ایران پرسمان
کودتای نظامی در مالی؛ نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور دستگیر شدند
سه شنبه 4 خرداد 1400 - 09:28:44
ایران پرسمان - تسنیم / منابع خبری از بازداشت رئیس جمهور مالی به همراه نخست‌وزیر این کشور توسط نظامیان وابسته به ارتش خبر دادند.
خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نظامی از دستگیری رئیس جمهور و نخست وزیر در کشور آفریقایی مالی و انتقال آنها به پایگاه نظامی «کاتی» بزرگترین پایگاه نظامی در این کشور خبر دادند.
بر اساس این گزارش، نیروهای وابسته به ارتش «باه نداو» رئیس جمهور، «مختار واد» نخست‌وزیر این کشور را برای بازجویی به یک پایگاه در نزدیکی "باماکو" پایتخت این کشور منتقل کرده‌ و این پایگاه را کاملا در محاصره خود قرار دادند.
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش داد که نظامیان وابسته به معاون رئیس انتقالی مالی، رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور را بازداشت کرده‌اند.
بر اساس این گزارش، بازداشت رئیس دولت انتقالی مالی بعد از گذشت چندین ساعت از تشکیل دولت جدید در این کشور صورت گرفته است.
مختار واد روز دوشنبه تشکیل دولت جدید با 25 وزیر در این کشور را اعلام کرد که نظامیان همچنان پست‌های کلیدی مهمی را در این دولت از جمله وزارت دفاع و امنیت حفظ کردند.
به نظر می‌رسد که این اقدام ارتش بعد از برکنار دو چهره شورای نظامی یعنی «سادیو کامارا» وزیر دفاع و «مودیبو کونی» وزیر امنیت (شورای نظامی که باعث برکناری «ابراهیم ابوبکر کیتا» رئیس جمهور سابق این کشور از قدرت شد) و جایگزینی آنها با چهره‌هایی جدید «سلیمان دوکوری» و «مامادو لامین بالو» که از بازماندگان شورای نظامی نبودند، صورت گرفته است.
برخی منابع همچنین اعلام کردند که «سلیمان دوکوری» وزیر دفاع نیز به همراه رئیس جمهور و نخست وزیر به پایگاه نظامی در خارج از پایتخت منتقل شده‌ است.
سفارت آمریکا در مالی نیز به اتباع این کشور نسبت به افزایش فعالیت نظامی در باماکو هشدار داد.
خبرگزاری رویترز گزارش داد که نماینده سازمان ملل در مالی خواستار آزادی فوری رئیس جمهور و نخست وزیر و بازخواست عاملان این اقدام شده است.
در اوت گذشته نیز ارتش مالی «ابراهیم ابوبکر کیتا» رئیس جمهور این کشور را به دلیل آنچه سوء مدیریت در جنگ علیه تندروها و گروههای مسلح خوانده شده برکنار کرد.
در پی این اقدام و نیز افزاش فشارهای بین‌المللی نظامیان هیئت انتقالی متشکل از رئیس جمهور و نخست وزیر و هیئت قانونگذاری تشکیل داد و قول داد که طی 18ماه قدرت را به غیرنظامیان واگذار کند.
جمهوری مالی کشوری است در غرب آفریقا و پایتخت آن باماکو است. این کشور محصور در خشکی، در جنوب صحرای بزرگ آفریقا قرار گرفته و بخش‌هایی از آن در این صحرا واقع شده‌ است.
مالی 20،251،000 نفر جمعیت دارد که بیش از 10 درصد از آن‌ها در پایتخت ساکنند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/291322/کودتای-نظامی-در-مالی؛-نخست‌وزیر-و-رئیس‌جمهور-دستگیر-شدند
بستن   چاپ