ایران پرسمان
پرسش‌های مناظره انتخاباتی در راستای انداختن تقصیرها بر گردن دولت است
پنجشنبه 20 خرداد 1400 - 03:05:10
ایران پرسمان - معاون رئیس جمهوری در امور زنان وخانواده نادیده‌انگاری مسایلی که وضعیت کنونی اقتصادی کشور را رقم‌زده منصفانه ندانست و گفت: سناریوی پرسش‌های مناظره‌های انتخاباتی در جهت انداختن همه تقصیرها بر گردن دولت نوشته شده است.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان وخانواده نادیده‌انگاری مسایلی که وضعیت کنونی اقتصادی کشور را رقم‌زده منصفانه ندانست و گفت: سناریوی پرسش‌های مناظره‌های انتخاباتی در جهت انداختن همه تقصیرها بر گردن دولت نوشته شده است.
معصومه ابتکار درمورد اظهارات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در نخستین مناظره تلویزیونی افزود: مناظره از این منظر که بیان دیدگاه های نامزدها، ‌باعث تنویر افکار عمومی برای برگزاری انتخاب خوب و درست می شود، بسیار اهمیت دارد.
معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه در مساله تایید صلاحیت نامزدها مشکلاتی وجود داشت و متاسفانه جریانی که هم حامی این دولت و هم نقش مهمی در سپهر سیاسی کشور دارد حذف شد، ادامه داد: وقتی نامزدهای اصلی از صحنه رقابت خارج می شوند مناسبات یک مناظره و یک رقابت مختل می شود تا آنجا که شاهدیم رقابت از اول سویه و جهت دار است و یک رقابت عادلانه و خنثی که همه بتوانند در آن شرکت کنند، نیست.
وی افزود: این مساله را در مناظره نخست شاهد بودیم که وزن جناح های سیاسی اصلا یکسان نیست و خیلی جهت دارد و یک سویه است، یعنی اگر ترازو بگذاریم بر همه جریانات سیاسی که نشان داده اند یک دوره ای اکثریت جامعه ایران حامی آنها بودند و وزن کشی کنیم، شاهد خواهیم بود که معادل آن جریانات اصلا در نوع چینشی که برای نامزدها پیش آمده تعادل وجود ندارد.
به گفته ابتکار، در جهت گیری ها و نوع مواجهه با نامزدها هم این مساله کاملا عیان بود که برخی نامزدها به دلیل غیرمنطقی بودن این مساله، ناچار شدند به آن اشاره کنند.
وی با بیان اینکه نکته مهم و مفقودی در این مناظره، بحث جنسیت و حضور زنان به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود که متاسفانه از ابتدا حذف شد، افزود: تایید صلاحیت ها به گونه ای شکل گرفت که مقام معظم رهبری هم نسبت به این نحوه و روش شورای نگهبان ایراد گرفتند.
ابتکار به پرسش ها و مطالبی که در نخستین مناظره انتخاباتی مطرح شد انتقاد کرد و اظهار داشت: آنچه در مناظره نخست بیش از همه، مردم و نخبگان و صاحب نظران را متعجب کرد، نادیده انگاری مسایلی بود که وضعیت کنونی اقتصاد را به وجود آورده، حال آنکه موضوع مناظره اقتصاد بود اما در میان مباحثی که از طرف کمیسیون مناظره پیشنهاد و مطرح شد، مسایل اساسی که طی این دوره اخیر یعنی هشت سال گذشته به شدت اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرارداده است کلا نادیده گرفته شد.
وی یادآور شد: پدیده شوم تحریم ها این دوره ریاست جمهوری شدت و اعمال آن گسترده تر شد تا آنجا بارها از سوی رهبر انقلاب عنوان شد که کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد پس چطور ممکن است این جنگ اقتصادی به طور کلی در مناظره نادیده گرفته شود. آیا در این شرایط واقعا می شود منصفانه قضاوت و ارزیابی کرد؛ اگر بخواهیم واقعیت ها را نادیده بگیریم باید با یک سو گیری نسبت به آنها ورود کنیم.
معاون رئیس جمهوری، با بیان اینکه سناریو پرسش ها اینگونه بود که با بیان نشدن عوامل اصلی وضع موجود، ‌همه تقصیرات مشکلات اقتصادی که مردم در زندگی لمس می کنند را ناشی از ناکارآمدی دولت نشان دهند، ‌گلایه کرد: صدا و سیما مدتها است که این سناریو را پیش گرفته و آن را القا می کند؛ سال ها است که از آثار تحریم ها در صدا و سیما چیزی نمی شنوید و انگار که مساله خیلی مهمی نیست.
وی تاکید کرد: در حالیکه حداقل در معادلات تجارت بین المللی و مسایلی که کشور با آن مواجه بوده به طور مستقیم تاثیر تحریم ها را در افزایش قیمت ارز و تورم و فشار بر افکار عمومی را شاهد هستیم.
ابتکار با یادآوری اینکه در این مناظره ها اثر برجام بر اقتصاد نادیده گرفته شد، خاطرنشان کرد: دولت در شرایطی روی کار آمد که بدترین قطعنامه های بین المللی علیه ایران وضع و سایه جنگ بر سر کشور انداخته شده بود و برجام که در داخل مورد تایید عالی ترین مرجع تعیین کننده و تاثیرگذار و تایید مجلس بود و توافقی بود که در کنار اتکا به ظرفیت های داخلی، بسیار در تغییر شرایط اقتصادی تاثیر داشت، در مناظره نادیده انگاشته شد. برجامی که با آمدن ترامپ به حاشیه رفت و تحریم های شدیدتری بر ایران وارد شد.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: شیوع ویروس کرونا که در همه دنیا باعث رکود و رشد منفی اقتصادی شده است از دیگر مسایل نادیده انگاشته شده در مناظره اقتصادی بود. هم اینکه تلاش هایی که دولت برای رفع مشکلات معیشتی در این دوره انجام شد دیده نشد.
وی بی توجهی پرسش های مناظره در مورد اثر فضای روانی و هجمه های رسانه ای شدیدی که متاسفانه از داخل و در سطح رسانه های خارجی باعث جنگ روانی علیه مردم و رکود اقتصاد و اشتغال و خروج سرمایه ایران شد را یکی دیگر از نکته های مفقودی این مناظره دانست و تصریح کرد: کاری که متاسفانه صدا وسیما هم در مدت هشت سال در واپس زدگی مردم و گرفتن امید به آینده و امروز آنان نقش برجسته ای داشت و تلاش کرد کارهای دولت را منفی جلوه دهد یا انکار کند.
ابتکار ادامه داد: بحث دولت سایه و قدرت خصولتی ها و اینکه دولت از جاهایی تحت فشار قرار می گیرد که هیچگونه نظارتی بر آنان نیست و شفاف و پاسخگو نیستند اما مشکلات زیادی را به وجود می آورند اصلا در این مناظره مطرح نشد در حالی که مواردی است که اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی با یادآوری اینکه همسو نبودن قوا هم باعث اختلاف دیدگاه و توقف جریان امور می شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه در این دولت شاهد این مساله بودیم. ضمن اینکه تحولات عظیم دولت الکترونیک که در این دولت شکل گرفت و تاثیر آن بر اقتصاد از موضوعاتی بود که در این مناظره نادیده گرفته شد.
ابتکار یادآور شد: نوع پرسش ها و فضای ایجاد شده در مناظره یک سویه بود و زمینه این را فراهم کرد که همه مشکلات بر سر دولت شکسته شد. مردم انتظار دارند فرصتی به دولت داده شود تا پاسخ مسایل مطرح شده را بدهد در غیر اینصورت ناامیدی و بی تفاوتی در مورد حضور در انتخابات و رای را شاهد خواهیم بود.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان وخانواده با بیان اینکه در مقطع بسیار مهمی برای تعیین سرنوشت کشور و قوه مجریه قرار داریم، اظهار داشت: امیدواریم در این شرایط بتوانیم منطقی، معتدل و عادلانه حرکت کنیم و مطابق نمادی که قرآن از امت وسط تعریف کرده است، مردم در مشی اعتدال، انصاف و عادلانه در برابر مسایل قرار گیرند.
ابتکار ادامه داد: امیدواریم این امر را نه فقط در حرف و ظاهر چینش ها بلکه در عمل و در روح کار شاهد باشیم نه اینکه در القابی که برای افراد بکار می رود هم شاهد تبعیض باشیم و یک نفر جناب و بقیه آقا خطاب شوند. پس باید در همه مسایل و ادبیات و گفتار دقت کنیم و افراد را به یک چشم ببینیم.
نخستین دور مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه 15 خرداد برگزار شد و دومین مناظره قرار است امروز سه‌شنبه برگزار شود.
انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در 6 حوزه، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه انتخاباتی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک هزار و 372 شهر و چهل هزار و 620 روستا و تیره عشایری 28 خرداد 1400 برگزار می‌شود.
مصاحبه با ایرنا/ فاطمه دهقان نیری
چهارشنبه 19 خرداد 1400 - 9:32

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/296259/پرسش‌های-مناظره-انتخاباتی-در-راستای-انداختن-تقصیرها-بر-گردن-دولت-است
بستن   چاپ