ایران پرسمان
لحظه‌شماری برای اعلام نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری
سه شنبه 4 خرداد 1400 - 03:47:45
ایران پرسمان - ایرنا / بر اساس آخرین اظهارنظرها از سوی شورای نگهبان فردا-سه شنبه- سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نامزدهای نهایی خود را خواهد شناخت. نام‌های مشترک قطب‌های انتخاباتی پیش بینی شده از سوی شخصیت‌های سیاسی هم تا حدودی رقبای اصلی این دوره از رقابت های انتخاباتی را مشخص می‌کند.
بحث‌های کارشناسی، جلسه امروز شورای نگهبان را به گفته «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی این شورا به تعویق انداخت تا گمانه‌ها درباره رد و تایید صلاحیت‌های داوطلبان بیش از همیشه افزایش یابد و انتظارها برای اعلام نتایج به لحظه شماری برسد. کدخدایی درباره دلایل تعویق این نشست گفت: «تلاش داریم هر چه زودتر نتیجه بررسی صلاحیت کاندیداها را اعلام کنیم ولی این امر منوط به بررسی کارشناسی‌ها است تا ان‌شاءالله ببینیم چه زمانی آماده می‌شود تا زودتر نتیجه را اعلام کنیم. فردا آخرین روز بررسی صلاحیت کاندیداها هست.
«جمال عرف» رییس ستاد انتخابات کشور هم در این زمینه اعلام کرد: بر اساس اظهارات سخنگوی شورای نگهبان قرار است فردا اسامی تایید صلاحیت شدگان به وزارت کشور اعلام شود. قانون نیز به وزارت کشور این اجازه را داده که دو روز بعد از اعلام شورای نگهبان، اسامی را اعلام عمومی کند؛ لذا اگر فردا شورای نگهبان اسامی را به ما اعلام کند، تلاش می‌کنیم در اولین فرصت اسامی را اعلام عمومی کنیم.
نحوه و ساعت برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی هم از سوی ستاد مقابله با این بیماری در بیانیه ای اعلام و تصریح شد: به وزارت کشور اجازه داده می شود با هماهنگی شورای نگهبان به منظور جلوگیری از ازدحام در شعب، ساعت اخذ رأی را از ساعت 7 صبح روز 28 خرداد آغاز و در صورت لزوم در شعبه های شلوغ تا ساعت 2 صبح روز بعد تمدید نماید.
لحظه‌شماری برای اعلام نامزدهای نهایی با چاشنی اتهام‌زنی
بر اساس آخرین اعلام سخنگوی شورای نگهبان، اسامی نهایی نامزدهای انتخابات فردا سه شنبه چهارم اردیبهشت اعلام خواهد شد؛ تا گمانه زنی‌ها درباره افراد تایید صلاحیت به پایان رسد. در این فاصله اما همچنان احراز صلاحیت داوطلبان سوژه داغ رسانه‌های رسمی و غیررسمی است. در ساعات ابتدایی امروز، یکی از فعالان رسانه‌ای از تایید صلاحیت هفت نفر از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری خبر داد، به فاصله کوتاهی برخی کانال‌ها از شوک انتخاباتی و رد صلاحیت برخی از شخصیت‌های سیاسی سرشناس خبرهایی منتشر کردند.
این شایعات و گمانه زنی‌ها تا فردا و اعلام نتایج نهایی ادامه خواهد داشت. گرچه تحلیلگران آن را در هر انتخاباتی موضوعی طبیعی می‌دانند؛ گره خوردن برخی اتهام زنی‌ها علیه شماری از نامزدها به رد صلاحیت آن‌ها، چندان طبیعی به نظر نمی‌رسد. در تازه ترین این اتهام زنی ها، از سوی یکی از نمایندگان مجلس علیه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و داوطلب انتخابات، مواردی مانند حکم قطعی زندان مطرح و بلافاصله از سوی دفتر جهانگیری تکذیب شد.
«نصرالله پژمانفر» رییس کمیسیون اصل 90 مجلس در حساب توییتری خود نوشته بود: «اسناد تخلفات اسحاق جهانگیری که منجر به رای دادگاه شده است، جهت بررسی در تایید صلاحیت‌ها به شورای نگهبان ارسال کردم. نامزدهای ریاست جمهوری نمی‌توانند در تاریکی تخلف کنند و در برابر مردم نسبت به وضعیت فعلی، بُغض نمایشی داشته باشند.» در پاسخ به این اتهامات دفتر معاون اول در بیانیه‌ای تاکید کرد: «تاکنون هیچ گاه، هیچ‌گونه ارجاعی از سوی محاکم حقوقی و قضایی از جمله دیوان محاسبات کشور در این مورد به شخص آقای اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، نه در سال‌های پیشین و نه اکنون صورت نگرفته است و در نتیجه حکمی نیز در این مورد صادر و ابلاغ نشده است.»
تداوم کناره گیری‌های انتخاباتی
«محمد عباسی» وزیر ورزش دولت دهم و داوطلب انتخابات ریاست جمهوری و سردار علیرضا افشار در بیانیه‌های جداگانه از صحنه انتخابات 1400 به نفع حجت الاسلام رییسی کناره گیری کردند
«حسن غفوری فرد» فعال سیاسی اصولگرا هم از امکان انصراف برخی داوطلبان نظامی انتخابات به نفع حجت الاسلام رییسی سخن گفته و تصریح کرده است: «برخی از آنها شاید احساس کنند می‌توانند با کمک به آقای رییسی و یا شخصی که شانس بیشتری دارد خدمت بهتری به کشور ارائه دهند و موجب پراکندگی آرا نشوند.»
«منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت هم از نشست اعضای این شورا و جامعه روحانیت مبارز با حجت الاسلام رییسی خبر داده و بر حمایت کامل این نهاد از وی تاکید کرده است. با این توصیفات به نظر می‌رسد گام‌های ابتدایی برای رسیدن به وحدت حداکثری میان اصولگرایان برداشته شده اما گام نهایی زمانی برداشته خواهد شد که دیگر نام‌های پرشمار اصولگرا و البته مهم‌تر این جریان که خود را اصلح می‌دانند انصراف دهند. موضوعی که به نظر می رسد دستکم در زیر مجموعه شورای ائتلاف با توجه به نقطه نظرهای منتشر شده در روزهای اخیر کمی دشوار باشد. اظهارنظرهایی از سوی چهره هایی مانند «فریدون عباسی» نماینده کنونی مجلس که از حجت الاسلام رییسی خواسته در همان قوه قضائیه بماند و تصریح کرده که اصولگرایان اجازه دهند نفسی در این کشور کشیده شود؛ یا انتقادهای جامعه اسلامی مهندسین از رفتارهای انحصارگرایانه ستاد انتخابات حجت الاسلام رییسی یا اظهاراتی مبنی بر احتمال حمایت از لاریجانی به جای رییسی، نشان می‌دهد پروسه وحدت با حضور حجت الاسلام رییسی، آسان نخواهد بود و باید منتظر اتفاقات دیگری هم بود.
قطب‌های انتخابات همچنان درصدر پرسش و تحلیل
قطب‌های انتخاباتی و شخصیت‌های رقیب در 28 خرداد هر روز بخش عمده‌ای از تحلیل‌های رسانه‌ها و پرسش های خبرنگاران را به خود اختصاص می دهد. در همین زمینه «ابوالقاسم رئوفیان» دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین و داوطلب انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم هم درباره قطب‌های انتخابات 28 خرداد به ایرنا گفت: با این شرایط بین آقای رییسی و آقای لاریجانی رقابت سنگینی داریم و احتمالا به دور دوم کشیده می‌شود. اگر خاکستری‌ها در دور دوم به پای صندوق بیایند لاریجانی پیروز رقابت می‌شود.»
حسن غفوری فرد اما به دوقطبی‌های مرسوم اعلام شده اعتقادی نداشته و گفته است: «بنده به دو قطبی، چه بین این دو نفر یعنی رئیسی و لاریجانی باشد و چه دیگران، اعتقاد ندارم بلکه بر این باورم همه کسانی که تایید صلاحیت می‌شوند خودشان به تنهایی یک قطب هستند و می‌توانند دولت نهایی را تشکیل بدهند.»
به فاصله کمتر از یک روز تا اعلام نهایی نام نامزدهای اصلی انتخابات از سوی شورای نگهبان، از جریان اصولگرا حجت الاسلام ابراهیم رییسی، از میان اصلاح طلبان جهانگیری و مسعود پزشکیان و از میان اعتدالیون لاریجانی، از قطب‌های پیش بینی شده رقابت‌ها هستند، با این همه اعلام نظر شورای نگهبان می‌توان هر یک از این قطب‌ها را دچار تغییراتی کند.
تداوم جدال‌های رسانه‌ای میان جلیلی و لاریجانی
در ادامه گفت و گوهای غیرمستقیم، توییتری و رسانه‌ای سعید جلیلی و علی لاریجانی دو رییس اسبق شورای عالی امنیت ملی، جلیلی در گفت و گویی مدیریت 12 ساله لاریجانی بر مجلس را یادآور شد و گفت: کسی که 12 سال رییس مجلس بوده کارنامه خود را در زمینه مبارزه با فساد تشریح کند. اوایل مسئولیت آن‌ها مثلا فسادها صد میلیاردی باشد، اواخر مسئولیت‌شان دوازده‌ هزار میلیاردی باشد، معلوم می‌شود جایی ایراد داشته است.»
پیش از این هم لاریجانی هم در کلاب هاوس و هم در توییتر از جلیلی و قطعنامه‌هایی که در زمان مذاکرات وی علیه کشور صادر شد؛ انتقاد کرد. با چنین شیوه به نظر می‌رسد، لاریجانی بر سرعت گذر از اصولگرایانی از طیف پایداری‌ها شدت بخشیده و بی پرده انتقادات خود را به عملکرد آن‌ها اعلام می‌کند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/291107/لحظه‌شماری-برای-اعلام-نامزدهای-نهایی-انتخابات-ریاست-جمهوری
بستن   چاپ