ایران پرسمان
خورشید در انقلاب تابستانی
سه شنبه 1 تير 1400 - 19:06:07
ایران پرسمان - آخرین خبر /اگر از گرمای امروز کلافه شدید، باید بدانید که امروز 31 خرداد و در هنگام صبح آخرین روز از فصل بهار، خورشید در موقعیت انقلاب تابستانی قرار گرفت. وقتی خورشید در موقعیت انقلاب تابستانی قرار می‌گیرد، یعنی میل خورشید به 23/5+ درجه رسیده است. و در روزهای قبل و بعد آن، خورشید بیشترین کمان قوسی را در آسمان بالای سرمان طی می‌کند. کسانی که در این روز در نیم‌کره شمالی زمین هستند، طولانی‌ترین «روز»های سال را تجربه می‌کنند. در مقابل ساکنان نیم‌کره جنوبی زمین، در هوای سرد زمستانی، کوتاه‌ترین روز و بلندترین شب سال را می‌گذرانند.
امروز خورشید در لحظه طلوع، بیشترین فاصله از نقطه شرق را داشت. دو روز در سال، یعنی روزهای اعتدال بهاری در اول فروردین و اعتدال پائیزی در اول مهرماه، خورشید دقیقاً در نقطه شرق طلوع و در نقطه غرب غروب می کند و در دیگر روزها در بین نقاط انقلاب تابستانی (شمال شرقی ترین نقطه طلوع خورشید در حوالی 31 خرداد) و انقلاب زمستانی ( جنوب شرقی ترین نقطه طلوع خورشید در حوالی اول دی ماه) در حرکت است. به دلیل همین تغییر محل طلوع و در نتیجه، ارتفاع خورشید در آسمان است که طول روزها در زمستان و تابستان متفاوت است. کوتاهترین روز در نیمکره شمالی را هم در اول دی ماه و مصادف با شب یلدا، یعنی بلندترین شب سال جشن می گیریم.

ایران پرسمان

احتمالاً برخی که شاید آشنایی زیادی با نجوم نداشته باشند، هنوز تصور می کنند که دلیل گرمای تابستان نزدیکی زمین به خورشید در تابستان است. اما باید بدانید که علت تغییر فصل ها در کره زمین به دلیل همین زاویه و مایل قرار گرفتن زمین نسبت به خورشید و تغییر ارتفاع خورشید در آسمان است و نه دوری و نزدیکی زمین به خورشید. به همین دلیل در دو نیمکره زمین تفاوت فصل ها را شاهد هستیم و زمستان و تابستان در دونیمکره شمالی و جنوبی زمین برعکس اتفاق می افتد.
و در نهایت برخلاف انتظار، خورشید در زمستان نیمکره شمالی به زمین نزدیک تر است و در فاصله ای در حدود 147 میلیون کیلومتری آن قرار دارد و در تابستان کمی دورتر رفته و در فاصله ای در حدود 152 میلیون کیلومتری از زمین قرار میگیرد.
شرح عکس ها: طلوع خورشید در روز انقلاب تابستانی در شهر تهران، 31 خرداد 1400
عکس اول: طلوع خورشید بر فراز شهر تهران و در نزدیکی قله دماوند، امین جمشیدی
عکس دوم: طلوع خورشید بر فراز قله چین کلاغ، امیرحسین ابوالفتح

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/299568/خورشید-در-انقلاب-تابستانی
بستن   چاپ