ایران پرسمان
"دیکتاتور محبوب" ترامپ باری بر دوش بایدن
پنجشنبه 20 خرداد 1400 - 1:22:08 PM
ایران پرسمان - ایسنا / مقام‌های دولت آمریکا این ایده که رئیس‌جمهوری مصر بتواند از نفوذ موثرش در مذاکرات با حماس برای خنثی کردن نگرانی‌های حقوق بشری استفاده کند، رد کرده‌اند.
به گزارش روزنامه لس آنجلس تایمز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با عبدالفتاح سیسی، مرد نظامی و رئیس‌جمهوری مصر که زمانی دونالد ترامپ او را "دیکتاتور محبوب" خودش توصیف کرده بود، تماس گرفت تا از او بابت کمک به توقف درگیری میان حماس و رژیم صهیونیستی تشکر کند.
این وضعیت ناراحت‌کننده و ناخوشایندی برای بلینکن بود. او بارها گفته بود که حقوق بشر در کانون سیاست خارجی دوره جو بایدن قرار دارد و حقوق بشر مساله‌ای نیست که مورد تایید سیسی باشد. فعالان می‌گویند، او مخالفان، روزنامه‌نگاران و دیگران را زندانی و شکنجه می‌کند و بارها به صدور دستور آتش‌ گشودن مرگبار به روی معترضان صلح‌جو متهم شده است.
اما عبدالفتاح سیسی همانند دیگر رهبران مصری پیش از خود، به توقف خشونت میان رژیم صهیونیستی و گروه‌های فلسطینی کمک کرد. بنابراین بلینکن برای تشکر شخصا راهی قاهره شد که سیسی برای استفاده از آن برای نفوذ بر واشنگتن و فرار از انتقادات تلاش کرد. بایدن در دوران کارزار انتخاباتی، متعهد شد که هیچ چک سفید امضایی برای سیسی در کار نباشد اما مصر مدتهاست که حداکثر استفاده را از پذیرش اسرائیل برده که در آن مقام‌های آمریکایی وقتی بحث سوءاستفاده‌ها پیش می‌آید، تمایل دارند که آن را نادیده بگیرند.
بلینکن بعدا درباره صحبت‌هایش با سیسی گفت "مصر نقشی مهم در برقراری آتش‌بس داشت." او تاکید کرد که مسائل حقوق بشری را با رهبر مصر در میان گذاشته است. بلینکن گفت: ما گفتگوی مفصلی در این رابطه با رئیس جمهور سیسی داشتیم و این بازتاب آن است که این مساله همچنان در دستور کار با مصر قرار دارد.
پیش از این نشست اواخر ماه گذشته، گزارش‌هایی به نقل از دیپلماتها مبنی بر تمایل سیسی برای آزادی شماری از شهروندان محبوس آمریکایی به عنوان حسن نیت منتشر شده بود. اما این اتفاق رخ نداد.
سیسی 66 ساله که سابقا وزیر دفاع و رئیس اطلاعات نظامی مصربود، در جریان کودتای ژوئیه 2013 علیه دولت منتخب محمد مرسی به عنوان چهره ظهور کرد و در نهایت در سال 2014 به عنوان رئیس جمهور در انتخابات پیروز شد.
دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی مفصل، سیسی را تا حدی بابت قتل‌عام صدها تن از منتقدان دولت به ویژه بسیاری از اعضای اخوان المسلمین در ژوئیه و اوت 2013 مقصر دانست.
مصر برای چندین دهه در جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی آمریکا و ژئوپولتیک خاورمیانه قرار داشت. با روی کار آمدن دولت‌های متوالی در آمریکا، واشنگتن از مجموعه‌ای از افراد قدرتمند مصری، از انور سادات و حسنی مبارک تا سیسی حمایت کرده است. تا سال گذشته، مصر در کنار اردن، یکی از تنها دو کشور عربی بود که اسرائیل را به رسمیت شناخته بود. این نقش حیاتی موجب شد تا واشنگتن بسیاری از سوءرفتارهای دولتهای قاهره را نادیده بگیرد.
کارشناسان می‌گویند، سیسی به دنبال چهار سال آزادی عمل تحت ریاست ترامپ، اکنون اطمینانی به دولت بایدن ندارد. نمرود نوویک، تحلیلگر سیاست خارجی اسرائیلی که برای شیمون پرز کار می‌کرد و روابط نزدیکی با مقام‌های اطلاعاتی مصر دارد، گفت: سیسی امیدوار است که توانایی او برای نفوذ بر حماس، کمک کند تا واشنگتن را حامی خود نگاه دارد. او نگران پدیده دوگانه، دولت بایدن و کنگره دموکرات آمریکاست.
مقام‌های دولت آمریکا این ایده که رئیس‌جمهوری مصر بتواند از نفوذ موثرش در مذاکرات با حماس برای خنثی کردن نگرانی‌های حقوق بشری استفاده کند، رد کرده‌اند. آنها میگویند که میتوانند این مسائل را با تقسیم‌بندی آن به بخشهای کوچکتر مورد رسیدگی قرار دهند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/296306/"دیکتاتور-محبوب"-ترامپ-باری-بر-دوش-بایدن
بستن   چاپ