ایران پرسمان
تبدیل توالت به ابزار تشخیص بیماری‌های روده!
سه شنبه 4 خرداد 1400 - 04:00:30
ایران پرسمان - ایسنا / پژوهشگران آمریکایی، فناوری جدیدی ابداع کرده‌اند که به توالت‌های هوشمند در بررسی مدفوع و تشخیص بیماری‌های روده کمک می‌کند.
به نقل از فلوریدا نیوز تایمز ، یک ابزار جدید مبتنی بر هوش مصنوعی که در "دانشگاه دوک"(Duke University) آمریکا ابداع شده است، می‌تواند به توالت‌های استاندارد اضافه شود و به تجزیه و تحلیل مدفوع بیمار بپردازد تا متخصصان گوارش بتوانند اطلاعات لازم را به دست بیاورند. شاید این فناوری جدید بتواند به مدیریت مشکلات مزمن گوارش مانند "بیماری التهابی روده"(IBD) و "سندروم روده تحریک‌پذیر"(IBS) کمک کند.
"دبورا فیشر"(Deborah Fisher)، از پژوهشگران این پروژه گفت: متخصصان گوارش معمولا مجبور هستند بر اطلاعاتی تکیه کنند که بیمار در مورد مدفوع خود ارائه می‌دهد. اطلاعات می‌توانند غیر قابل اعتماد باشند. بیماران اغلب نمی‌توانند به یاد بیاورند که مدفوع آنها چگونه است یا چند بار دفع مدفوع دارند. این اطلاعات، بخشی از روند استاندارد نظارت است. فناوری توالت هوشمند به ما امکان خواهد داد تا اطلاعات مورد نیاز برای تشخیص دقیق و به موقع را در بلندمدت جمع‌آوری کنیم و به بررسی مشکلات مزمن دستگاه گوارش بپردازیم.
این فناوری را می‌توان در لوله‌های توالت‌های موجود کار گذاشت‌. بدین ترتیب، توالت پس از دفع مدفوع، تصویر مدفوع داخل لوله را ثبت می‌کند. داده‌هایی که به مرور زمان جمع‌آوری می‌شوند، درک بهتری در مورد شکل مدفوع و وجود خون در آن برای متخصصان گوارش فراهم می‌کنند تا بیماری را تشخیص دهند و درمان درستی برای آن ارائه کنند.
پژوهشگران برای ابداع ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی، 3328 تصویر مدفوع را که به صورت آنلاین و یا از بررسی شرکت‌کنندگان به دست آورده بودند، ارزیابی کردند. همه تصاویر، با کمک یک ابزار بالینی موسوم به "Bristol Stool Scale" مورد بررسی قرار گرفتند که ابزاری برای طبقه‌بندی مدفوع است. پژوهشگران دریافتند که این الگوریتم با استفاده از یک روش کارآمد محاسباتی، شکل مدفوع را طبقه‌بندی می‌کند و خون را با دقت 76/3 در آن تشخیص می‌دهد.
"سونیا گرگو"(Sonia Grego)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما در مورد تمایل بیماران برای استفاده از این فناوری، خوشبین هستیم زیرا این فناوری را می‌توان در لوله‌های توالت‌ نصب کرد و بیمار مجبور نیست که کاری غیر از شستشو انجام دهد. با استفاده از توالت هوشمند می‌توان بیماری التهابی روده را تشخیص داد و واکنش بیمار نسبت به درمان را کنترل کرد. این فناوری می‌تواند برای بیمارانی که در بلندمدت در مراکز درمانی بستری می‌شوند و شاید نتوانند شرایط خود را گزارش دهند، سودمند باشد و به بهبود تشخیص بیماری‌های مزمن کمک کند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/291199/تبدیل-توالت-به-ابزار-تشخیص-بیماری‌های-روده!
بستن   چاپ