ایران پرسمان
زبان سعدی؛ زبان معنویت، اخلاق و تربیت است
سه شنبه 31 فروردين 1400 - 18:11:55
ایران پرسمان - ایرنا / رضا حمیدی اظهار داشت: شعر و شاعری، هنر ملی ایرانیان است و پیشینان ما گنجی گهربارتر از دفترهای حکمت آمیز شعر، برای ما باقی نگذاشته اند. آنان همه آنچه را که آموخته و دریافته بودند و یا خود تجربه کرده بودند، بر پر مرغان سخن بستند و در آسمان حکمت و معرفت به پرواز در آوردند.
دبیر جشنواره بین‌المللی شعر فجر دوره ششم و هفتم، افزود: شاید هیچ کشوری در جهان نباشد که به اندازه ایران، مهد ذوق ورزی و سخن سرایی باشد. این اهتمام شگفت، از آن رو است که ایران از دیرباز سرزمین حکمت و معرفت بوده است و شاعران فارسی گوی، مصداق این سخن پیامبر عظیم الشأن اسلام اند که «همانا شعر از حکمت است».
حمیدی با بیان اینکه شعر در ایران هرگز به محاق نرفت و هرگز خزان ندید، گفت: در ایران رقیبانی چون داستان و رمان نه جا بر شعر تنگ کردند و نه از یاران و همراهانش کاستند و انقلاب شکوهمند اسلامی نیز بر فرّ و شکوه آن افزود و اکنون به یمن وجود شاعرانی بزرگ و نکته سنج و تعهد مدار، بهار شعر و ادب فارسی را به تماشا نشسته‌ایم.
وی ادامه داد: برای شناخت حافظ، باید ابتدا سعدی را شناخت، اگر سعدی را نشناسیم، محال است که حافظ را بشناسیم. برخی معتقدند؛ حافظ از سعدی بزرگتر است، ولی تا سعدی را نشناسیم، حافظ را هم نمی‌شناسیم.
حمیدی به اهداف سعدی از نوشتن بوستان و گلستان اشاره کرد و گفت: هدف سعدی تنها خلق یک اثر ادبی صرف نبود، سعدی با نوشتن بوستان و گلستان در نظر داشت تا استفاده های فراوانی را که از قرآن، نهج‌البلاغه و احادیث نبوی برده بود، با زبان شیرین و ساده برای مردم عصر خویش و یا حتی آیندگان بیان و آنها را با پند و اندرزهای خود به طریق صواب رهنمون سازد.
کارشناس فرهنگی و ادبی و دبیر وقت همایش ذکر جمیل سعدی، خاطرنشان کرد: شعر سعدی در واقع وجدان بیدار جامعه است و خدمتی که فردوسی و سعدی به زبان فارسی کردند، هیچ شخصیتی چنین نقشی ایفا نکرد و امروز ما با همان ادبیات عصر سعدی و فردوسی سخن می‌گویم و این حاصل زحمات این دو شاعر بزرگ جهان است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/278820/زبان-سعدی؛-زبان-معنویت،-اخلاق-و-تربیت-است
بستن   چاپ