ایران پرسمان
مهرعلیزاده با نسخه تصحیح شده برنامه کشورهای حوزه اسکاندیناوی آمد
يکشنبه 2 خرداد 1400 - 22:54:43
ایران پرسمان - ایرنا / داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سیاست خارجی توسعه محور از اولویت‌های دولت من است، به این معنا که مسائل اقتصادی و رفع مشکلات تولید و صادرات را مد نظر قرار می دهم و سیاست خارجی، معطوف و کمک کننده به سیاست‌های اقتصادی و تولید در داخل است.
«محسن مهرعلیزاده» در گفت‌وگوبا ایرنا درباره نسبت توسعه سیاسی و توسعه اقتصادی در برنامه‌های خود گفت: در همه امور از جمله در امور کشورداری معتقدم اگر حرکت‌ها متوازن پیش نرود و تقدم و تاخر بی‌دلیل را مد نظر داشته باشیم، برنامه‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در هیچ جهتی درست پیش نمی رود. بنابراین من به توسعه متوازن در جامعه اعتقاد دارم.
داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: همان‌قدر به توسعه سیاسی می‌پردازیم باید به توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره هم بپردازیم. با توجه به این که امروز مشکل اساسی مردم مسائل اقتصادی و معیشتی است، نیازهای واقعی و ملموس در فضای توسعه برای اقتصاد خودنمایی می‌کنند که به پرداختن به مسائل اقتصادی در برنامه‌های اداره کشور اولویت می‌دهد.
 وی اضافه کرد: ما باید محور حرکت خود را توسعه اقتصادی با رویکرد اجتماعی قرار دهیم و مسائل سیاست داخلی و خارجی باید کامل کننده این حرکت باشند، به این معنا که سیاست‌های داخلی و استراتژی روابط خارجی ما باید به موضوع اقتصاد و معیشت مردم کمک کند و سیاست‌گذاری‌ها باید برای برداشتن سنگ‌های بزرگ از سر راه توسعه اقتصادی و فراهم کردن رفاه اجتماعی باشد.
سیاست خارجی توسعه محور از اولویت‌های دولت من است
مهرعلیزاده با بیان اینکه سیاست خارجی توسعه محور از اولویت‌های دولت من است، ادامه داد: مسائل اقتصادی و رفع مشکلات آن، تولید و صادرات را مد نظر قرار می‌دهیم و سیاست خارجی ما معطوف به سیاست‌های اقتصادی و تولیدی خواهد بود و بر اساس نیازهای توسعه اقتصادی، سیاست‌های داخلی و خارجی خود را تنظیم می‌کنیم.
 وی ادامه داد: ممکن است با بعضی از کشورهای همسایه مشکلات جزیی داشته باشیم، در آنجا باید رویه‌هایی را به کار بگیریم و ارتباط‌ها را برای توسعه اقتصادی داخلی ترمیم کنیم.
استاندار پیشین اصفهان گفت: کشورهای همسایه هم از نظر صنعتی، اقتصادی و تجاری و هم از حیث منابع در مقایسه با کشور ما در مراحل ضعیف‌تری قرار دارند. همسایگان بازار بسیار خوبی برای تولیدات، محصولات و خدمات مهندسی و پیمانکاران ما هستند. بنابراین ما باید تولید خود را برای 80 میلیون ایرانی در نظر نگیریم، بلکه برای جمعیتی 300 الی 400 میلیون نفر کشورهای منطقه برنامه ریزی کنیم. این می‌تواند به مقدار زیادی مشوق و محرک مصرف در منطقه باشد و موجب رونق تولید و خدمات ما شود.
وی توسعه اقتصادی را اولویت دولت خود عنوان و بیان کرد: توسعه سیاسی پیرو، پوشش دهنده و عامل موفقیت و شتاب توسعه اقتصادی قرار می‌دهم.
داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تشریح نگاه خود به توسعه سیاسی درباره تحزب و حکمرانی حزبی گفت: یکی از پایه‌های اساسی هر نظام مردم سالار مسئله تقویت احزاب است. اگر نیروهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کارآمد برای اداره کشور می‌خواهیم ناگزیرهستیم به سمت تقویت احزاب و حفظ استقلال آنها برویم. اگر در توسعه سیاسی نقش اصلی را به احزاب ندهیم، دچار سردرگمی در حکمرانی و اجرا می‌شویم و حتی انتخاباتی معنادار نخواهیم داشت. کما اینکه در غیبت احزاب قوی، در حال حاضر در عرصه سیاسی دچار پراکندگی هستیم.
معاون رییس جمهوری در دوره اصلاحات یادآور شد: شاهدیم ده‌ها حزب از دو جریان سیاسی کشور در موعد انتخابات صف‌آرایی می‌کنند ولی هرگز نمی‌توانند با برند و صدای واحد حزبی نتیجه‌ای در انتخابات بگیرند. اگر مجموعه اقدامات ما در 4 دهه گذشته به ایجاد 2 الی 4 حزب قوی منجر می‌شد، امروز نمایندگان احزاب بودند که در انتخابات با هم رقابت می‌کردند و یکی از برنامه‌های من کمک به تقویت و توسعه نقش احزاب در مقاطع مختلف تصمیم‌گیری‌های کشور است.
دولت من شفاف و شیشه‌ای خواهد بود
وی درباره اظهار نظر برخی رقبا درباره مبارزه با فساد خاطرنشان کرد: هر کسی می‌تواند شعار مبارزه با فساد سر دهد. اگر ما راه واقعی مبارزه با فساد را ندانیم و اقدام نکنیم در حد شعار باقی می‌ماند. باید از داوطلبان ریاست جمهوری پرسیده شود آیا به شفافیت اعتقاد دارند. من می‌گویم بله. دولت من شفاف و شیشه‌ای خواهد بود. در برخی کشورهای نفت‌خیز اسکاندیناوی در تابلوها و مانیتورهای بزرگ لحظه به لحظه عدد و رقم درآمدهای نفتی و عدد واریزی به صندوق توسعه ملی گزارش می‌شود. یعنی مردم دقیقا می‌دانند امروز چه مقدار یا چه عددی درآمد مازاد نفت داشته‌اند.
باید از تصمیمات رانت زا جلوگیری شود
مهرعلیزاده گفت: هنرم این خواهد بود که به شکل شفاف اطلاعات دولت را در اختیار مردم قرار دهم. به جای شعار اقدام شفاف می‌کنم، دوم اینکه با رانت مبارزه واقعی می‌کنم. اگر می‌خواهیم با رانت مبارزه کنیم باید از تصمیمات رانت‌زا جلوگیری شود. همچنان ارز 4200 تومانی و ارز نیمایی در بودجه وجود دارد. تصمیمی که رانت‌زا است.
 وی خاطرنشان کرد: بارها گفتم دلار آزاد باشد ولی چتر حمایتی خود را به صورت ریالی برای مردم در نظر بگیریم. آمار مردم و حساب یارانه‌ها در دست دولت است، با استفاده از این اطلاعات می‌تواند به صورت ریالی یا اعتباری از دهک‌های پایین جامعه حمایت کند.
استاندار سابق اصفهان شفافیت و قطع مسیر رانت را دو اصل مهم اقتصادی خود نامید و اضافه کرد: نباید در گذشته بمانیم. مردم بیش از این تحمل گرسنگی را ندارند. در برنامه‌های من اقتصاد، اقتصاد اجتماعی است. در این نسخه درهای رقابت باز است و فعالیت‌های اقتصادی بدون رانت شکل می‌گیرد. به علاوه خدمات اجتماعی مختلف در اختیار عموم جامعه قرار می‌گیرد. برای اینکه در گذشته نمانیم برنامه اقتصادی من اجتماعی و بر محور رقابت خواهد بود. در این نسخه دست بخش خصوصی به دور از رانت، باز خواهد بود.
برنامه رفاه؛ نسخه تصحیح شده برنامه کشورهای حوزه اسکاندیناوی
وی پایه برنامه‌های خود را دولت رفاه عنوان کرد و افزود: برنامه دولت رفاه را در انتخابات سال 84 هم مطرح کردم. این برنامه نسخه تصحیح شده برنامه‌هایی است که در 4 کشور اسکاندیناوی در حال اجرا است، چون این کشورها مانند ایران نفت خیز هستند ولی در این کشورها مانند ایران پایه بودجه جاری از محل درآمدهای نفتی نیست.
داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نمونه اقتصاد اجتماعی مد نظر خود را شبیه اقتصاد اجتماعی دانست و اظهار کرد: این نسخه سال 1974 در آلمان به اجرا گذاشته شد و تا به امروز مترقی‌تر هم شده است. طرح توسعه یافته آن در سال 2005 در اتحادیه اروپا به عنوان یک برنامه موفق مطرح شد. در این روش خدمات اجتماعی، حمایت‌های نقدی و اشتغال، بازنشستگی و بیمه‌ای به مردم داده می‌شود و از آن سو اقتصاد باز و رقابتی هم جریان دارد.
مهرعلیزاده درباره نخستین اقدام خود در صورت حضور در پاستور گفت: نخستین اقدام من شناسایی عوامل حقوقی و قانونی بازدارنده تولید و رفع آنها است. به طوری که حداکثر ظرف سه ماه اول تولید راه خود را پیدا کند. کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی تعطیل گشوده شوند و کارگران به محل کار خود بازگردند. همزمان با آن شناسایی 5 دهک محروم جامعه و افزایش سه تا 5 برابری یارانه‌ آنها است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/290788/مهرعلیزاده-با-نسخه-تصحیح-شده-برنامه-کشورهای-حوزه-اسکاندیناوی-آمد
بستن   چاپ