ایران پرسمان
دیپلمات روس: نیرو‌های آمریکایی در تاجیکستان و ازبکستان مستقر نخواهند شد
سه شنبه 4 خرداد 1400 - 03:42:45
ایران پرسمان - باشگاه خبرنگاران / نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان، احتمال اسقرار نیرو‌های آمریکایی در تاجیکستان و ازبکستان پس از خروج از افغانستان را رد کرد.
به نقل از اسپوتنیک، ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان، روز دوشنبه در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا گفت کشور‌های تاجیکستان و ازبکستان، پس از خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان اجازه نخواهند داد که پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاک شان مستقر شوند.
او ضمن اظهار نظر در خصوص گزارش نشریه‌ آمریکایی وال استنریت ژورنال درباره علاقمندی آمریکا به ایجاد پایگاه‌های نظامی در نزدیکی مرز‌های روسیه (تاجیکستان و ازبکستان) گفت: «تماس‌های ما با شرکای تاجیک و ازبک نشان می‌دهد که تاکنون هیچ درخواست رسمی از سوی آمریکا در مورد ایجاد پایگاه‌های نظامی در خاک این کشور‌ها صورت نگرفته، و دوم اینکه مقامات ازبکستان و تاجیکستان مشخص کرده‌اند که این کار غیرممکن است، بنابراین لازم نیست ما مخالفت کنیم.»
این دیپلمات در ادامه گفت: «تاجیکستان عضو سازمان پیمان امنیت جمعی است و چنین تصمیماتی باید از سوی این سازمان تأیید شود. همچنان ازبکستان با روسیه مشارکت استراتژیک دارد، علاوه بر این، این کشور قانونی را تصویب کرده است که ایجاد پایگاه‌های نظامی خارجی در خاکشان را ممنوع می‌کند. بنابراین ما نیازی به نگرانی زیاد در این مورد نداریم.»
وال استریت ژورنال اخیرا در گزارشی نوشت در کنار منطقه آسیا میانه، سربازان آمریکایی بعد از خروج از افغانستان می‌توانند به یک یا چند مقر نیرو‌های آمریکا در خلیج فارس اعزام شوند.
این گزارش در حالی منتشر می‌شود که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمربکا در امور افغانستان طی هفته گذشته به دو کشور تاجیکستان و ازبکستان سفر کرد و گفته می‌شود که او در این سفر لزوم جلوگیری از کنترل خشونت در افغانستان قبل از اتمام عقب‌نشینی آمریکا و متحدانش از افغانستان را مورد بحث قرار داده است.
تاجیکستان عضو کامل در سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه است و ازبکستان که عضویت خود را در این اتحادیه در سال 2012 به حالت تعلیق درآورد، با این وجود همچنان روابط اقتصادی و امنیتی قوی با مسکو از جمله داشتن عضو ناظر در اتحادیه اقتصاد اوراسیا دارد.
طبق توافقنامه صلح میان طالبان و آمریکا، دولت این کشور متعهد شد تا اول ماه مه تمام نیرو‌های نظامی خود را از افغانستان خارج کند، اما دولت بایدن زمان خروج تمام نیرو‌های آمریکایی را تا 11 سپتامبر به تاخیر انداخت.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/291068/دیپلمات-روس--نیرو‌های-آمریکایی-در-تاجیکستان-و-ازبکستان-مستقر-نخواهند-شد
بستن   چاپ