ایران پرسمان
اصلاح‌طلبان محال است از خاتمی عبور کنند
سه شنبه 4 خرداد 1400 - 12:03:10 PM
ایران پرسمان-هراس در اردوگاه اصولگرایی موج می‌زند. هراس استقبال جامعه از کاندیدای اصلاح‌طلب و نه به کاندیداهای جریان اصولگرایی. تفاوت این دوره از انتخابات با گذشته هم در این است که دست دلواپسان تهی شده یعنی پروژه جدیدی برای تخریب اصلاح طلبان ندارند و هر آنچه داشتند را اجرا و با ناکامی مواجه شدند. یک پروژه برای اصولگرایان دلواپس به رغم بارها شکست در اجرای آن تمام نمی‌شود و آن هم انتشار شایعه درباره سیدمحمد خاتمی است. 
کیهانی‌ها باز هم خواب دیدند 
چند روز قبل کیهان مدعی شد:« عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام فاش کرد با وجود نداشتن صلاحیت‌های لازم برای ریاست‌جمهوری، از سوی خاتمی تشویق به ثبت‌نام در انتخابات شده اما این خواسته را رد کرده است. بنابر اخبار موثق، خاتمی تماس‌های پنهانی متعددی با برخی افراد دیگر نظیر سیدحسن خمینی و محمدجواد ظریف برای نامزد شدن در انتخابات داشته و این در حالی است که در صورت باور داشتن به «تدارکاتچی و بی‌اختیار بودن رئیس‌جمهور» اولا نباید به چنین کاری مبادرت می‌کرد و ثانیا از افراد واجد صلاحیت‌های ریاست‌جمهوری برای ثبت‌نام دعوت می‌کرد، نه کسانی مانند سید حسن خمینی یا جواد ظریف و صدر که در تراز مدیریت اقتصادی و اجرایی و سیاسی دولت نیستند؛ بنابراین به نظر می‌رسد هدف خاتمی و مشاورانش از این ترفند، افزایش شمار ردصلاحیت‌شدگان جبهه اصلاحات و مظلوم‌نمایی از این طریق بوده تا از پاسخگویی درباره سوءمدیریت تیم روحانی و جهانگیری (که آنها هم توسط اصلاح‌طلبان) به مردم تحمیل شده‌اند، فرار کنند.» کیهان در ادامه نوشت: «گفته می‌شود ظریف هم جوابی مشابه جواب صدر را به خاتمی گفته است. خاتمی در جریان نقش‌آفرینی پنهانی انتخاباتی، ریاست «نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان» را به بهزاد نبوی سپرد؛ کسی که ادعا کرده بود رئیس‌جمهور 15 درصد اختیارات را بیشتر ندارد!» تنها کیهان نیست که از نقش‌آفرینی رئیس دولت اصلاحات در انتخابات هراس دارد چنانکه رسانه‌های دلواپس دیگر هم برای روحیه بخشی به خود و همفکران دلواپسشان چنین تبلیغ می‌کنند که « به نظر می‌رسد سیدمحمد خاتمی دیگر جایگاه سابق را چه در میان نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب و چه در میان مردم دارا نیست و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود اولا احتمال اجماع اصلاح‌طلبان بر نامزد واحد به شدت پایین می‌آید و ثانیا خاتمی بعد از این نمی‌تواند تصمیم‌گیر نهایی در میان اصلاح‌طلبان باشد.»
 پاسخ یک اصلاح‌طلب به ادعای عبور از خاتمی
روز گذشته یکی از اصلاح‌طلبان به این روند واکنش نشان داد.  عضو بنیاد باران می‌گوید: اگر آقای خاتمی در فضای عمومی کشور مؤثر نمی‌بود و نباشد مورد تخریب و تحلیل قرار نخواهند گرفت و این نشان‌دهنده اثرگذاری ایشان است که در انسجام بخشی جریان اصلاحات برخلاف جریان اصولگرا نقش مؤثری دارد .حسن رسولی در واکنش به بیان اظهاراتی پیرامون عبور اصلاح‌طلبان از سیدمحمد خاتمی از سوی برخی طیف‌های اصولگرا، به خبرآنلاین گفت: این موضوع به نظر من از اساس یک سوژه‌گزینی غیر واقعی و بی‌محتوا است همچنین تا جایی که من مطلع هستم در هیچ کدام از محافل اصلاح‌طلبی چنین مطلبی مطرح نبوده و نیست.  وی در این باره که آیا این فضاسازی جناح اصولگرا برای تاثیر در سبد رای اصلاح‌طلبان است یا خیر، اظهار کرد: البته آقای خاتمی در این دوره از انتخابات مداخله مستقیم نداشتند و احتمالا نخواهند داشت و خود جبهه اصلاحات عهده‌دار برنامه‌ریزی و راهبری انتخابات اصلاح‌طلبان است، اما به هرحال آقای خاتمی به عنوان رهبر اصلاحات و محور انسجام بخش جریان اصلاحات در سطح کلان همواره به دلیل اثرگذاری که داشتند مورد تخریب جریان رقیب بوده‌اند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: به هر حال همچنان که در سال 96 با تَکرار آقای خاتمی بزرگترین پیروزی برای اصلاح‌طلبان به خصوص در شورای شهر اتفاق افتاد، طبعا اگر ایشان در فضای عمومی کشور مؤثر نمی‌بودند و نباشند به نظر من مورد تخریب و تحلیل‌های این‌چنانی قرار نخواهند گرفت و این نشان‌دهنده اثرگذاری ایشان است که در انسجام بخشی جریان اصلاحات برخلاف جریان اصولگرا نقش مؤثری دارند. رسولی در پاسخ به این پرسش که آیا در جریان انتخابات 1400 شاهد تَکرار سیدمحمد خاتمی خواهیم بود یا خیر گفت: من از طرف آقای خاتمی نمایندگی ندارم ولی حدس خودم این است که جبهه اصلاحاتی که شکل گرفته چون دربردارنده همه ظرفیت‌های جریان فکری ماست، مسیر را دنبال خواهد کرد، من در مورد آقای خاتمی که چه خواهند کرد خیلی نمی‌توانم اظهارنظر کنم ولی بله احتمال اینکه آقای خاتمی مجددا تَکرار نکنند هست و جبهه کار را دنبال خواهد کرد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/291350/اصلاح‌طلبان-محال-است-از-خاتمی-عبور-کنند
بستن   چاپ