ایران پرسمان
همه ما یک داستان علمی‌تخیلی درون‌مان داریم
سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 - 10:06:01
ایران پرسمان - خبرگزاری کتاب ایران /نویسنده آمریکایی داستان‌های علمی‌تخیلی اعتقاد دارد داستان‌های علمی‌تخیلی آیینه تمام‌قد مقابل انسان‌ها هستند که در واقع درون خود ما را نشان می‌دهند و می‌توان به واسطه آنها آینده را پیش‌بینی کرد.
 به نقل از ان‌‌پی‌ار، «چارلی جین اندرز» یکی از نویسندگان زن داستان‌های علمی‌تخیلی در آمریکا به خاطر نوشتن رمان «تمام پرندگان آسمان» و داستان‌هایی مثل شش ماه و سه روز به شهرت رسیده است. این نویسنده آمریکایی اعتقاد دارد داستان‌های علمی‌تخیلی آیینه تمام‌قد مقابل انسان‌ها هستند که در واقع درون خود ما را نشان می‌دهند و می‌توان به واسطه آنها آینده را پیش‌بینی کرد. آخرین داستان اندرز با عنوان «پیروزی‌ها بزرگتر از شکست هستند» چند روز پیش روانه بازار کتاب شد و به همین مناسبت رادیو ملی آمریکا با این نویسنده داستان‌های علمی‌تخیلی گفتگویی کرده است که آیا می‌توان آینده را پیش‌بینی کرد:
رابطه انسان و داستان علمی‌تخیلی را به آینه توصیف کردید. کمی بیشتر توضیح می‌دهید؟
داستان‌های علمی‌تخیلی خوب می‌توانند خودمان را به ما نشان دهند و همه ابعاد و جوانب انسان را نمایش می دهند. این داستان‌ها به ما اجازه می‌دهد بیشتر درباره ابعاد مختلف بیرون و درونمان فکر کرده و به روش‌های غیرمعمول زندگی انسان روی کره زمین فکر کنیم.
در زمان فعلی فکر می‌کنید این نوع داستان‌ها چه نقشی در جامعه داشته باشد. به عبارتی نقش داستان با وجود مشکلات سال‌های اخیر با سال‌های گذشته تفاوت کرده است؟
در هر زمانی داستان‌های این دست نقش خود را دارند. شما نمی‌توانید داستان علمی‌تخیلی را به یک زمان خاص محدود بدانید. در هر زمان انسان دارای تخیل مربوط به آن دوره است و در زمان امروزی با تکنولوژی و امکانات فضانوردی تخیل بیشتری به سراغ انسان می‌آید. سال‌های تکنولوژی خیلی سریع می‌گذرد و داستان‌های بیشتری رقم می‌زند. سال 2010 انگار هزاران سال پیش بوده باشد.
در جایی هم گفته بودید که با داستان علمی‌تخیلی می‌توان آینده را پیش‌بینی کرد. درست است؟
به این صورت نه؛ منظورم این است که آینده را کسی ندیده است؛ ولی می‌تواند برای آن پیش‌بینی کند و تدارک لازم برای زندگی در آن زمان را ببیند. حالا بهترین ابزار در دنیای ادبیات داستان‌های علمی‌تخیلی است و زمان هم ثابت کرده که این داستان‌ها برای رشد تکنولوژی و اختراعات تا حدودی مفید بوده است. من اعتقاد دارم آینده هر نفر بستگی به خودش و تخیلاتش دارد. هرکسی یک آینده منحصر‌به‌فرد دارد و هر شخصی نیز یک داستان علمی‌تخیلی درون خود دارد. آینده متعلق به همه انسان‌هاست ولی هرکسی می‌تواند به‌طور جداگانه آن را تصور کند و در ذهنش بپروراند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/284418/همه-ما-یک-داستان-علمی‌تخیلی-درون‌مان-داریم
بستن   چاپ