ایران پرسمان
اشرف غنی: چین یک قدرت مداخله جو نیست
چهارشنبه 1 ارديبهشت 1400 - 08:40:41
ایران پرسمان - ایرنا / اشرف غنی احمد زی رئیس‌جمهور افغانستان در گفت و گو با شبکه آمریکایی سی. ان. ان گفت: به نظرم چین یک قدرت مداخله جو نیست.
به نقل از بلومبرگ در ابتدا مجری از رئیس جمهور افغانستان پرسید: اجازه بدهید سوالی را از شما بپرسم. در ذهن بسیاری از افراد با توجه به موضوع عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان و احتمال ظهور مجدد طالبان، اینکه چه ممکن است بر سر زنان در افغانستان بیاید، وجود دارد.
اشرف غنی گفت: البته خطر وجود دارد، اما زنان افغانستان به این موضوع افتخار می‌کنند که هم اکنون می‌توانند حرف خود را بزنند. آن‌ها می‌توانند خود را سازماندهی کنند. آن‌ها می‌توانند به عنوان جریانی در کشور مطرح باشند. اگر طالبان می‌خواهند که بخشی از آینده افغانستان باشند آن‌ها باید زنان افغانستان را به رسمیت بشناسند. آن‌ها باید به آزادی‌های آن‌ها که در زمان پیامبر اسلام (ص) به آن‌ها اشاره شده است، احترام بگذارند. فراموش نکنید که خدیجه(س) همسر پیامبر یکی از ثروتمندترین زنان بر روی زمین در آن زمان بود. او مشارکت زیادی در تجارت، آموزش و دیگر حیطه‌ها داشت. مادامی که من افتخار خدمت به افغانستان را دارم، هر هفته و هر روز شما شاهد برداشته شدن گام‌های بیشتری برای تقویت حاکمیت زنان و به طور ویژه در بخش آموزش دختران و توانایی‌های آن‌ها خواهید بود. مردم افغانستان بلندپرواز هستند. در میان آن‌ها خلبان، سفیر، رئیس جمهور، وزیر دیده می‌شود. افق برای آن‌ها روشن است. اگر ما به این حقوق احترام نگذاریم و آن را تقویت نکنیم این به معنای بی احترامی به حقوق بشر در تاریخ خواهد بود.
مجری سی ان ان پرسید: اجازه بدهید که سوالی درباره تاثیر عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان بپرسم. بر اساس گزارش‌ها پاکستان حمایت خود را از طالبان متوقف نخواهد کرد. نمایندگان طالبان در زمان مذاکرات در دوحه به طور مستقیم از پاکستان به آنجا آمدند و از آنجا بار دیگر به پاکستان بازگشتند. آن‌ها هم در گذشته اینگونه عمل کرده اند. آیا پاکستان اجازه وجود یک افغانستان مستقل را می‌دهد و یا اینکه آن‌ها در امور این کشور دخالت می‌کنند و در این کار از حمایت چینی‌ها استفاده خواهند کرد؟
رئیس جمهور افغانستان پاسخ داد: اول از همه این لحظه انتخاب برای پاکستان است. تمامی محاسبات آن‌ها اشتباه خواهد بود. متاسفانه تنها به طور شفاهی رهبران پاکستان این موضوع را تایید می‌کنند که خواهان دولت طالبان در افغانستان نیستند و اعلام می‌کنند که خواهان یک دولت دموکراتیک و با ثبات در افغانستان هستند، اما در عمل اینگونه نیست. اما ما برای رفاه آن‌ها یک موضوع کلیدی هستیم. همانطور که می‌دانید میزان رشد اقتصادی در پاکستان 2 درصد است. این موضوع به یک افغانستان با ثبات وابسته است. ما به هم وابسته هستیم. آن‌ها دو گزینه پیش رو دارند؛ یا باید ثبات در افغانستان و رسیدن به منافع خود را در آسیای میانه دنبال کنند و یا اینکه به دنبال بی ثباتی در افغانستان باشند. تنها کشوری که از یک افغانستان بی ثبات و شروع جنگی دیگر در این کشور آسیب می‌بیند، پاکستان است. این یک موضوع باخت باخت برای پاکستان خواهد بود.
مجری پرسید: به نظر می‌رسد که پاکستان به دنبال همکاری و تعامل با چین است. آیا چین از هرگونه اقدام تهاجمی طالبان حمایت خواهد کرد؟
اشرف غنی گفت: نه، چین در حدود بیش از 16 درصد رشد اقتصادی دارد. به نظرم چین یک قدرت مداخله جو نیست. چین نمی‌خواهد وارد جنگ‌های نیابتی شود و یا دخالت نظامی کند. به نظر می‌رسد که پاکستان در سیاست خارجی خود تحت تاثیر چین و دیگر کشورها قرار دارد.
رئیس جمهور افغانستان در ادامه گفت: این شیوه و رفتار پاکستان تغییر کرده است. یک کنفرانس امنیتی در اسلام آباد وجود داشت که در آنجا مباحث مطرح به طور قابل توجهی بر روی هماهنگی و همکاری تمرکز داشت. اینکه چین پس از رسیدگی به موضوع همه گیری کرونا وارد درگیری های منطقه ای شود موضوعی غیرقابل تصور نیست. علاوه بر این ما روابط مثبتی با چین داریم. رشد چین و رشد هند تاثیر زیادی بر رفاه منطقه دارد. به نظرم همه این کشورها نمی خواهند وارد دخالت در امور افغانستان شوند. ما نمی خواهیم که عقب نشینی آمریکا و ناتو از افغانستان با یک قیمومیت خارجی جایگزین شود. ما می خواهیم یک اتحاد چند جانبه داشته باشیم تا با همه دوست باشیم. ما می خواهیم همه نفع ببرند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/278998/اشرف-غنی--چین-یک-قدرت-مداخله-جو-نیست
بستن   چاپ