ایران پرسمان
آخرین خبرها از انتخابات ریاست جمهوری
سه شنبه 4 خرداد 1400 - 08:21:29
ایران پرسمان - خراسان / با نزدیک شدن به اعلام رسمی صلاحیت ها و اوج گیری گمانه ها تعدادی از کاندیداهای انتخابات 1400 اعلام انصراف کردند، همزمان حملات متقابل جلیلی و لاریجانی، فوتبال انتخاباتی رضایی و افزایش زمان رای گیری از خبرهای مهم انتخاباتی بود.
جنجال قطع برق و خاموشی های پی در پی بر انتخابات 1400 سایه افکنده به طوری که سید احسان قاضی زاده هاشمی تاکید می کند هنگام پخش برنامه های تبلیغاتی نامزد ها در صدا و سیما برق هیچ منطقه ای نباید قطع شود. اما این خاموشی های روی اعصاب! باعث نشد که التهاب و حساسیت انتخابات 1400 دیده نشود. طبق گفته های سخنگوی شورای نگهبان، امروز تکلیف کاندیداهای نهایی انتخابات 1400 مشخص می شود و هر یک از نامزد های تایید صلاحیت شده رقیب یا رقیبان خود را در این آوردگاه مهم سیاسی کشور خواهند شناخت.کدخدایی دیشب گفت: درحال انجام برخی کارهای اداری هستیم و فردا(امروز) نتیجه نهایی احراز صلاحیت‌ها به وزارت کشور ارسال می‌شود. اعضای شورا درباره برخی از داوطلبان ابهاماتی داشتند که با دعوت از این افراد توضیحات آن‎ها را شنیدیم و تصمیم‎گیری انجام شد.در این میان از بعدازظهر روز گذشته فهرست های متفاوت و متناقضی از نامزدهای تایید صلاحیت شده منتشر شد. همزمان موجی از اخبار درباره انصراف برخی کاندیداها هم به گوش رسید که وجود حداقل دو چهره شاخص در میان آن ها قابل توجه بود.
جنجال فوتبالی آقا محسن
در این بین، ویدئوی اخیری که محسن رضایی از خود منتشر کرد، از جمله آخرین اخبار انتخاباتی بود که حسابی در فضای مجازی بازتاب پیداکرد. ماجرا از آن جا آغاز شد که چندی قبل خبرگزاری فارس گمانه رد صلاحیت محسن رضایی را به دلیل نداشتن سلامت جسمانی مطرح کرد و بازار شایعات درباره رد صلاحیت او قوت گرفت. رضایی نیز در واکنش به این گمانه زنی، ویدئویی فوتبالی از خود منتشر کرد که در آن علاوه بر نرمش، گلزنی هم می کند. در حاشیه این فوتبال بازی کردن ،محسن رضایی با اشاره به شایعات علیه خود گفت: « اجازه بدهید مسابقه شروع شود، بعد تکل از پشت بزنید.» در عین حال انتشار این ویدئو واکنش های متفاوتی را در پی داشت، از جمله عباس عبدی فعال سیاسی در باره این ویدئو نوشت:« سیاستمداری که دچار اختلال ارتباطی و از جامعه بیگانه شود، قادر نیست بفهمد انتشار چنین ویدئویی، نه نشانه قوت که بیانگر ضعف و بیماری اوست. اختلال ارتباطی بدترین ضعف سیاستمدار است. روزولت ( رئیس جمهور اسبق آمریکا) فلج شد، سپس فرماندار و چهار دوره هم رئیس‌جمهور بود. ضعف جسمی مسئله مردم نیست.» 
بهارستانی ها رستگار می شوند؟
هرچقدر تایید صلاحیت محسن رضایی و سعید محمد ، با اما و اگر مواجه شده، از سوی دیگر گمانه ها از تایید صلاحیت امیر حسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس فعلی مجلس حکایت دارد. شنیده ها حاکی از آن است که نماینده مردم مشهد خبر تایید صلاحیت خود در انتخابات ریاست جمهوری را دریافت و بنا به گفته سید محمد مهدی توسلی، مشاور رسانه ای او، به احترام نظر و اعلام سخنگوی محترم شورای نگهبان، نشست خبری خود را که قرار بوده روز گذشته برگزار شود، لغو کرده و این نامزد انتخاباتی درمهلت قانونی با اصحاب رسانه نشست خواهد داشت.در گروه احتمال تایید صلاحیت شدگان نام مسعود پزشکیان نیز به چشم می خورد؛ نماینده چند دوره مردم تبریز در مجلس که حالا از او به عنوان یکی از گزینه های جدی اصلاحات در انتخابات 1400 نام می برند. پزشکیان که در زمان نام نویسی شروع قوی انتخاباتی نداشت، حالا با اظهارات اخیر و درعین حال صریح خود مورد توجه قرار گرفته و سخنانش رنگ و بوی انتخاباتی دارد. پزشکیان در تازه ترین اظهار نظر خود گفته است که « رئیس جمهور بد در غیاب رای مردم خوب انتخاب می‌شود، بیایید و فریاد بزنید که بد کیست تا رای نیاورد. تو اگر رای ندهی که این ها قوی‌تر می‌شوند.» وی همچنین با بیان این که نسخه ندارد اما می داند نسخه را باید از چه کسی بگیرد، افزود:« راه نجات مملکت را در یک نگاه کلی، مراجعه به علم و متخصصان و کارشناسان می‌دانم. من نسخه ندارم اما می‌دانم نسخه را از چه کسی باید گرفت. در جلسات مختلفی که با کارشناسان داشته‌ام، مسائل متعددی طرح شده است. مشکلات اصلی جامعه تورم، بیکاری، بی‌عدالتی و دعواهایی است که در داخل داریم.»
توپخانه جلیلی علیه لاریجانی
اگرچه هنوز لیست نهایی تایید صلاحیت شدگان منتشر نشده اما آتش توپخانه لاریجانی و جلیلی علیه یکدیگر حسابی فعال است. چندی قبل بود که سعید جلیلی خطاب به لاریجانی در صفحه توئیتر خود نوشته بود:« کشور با نمایش اداره نمی شود. این که دو جمله ساخته شود و همه با آن سرگرم شوند، مصداق کار نمایشی است. به تازگی گفتند اقتصاد کشور، پادگان و دادگاه نیست. درست یا غلط. شما کارنامه کار خودتان را ارائه بدهید! 12 سال رئیس مجلس بودید.» لاریجانی نیز بلافاصله به توئیت جلیلی پاسخ داد و نوشت :« احتراماً باید عرض کنم مهم‌ترین دستاوردمان این بود که با اجماع ملی اجازه ندادیم اقلیت بی‌منطقی، ایران را با تندروی به لبۀ پرتگاه ببرند. شما سرنوشت مردم را به شوخی گرفتید که به عنوان یارکمکی آمدید تا ضعف‌های کاندیدای اصلی را بپوشانید؛ البته اگر «مواضع خطرناک» شما را گردن بگیرند.» وحالا در تازه ترین اقدام جلیلی در جدالی جدید در صفحه توئیتر خود خطاب به لاریجانی نوشت:« کشور را با تکه پرانی و طعنه نمی‌شود اداره کرد، تا چه رسد بخواهیم کشور را جهش دهیم. باید از این مرحله عبور کنیم.» اظهارات جلیلی علیه لاریجانی به توئیت او ختم نشده و این عضو شورای عالی امنیت ملی در گفت و گوی اخیر خود به سراغ لاریجانی رفت و گفت:« کسی نمی‌تواند بگوید من به دنبال منافع مردم هستم اما اگر چندین سال در مجلس مسئولیت داشت، کارنامه ای در حوزه مبارزه با فساد ارائه نکند. کسی که سه دوره و به مدت 12 سال ریاست مجلس شورای اسلامی را برعهده داشته است، کارنامه خود را در زمینه مبارزه با فساد تشریح کند.» درمقابل علی لاریجانی نوشت:«اگر شما توانستید یک ماه زندگی شخصی خود را با تهاتر اداره کنید، نسخه آن را برای کشور هم بپیچید.برخی مواضع خطرناک را چنان با اعتماد به نفس بیان می‌کنید که هر انسان عاقلی متعجب می‌شود.مملکت‌داری با تهاتر پوست بره و بز محال است آقا...محال!برگشتن به 3هزار سال پیش که افتخار ندارد.»حالا گویا دوگانه لاریجانی – جلیلی زودتر از آن چه انتظار می رفت در حال شکل گیری است . پیش از این رحمان قهرمان پور صاحب نظر در حوزه کمپین سازی در گفت و گو با ما تاکید کرده بود که یکی از ابزارهای پیروزی علی لاریجانی در برابر سید ابراهیم رئیسی، ایجاد دوقطبی بین خودش و جلیلی است. قهرمان پور با بیان این که جلیلی اسب تروای لاریجانی برای ورود او به قلعه رئیسی است اظهار کرده بود:« آقای رئیسی که گفته می شود کاندیدای اصلی جریان اصولگرایی است، از امتیاز رئیس جمهور مستقر بودن بهره مند نیست و در بدو ورود به رقابت نیز هیچ آیه و قسمی وجود ندارد که فلانی کاندیدای اصلی است و فلانی کاندیدای پوششی. با این اوصاف وقتی آقای جلیلی با آقای لاریجانی وارد مناظره می شود، عملا آقای رئیسی به حاشیه می رود و این سبب کاهش جدی آرای رئیسی خواهد شد. »
بیانیه جهانگیری
 در فضای تک و پاتک انتخاباتی، مجادله لاریجانی – جلیلی تنها مجادله انتخاباتی نبود و اسحاق جهانگیری به اظهارات توئیتری اخیر پژمانفر پاسخ داد و با تکذیب ادعای مطرح شده از پیگرد قانونی این نماینده مجلس خبرداد. دو سه روز قبل بود که حجت الاسلام نصر ا... پژمانفر رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در ادعایی بحث برانگیز در توئیتر خود نوشته بود که اسناد تخلفات جهانگیری را به شورای نگهبان فرستاده است:« اسناد تخلفات اسحاق جهانگیری را که منجر به رای دادگاه شده است، جهت بررسی در تایید صلاحیت‌ها به شورای محترم نگهبان ارسال کردم. کاندیداهای ریاست جمهوری نمی‌توانند در تاریکی تخلف کنند و در برابر مردم نسبت به وضعیت فعلی، بُغض‌ نمایشی داشته باشند.» این اظهارات با واکنش روز گذشته دفتر اسحاق جهانگیری همراه شد و دفتر معاون اول رئیس جمهور در بیانیه‌ای به ادعاهای پژمانفر پاسخ داد. درقسمتی از این بیانیه با اشاره به این که این اقدام رئیس کمیسیون اصل 90 غیر اخلاقی است، آمده است :« تاکنون هیچ گاه، هیچ گونه ارجاعی از سوی محاکم حقوقی و قضایی از جمله دیوان محاسبات کشور در این باره به شخص آقای دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، نه در سال های پیشین و نه اکنون صورت نگرفته است و در نتیجه حکمی نیز در این باره صادر و ابلاغ نشده است.» همچنین در بخش دیگری از این بیانیه آمده است :« دفتر معاون اول رئیس جمهور ضمن تکذیب مطلب غیراخلاقی و کذب مطرح شده از سوی حجت الاسلام پژمانفر که در آستانه برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اهداف سیاسی و به قصد تاثیرگذاری بر افکار عمومی و تشویش اذهان صورت گرفته است، اعلام می کند حق هرگونه اقدام قانونی و حقوقی به دلیل اتهام زنی و نشر اکاذیب در مراجع قضایی محفوظ است.»
دعوا بر سر گزینه اول اصلاحات
اما از بیانیه اخیر دفتر جهانگیری که بگذریم، توئیت اخیر جهانگیری در خصوص دوم خرداد بسیار معنا دار بود:« در میان دولت‌های دهه‌های اخیر، دولت من به دولت‌ آقای خاتمی شباهت بیشتری خواهد داشت، اما با استفاده از تجربه‌های انباشته در ایران و جهان مرحله نوینی از اصلاحات راهگشا را آغاز خواهد کرد.» توئیتی که به اعتقاد برخی تحلیل گران حاکی از آن است که جهانگیری همچنان خود را شانس اول اصلاح طلبان می داند و بعید است به این سادگی ها از کارزار 1400 کنار بکشد. در میان بحث ها در خصوص این که جهانگیری گزینه اصلی اصلاحات است یا پزشکیان، اظهارات روز گذشته عطریانفر در باره محمد جواد ظریف که پیش از پایان نام نویسی ها به عنوان گزینه اصلی و اول اصلاح طلبان شناخته می شد، بسیار مورد توجه قرار گرفت . این عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی در برنامه اینترنتی « تبادل» با بیان این که به هر دلیل اگرچه ظریف در گام نخست برای حضور در انتخابات آمادگی داشت، اما آخرین برآوردمان این بود که ایشان توافق ضمنی شان را اعلام کرده و خواهد آمد، خاطرنشان کرد:« پیامد آن چه که برای نوار معروف ایشان رخ داد، در مجموع تشخیص‌شان این بود که اگر در رقابت‌ها بیاید ماجراهایی به مصالح ملی کشور آسیب می‌زند و این فرصت مذاکره برای برجام از ملت گرفته می‌شود بنابراین ایشان از این صحنه بازماند.» 
موج انصراف ها به نفع رئیسی
همان طور که اشاره شد ، بعضی مثل سعید محمد برای انصراف به نفع نامزد دیگر منتظر نتایج انتخاباتی مانده اند و بعضی دیگر نیز پس از نام نویسی و پیش از اعلام نظر شورای نگهبان به نفع نامزد دیگر انصراف داده اند و در این بین بازار انصراف ها به نفع سید ابراهیم رئیسی داغ تر از سایر نامزد هاست. در ابتدا زریبافان با انتشار بیانیه‌ای به نفع سید ابراهیم رئیسی از عرصه انتخابات ریاست جمهوری کناره‌گیری کرد . روز گذشته نیز محمد عباسی وزیر ورزش وجوانان دولت دهم و سردار افشار فرمانده سابق بسیج به صف انصرافی ها پیوستند و هریک از آن ها در اطلاعیه ای به نفع رئیسی از انتخابات انصراف دادند. در این بین ،میر محمد حسن نامی وزیر ارتباطات دولت دهم که چندی پیش گفته شده بود به نفع رئیسی از انتخابات انصراف داده است، اعلام کرد که انصراف او به نفع سید ابراهیم رئیسی بستگی به رد صلاحیت اش دارد:« هنوز که پاسخ صلاحیت توسط شورای نگهبان احراز نشده است اما بنده انصراف نداده‌ام و اگر صلاحیت بنده نیز تایید شود، در کنار آقای رئیسی خواهم ماند.»اما آتش شایعات رد صلاحیت ها مختص به رضایی نبود و دامن گیر سعید محمد هم شد و بسیاری از تحلیل گران اظهارات اخیر محمد را مهر تاییدی براین گمانه زنی ها دانستند. محمد در آخرین گفت و گوی خود در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسیده بود آیا به نفع رئیسی کنار خواهید کشید، نامطمئن از تایید صلاحیت خود، موضوع تایید صلاحیت ها را مطرح و اظهار کرد :« این موضوع به تایید صلاحیت‌ها بستگی دارد؛ من عرصه را ببینم ان شاءا... در این باره اعلام موضع می‌کنم.» حتی گفته می شد بیانیه حمایتی سعید محمد از سید ابراهیم رئیسی از روز گذشته آماده است اما محمد همچنان امید دارد در لیست نهایی نامزدهای انتخابات قرار بگیرد و به همین دلیل این بیانیه را منتشر نکرده است.حسین دهقان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نیز طی یادداشتی در توئیتر انصراف خود را از کاندیداتوری به نفع رئیسی اعلام کرد.او نوشت:« این‌جانب حسین دهقان با توجه به حضور افرادی از جناح‌های سیاسی و افراد مستقل ضرورتی به ادامه حضور نمی‌بینم و انصراف خود را از کاندیداتوری اعلام و تمام ظرفیت خود را در خدمت نظام و انقلاب و کاندیدای جبهه انقلاب و در راس آن جناب آقای سید ابراهیم رئیسی قرار می‌دهم.»
افزایش زمان رای گیری
از جنجال های انتخاباتی و حواشی پیرامون نامزد ها که بگذریم، به صحبت های مهم جمال عرف و رئیس ستاد انتخابات کشور می رسیم. عرف در باره ساعات برگزاری انتخابات گفت:« درباره زمان برگزاری انتخابات نیز بر اساس پیشنهاد وزارت کشور، ستاد ملی کرونا مصوب کرد که ما یک ساعت زودتر یعنی 7 صبح فرایند اخذ رای را آغاز کنیم و از آن سمت نیز بر اساس تشخیص وزیر کشور تا ساعت 2 بامداد روز بعد امکان تمدید وجود دارد.» رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین درباره چگونگی روند اخذ آرا در انتخابات 28 خرداد گفت : «به‌دلیل شیوع کرونا 10 هزار شعبه به شعب اخذ رای اضافه کرده‌ایم.» 

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/291308/آخرین-خبرها-از-انتخابات-ریاست-جمهوری
بستن   چاپ