی یکی از توافق های مهم را در این برهه امضای توافقنامه ارتباط ریلی بین دو کشور از طریق بصره – شلمچه – خرمشهر در جریان سفر وزیر راه ایران به بغداد عنوان کرد و افزود که این طرح هم اکنون مراحل اجرایی را طی می کند.
وی تاکید کرد که ارتباط راه آهن ایران و عراق مسئله مهمی است. 
به گفته مسجدی ، در این سفر مسئله آزاد راه ایران به نجف اشرف نیز مورد بحث قرار گرفت و همچنین موضوع ارتباط ریلی از کرمانشاه به عراق و همکاری های ریلی و حمل و نقل و ترانزیت کالا بین دو کشور مطرح شد.
مسجدی با اشاره به دستاوردهای مثبت سفر وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به بغداد گفت که آقای شریعتمداری در این سفر توانست در زمینه همکاری حرفه ای و فنی، گمرکات، استاندارد، کار و رفاه اجتماعی و مشاغل و صدور روادید کار مذاکرات خوبی انجام دهد و منجر به توافقنامه بین دو کشور شد.
وی افزود که وزیر دارایی عراق نیز طی این سفر در خصوص پرداخت مطالبات مالی ناشی از صادرات برق و گاز ایران قول داد که در یک بازه زمانبندی این مطالبات پرداخت شود. 
همکاری های زیست محیطی و بهداشتی ایران و عراق ادامه دارد
از سفیر ایران در عراق در خصوص تبادل نظر و همکاری های زیست محیطی دو کشور سوال شد که وی در پاسخ گفت: اخیرا بحثی در این رابطه مطرح نشده است و شاید یکی از دلایل آن تمرکز دو کشور روی موضوع کرونا است که البته خود همین موضوع از زاویه دیگری باعث تشدید همکاریها شد.
مسجدی افزود: در همین راستا وزارت بهداشت دو کشور ایران و عراق در موضوع کرونا رصد و همکاریهای خوبی دارند و در خصوص محیط زیست طبیعتا در موضوعات آب و ریزگردها همواره مباحثی مطرح بوده که در فصل تابستان تشدید می شود. 
وی تمرکز دو کشور را در شرایط کنونی موضوع کرونا عنوان و با تایید درخواست‌های زیاد بویژه از سوی بخش خصوصی دو طرف برای باز شدن مرزها گفت: بخش خصوصی، بازار، هتل ها و سایر بخش های دو طرف تمایل دارند هر چه زودتر بخش گردشگری بویژه در حوزه زیارتی فعال شود و مقامات دولت ایران و عراق نیز تمایل به شتاب بخشی در موضوع دارند اما شرایط کرونا و توجه به توصیه کارشناسان باعث شده است در شرایط کنونی وضعیت را مدیریت کنیم تا بتوان از آن گذر کرد.
وی خاطرنشان کرد: اکنون بازگشایی مرزهای ایران و عراق با دوگانه "علاقه مندی و نگرانی" مواجه است و امیدواریم هرچه زودتر مشکل منع تردد برطرف شود.
صادرات برق و گاز ایران به عراق ادامه می یابد
سفیر ایران در عراق در پاسخ به چگونگی صادرات انرژی به عراق در آستانه فرا رسیدن فصل گرما و پرداخت مطالبات ایران گفت که صادرات برق و گاز ایران به عراق ادامه می یابد چون کمک به مردم این کشور است و انتظار داریم دوستان عراقی شرایط پرداخت مطالبات را بهتر و سریعتر کنند.
مسجدی افزود: شرایط صادرات مثل گذشته ادامه خواهد یافت ولی ممکن است در مقاطعی حجم آن کم یا زیاد شود یا مباحث فنی در آن تاثیرگذار باشد و البته اساس کار همکاری است.
گشایش دو شعبه دانشگاه ایران در عراق
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص ارتباطات فرهنگی دو کشور نیز، همکاری ها را با عراق مثبت خواند و گفت: در طول یکسال گذشته که کرونا در انجام رفت و آمدهای زائران محدودیت ایجاد کرد، فرصتی فراهم شد تا برای پیشبرد توافقات در حوزه های فرهنگی، گردشگری و دانشگاهی بین دو کشور رایزنی صورت گیرد.
ایرج مسجدی اضافه کرد که در حوزه حج و زیارت مذاکرات خوبی انجام شده و این مذاکرات مراحل نهایی خود را طی می کند.
مسجدی درباره فعالیت های دانشگاهی نیز تاکید کرد که در خصوص گشایش شعبه دو دانشگاه ایرانی در عراق توافق حاصل شده که شامل دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی است.
به گفته وی، مجوز گشایش شعبه دانشگاه علوم پزشکی گرفته شده و در حال مذاکره برای گرفتن مجوز دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.
وی ادامه داد که در حوزه های سینما، نمایشگاه های فرهنگی و علمی نیز مذاکرات خوبی با عراق در حال انجام است.
مسجدی ابراز اطمینان کرد که انتظار می رود در صورت رفع سایه سنگین کرونا در آینده، مناسبات دو جانبه بین عراق و ایران از جمله مباحث فرهنگی شاهد جهش قابل ملاحظه ای شود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در پایان بار دیگر حلول ماه مبارک رمضان را به دو ملت ایران و عراق و عموم ملت های مسلمان بویژه در سطح منطقه تبریک و تهنیت گفت و ابراز امیدواری کرد؛ صلح و دوستی بین همه کشورهای مسلمان منطقه و حوزه خلیج فارس افزایش یابد.
به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/278627/سفیر-ایران--تهران-با-وساطت-عراق-برای-تنش‌زدایی-در-منطقه-موافق-است
بستن   چاپ