ایران پرسمان
حملات ترکیه به شمال عراق 22 روستا را خالی از سکنه کرد
چهارشنبه 19 خرداد 1400 - 2:51:20 PM
ایران پرسمان - ایرنا / پایگاه خبری شفق نیوز نوشت : جنگ ترکیه و «پ. ک. ک» (حزب کارگران کردستان ترکیه) در شمال عراق سبب مهاجرت شمار بسیاری از ساکنان و تخلیه ده‌ها روستا در مناطق درگیری دو طرف شده است.
منابع رسانه ای عراق به ویژه در اقلیم کردستان این کشور اعلام کردند که مهاجرت ها از زمان ازسرگیری درگیری ها و حملات ترکیه به شمال عراق در مناطق شمالی استان های اربیل و دهوک از سال گذشته میلادی افزایش یافته است.
ساکنان این مناطق که عمده آنان را کشاورزان و دامداران تشکیل می دهند، خواستار دور کردن جنگ از زمین های کشاورزی، مراتع و مناطق مسکونی‌شان هستند.
در همین پیوند، تارنمای «شفق نیوز» نزدیک به حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری «مسعود بارزانی» نوشته است که در پی درگیری و جنگ ارتش ترکیه و عناصر حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در شمال عراق، 1500 نفر آواره و 22 روستا خالی از سکنه شدند.
«دیندار زیباری»، هماهنگ کننده نهادهای بین المللی در دولت اقلیم کردستان عراق امروز (سه شنبه) گفت که در نتیجه درگیری ارتش ترکیه و پ ک ک که در چند هفته گذشته شدت نیز یافته است، صدها نفر در مناطق مرزی آواره شدند.
وی در نشست مطبوعاتی تاکید کرد که برخی تلاش می کنند ثبات و امنیت منطقه را از بین ببرند.
زیباری افزود که از سال 1995 میلادی تاکنون 85 روستا تنها در منطقه «شیلادزی» واقع در اقلیم کردستان عراق از سکنه خالی شده است.
هماهنگ کننده نهادهای بین المللی در اقلیم کردستان عراق اظهار کرد که عناصر حزب کارگران کردستان ترکیه در 169 روستای منطقه محدودیت هایی برای رفت و آمد اعمال کردند و درگیری اخیر آنها و ترکیه سبب آواره شدن 1500 نفر و تخلیه 22 روستا از سکنه شده است.
آنکارا از خرداد 1399 حملات زمینی و هوایی به شمال عراق را برای سرکوبی حزب کارگران کردستان ترکیه که آنها را تروریستی می داند و در کوه های اقلیم کردستان عراق پایگاه دارند، شدت بخشیده است.
حملات ترکیه به شمال عراق موجب شده است بسیاری از ساکنان این مناطق، مهاجرت کرده و خواستار دور کردن جنگ از مناطق مسکونی ‌شان شوند.
پیش از این دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرده بود که ساکنان بیش از 500 روستا در روستاها و شهرهای مختلف اقلیم، زادگاه خود را به علت حملات ترکیه ترک کرده اند.
حزب کارگران کردستان ترکیه از دهه 1980 میلادی به صورت مسلحانه علیه دولت مرکزی آنکارا می جنگند.
دولت مرکزی بغداد و حکومت اقلیم کردستان بارها تجاوز ترکیه و نقض حاکمیت سرزمینی عراق را محکوم کرده است و خواستار خروج و توقف حملات ترکیه شده اند، با این وجود آنکارا حق دفاع از خود را برای تامین امنیت ترکیه حتی در بیرون از مرزهایش مشروع می داند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/295696/حملات-ترکیه-به-شمال-عراق-22-روستا-را-خالی-از-سکنه-کرد
بستن   چاپ