ایران پرسمان
میدان‌های مغناطیسی درهم پیچیده یک کهکشان
جمعه 3 ارديبهشت 1400 - 14:19:46
ایران پرسمان - آخرین خبر /هنگامی که کهکشانها با هم برخورد می‌کنند چه بر سر میدان‌های مغناطیسی‌شان می‌آید؟
ناسا برای یافتن پاسخ این پرسش تلسکوپ هوابرد سوفیا که در یک هواپیمای 747 است را رو به یک کهکشانِ نزدیک به نام "قنطورس اِی" تنظیم کرد تا به رصدِ پرتوهای گسیلیده از غبارهای قطبیده‌ی آن -که میدان‌های مغناطیسی‌اش را دنبال می‌کنند- بپردازد.
قنطورس ای پیکره‌ای تاب خورده دارد که دستاورد برخورد دو کهکشان است، با فواره‌هایی غول‌پیکر که از برافزایش و فروکشیده شدنِ گاز به درونِ ابرسیاهچاله‌ی مرکزیِ آن نیرو گرفته‌اند.
تصویری که اینجا می‌بینید از پیوند داده‌های سوفیا و چند تلسکوپ یگر پدید آمده: رشته‌های مغناطیسی از داده‌های سوفیا، داده‌های نور دیدنی به رنگ سفید از رصدخانه‌ی جنوبی اروپا، داده‌های زیرمیلیمتری به رنگ نارنجی از تلسکوپ اپکس (APEX)، داده‌های پرتو ایکس به رنگ آبی از تلسکوپ چاندرا و داده‌های فروسرخ به رنگ سرخ از تلسکوپ اسپیتزر.
چنان که می‌بینیم میدان‌های مغناطیسی در کناره‌های کهکشان همراستا با رگه‌های غبارند ولی نزدیک مرکز آن به هم ریخته‌اند. نیروهای گرانشی نزدیک سیاهچاله یون‌ها را شتاب می‌دهد و بر شدت میدان مغناطیسی می‌افزاید.
روی هم رفته، برخورد کهکشان‌ها تنها باعث پیوند جرم آنها نمی‌شود بلکه میدان‌های مغناطیسی آنها را هم تقویت می‌کند.
این یافته‌هابینش‌های تازه‌ای درباره‌ی شیوه‌ی دگرگونیِ میدان‌های مغناطیسی در روزگار آغازین کیهان به ما می‌دهد، روزگاری که برخوردها و ادغام‌های کهکشانی بسیار رایج‌تر از امروز بودند.
برگرفته از وبسایت:1star7sky.com

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/279778/میدان‌های-مغناطیسی-درهم-پیچیده-یک-کهکشان
بستن   چاپ