ایران پرسمان
حال و هوای دمشق در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری
سه شنبه 4 خرداد 1400 - 03:44:13
ایران پرسمان - ایرنا / انتخابات ریاست جمهوری سوریه در داخل این کشور قرار است چهارشنبه پنجم خرداد برگزار شود . سه نامزد تایید صلاحیت شده،از 26 اردیبهشت تبلیغات انتخاباتی خود را آغاز کرده و با نزدیک شدن به زمان سکوت انتخاباتی ،فعالیت نامزدها و طرفداران آن ها در مناطق مختلف این کشور، به اوج خود رسیده است.
بنا بر روز شمار انتخاباتی در این کشور عضو محور مقاومت، روز سه شنبه این هفته سکوت انتخاباتی شروع می شود و نامزدها از این زمان اجازه تبلیغات ندارند.
بر اساس اعلام مقام های سوری ،51 نفر و از جمله هفت زن برای نامزدی در این انتخابات ثبت نام کردند اما تنها سه نفر واجد شرایط برای نامزدی تشخیص داده شدند؛ "بشار اسد" رییس جمهوری کنونی ،"عبدالله عبدالله" و "محمود مرعی" (نامزد مخالفان دولت ساکن داخل سوریه) سه نامزد تایید صلاحیت شده در این انتخابات هستند.
مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا در دمشق حاکی از آن است که هر سه نامزد و طرفداران آن ها در سطحی گسترده اقدام به تبلیغات و چسباندن بیلبوردها و پوسترهای خود کرده اند.نکته قابل توجه در این تبلیغات این است که محمود مرعی در تبلیغات انتخاباتی و در پوسترهایش خود را نامزد گروه های مخالف دولت ساکن در داخل معرفی کرده است.
یکی دیگر از نکات قابل توجه در این تبلیغات این است که بسیاری از مردم و شرکت ها و گروه ها با هزینه شخصی اقدام به تبلیغات برای نامزدهای مورد حمایت خود کرده و صراحتا در پوسترها و بیلبوردها نام خود یا شرکتشان را نیز ذکر کرده اند اما کمتر مشاهده می شود که نامزدها یا طرفداران آن ها اقدام به انتشار پوسترهای تبلیغاتی در کاغذهای قطع کوچک کرده باشند و تبلیغات نامزدی هم بر دیوارها و جاهای دیگر که چهره زشتی در شهرهای ایجاد می کند، مشاهده نمی شود.
چسباندن پوستر نامزدها به خودروها و جولان دادن در شهر نیز از دیگر روش های تبلیغاتی حامیان نامزدها است که این امر بیشتر در میان جوانان مشاهده می شود.
یکی دیگر از روش های تبلیغاتی ،نصب چادرهایی توسط ستادهای تبلیغاتی نامزدها است که در جاهای مختلف پایتخت خودنمایی می کند. این تبلیغات با موسیقی محلی و پوشیدن لباس های محلی سوری همراه است و جلوه ای زیبا به این انتخابات بخشیده است.
بسیاری از مردم سوریه اعتقاد دارند میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات بیشتر از سال 2014 خواهد بود. "وسیم العدوی" کارشناس رسانه سوری (28 ساله) در گفت و گو با ایرنا گفت، پیش بینی می شود مردم در این دوره از انتخابات حضور پرشور و گسترده تری داشته باشند.
وی بهبود شرایط امنیتی را یکی از علل اقبال بیشتر مردم برای شرکت در این انتخابات دانشت و گفت، اوضاع امنیتی کنونی در سوریه با چند سال پیش بسیار متفاوت است و امنیت در بیشتر مناطق سوریه حاکم است و مردم ترس و نگرانی از گروه های تروریستی و تهدیدهای آن ها ندارند.
فاطمه( 32 ساله) کارمند نیز امنیت در کشور را بسیار ارزشمند دانست و گفت، مردم اوضاع کنونی را بسیار بهتر از اوایل بحران در سال 2011 و انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 می دانند و به نظر می رسد اقبال بیشتری برای شرکت در این انتخابات از خود نشان دهند.
کاهش پست های ایست بازرسی در دمشق و اطراف آن و حرکت آزادانه مردم و همچنین جنب و جوش در بازارها حکایت از حاکم بودن امنیت بر پایتخت این کشور پس از گذشت 10 سال سخت است ، این روزها هیچ گونه ترس و وحشتی در چهره های مردم از گروه های تروریستی مشاهده نمی شود هرچند آن ها خرابی های زیادی در این کشور به بار آورده اند و مرتکب جنایت های بسیار فجیعی شده اند.
سوری ها طی روزهای آینده با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که نامزدهای آن از چند حزب مختلف اند، بار دیگر به تحکیم پایه های دمکراسی در داخل خاک کشورشان می پردازند و بصورت عملی به کشورهایی که انتخابات و دمکراسی در آن بسیار کم رنگ است، ثابت می کنند که اجازه نمی دهند کسی غیر از مردم کشورشان برای آن ها تعیین سرنوشت کند.
سوریه اکنون با کوله باری از تجربه 10 سال نبرد با تروریست هایی از پنج قاره جهان، در آستانه برگزاری دومین انتخابات ریاست جمهوری از زمان بحران در آن است و قطعا با برقراری امنیت در جای جای این کشور آینده درخشانی در انتظارش خواهد بود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/291079/حال-و-هوای-دمشق-در-آستانه-برگزاری-انتخابات-ریاست-جمهوری
بستن   چاپ