ایران پرسمان
«فلسفۀ پرندگان»؛ تاملی در زندگی فیلسوفان کوچک آسمان
چهارشنبه 2 تير 1400 - 11:39:22
ایران پرسمان - ایرنا / اگرچه کتاب فلسفه پرندگان دقیقا کتابی روانشناختی نیست، می توان آن را به دلیل مفاهیم انگیزشی که در متن و کلامش وجود دارد کتابی روانشناختی در نظر گرفت. کتابی که با بیانی ساده و با استناد به زندگی پرندگان (موجوداتی که در تمام کره زمین با انسان‌ها بیگانه نیستند) توصیه هایی ساده برای زندگی جمعی و فردی انسان ها دارد.
فلسفه پرندگان اثر فیلیپ دوبوآ و الیز روسو تاکنون به شانزده زبان دنیا ترجمه شده و نسخه فارسی آن با ترجمه کاوه فیض اللهی از سوی نشر نگاه نو منتشر شده است.
نگاه به شکل حیات پرندگان به عنوان یکی از در دسترس‌ترین مولفه‌های طبیعت که در همیشۀ تاریخ در زندگی انسان ها نقش و حضور داشته اند و ارجاع دادن انسان ها به شیوه زندگی مسئولانه و انتخابگرانه آنان به عنوان جایگزینی از شیوه رفتاری سهل و ممتنع یکی از دستاوردهای قابل تامل نویسندگان این کتاب است که عمری را به تماشای این موجودات گذرانده اند.
ضمن این که تسلط یکی از نویسندگان به فلسفه (ضمن سابقه مطالعه زندگی پرندگان) به ارتباط دهی مفاهیم ذهنی و سبک زندگی انسانی و الگوگیری از شیوه زندگی پرندگان و بیان روان کتاب، کمک شایان توجهی دارد.
نکته دیگر این‌که اکثر پرندگانی که در این کتاب از آنان صحبت می شود، در ایران وجود دارند و به همین دلیل تصویر و تصور ذهنی مخاطب از پرنده و در نهایت گرفتن حرف اصلی مولف از پس این تمثیل را تسهیل می سازند.
ناشر در معرفی این اثر آورده است:
یک پرنده‌شناس و یک اهل فلسفه که عمری را به تماشای پرندگان گذرانده‌اند با الهام از اسرار زندگی پرندگان در بیست و دو درس کوتاه به ما می‌آموزند که درنگ کنیم و سر بالا کنیم و نگاهی به آسمان بیندازیم تا به گسستگی‌هایمان از طبیعت پی ببریم و بار دیگر به آن بپیوندیم. اگر در زندگی پرندگان تأمل کنیم نکات ارزشمند زیادی از آنها می‌آموزیم.
این کتاب از شما می‌خواهد که یک گام از مشغله‌های زندگی روزمره فاصله بگیرید و برای دوباره پیوستن به طبیعت به آواز این فیلسوفان کوچکِ آسمان گوش فرا دهید چراکه عمیق‌ترین حکمت‌ها را می‌توان از کوچک‌ترین موجودات یاد گرفت. پرندگان،‌ از گنجشک کم‌جان گرفته تا عقاب شکوهمند، از جذاب‌ترین گونه‌های جانوری سیارهٔ زمین هستند. این موجوداتِ به‌ظاهر ظریف، که مدام از سهمگین‌ترین طوفان‌ها جان به‌در می‌برند و بسیاری از آنها هر سال با تغییر فصل هزاران کیلومتر مهاجرت می‌کنند، نماد و نمونهٔ اعلای زیبایی و برازندگی و استقامت هستند.
فلسفهٔ پرندگان، با تصاویر زیبایش، ستایشی است از دوستان آسمانی ما و به ما یادآوری می‌کند که خود را با ضرباهنگ طبیعت کوک کنیم، به بینشی نو دربارهٔ زیستنِ سعادتمندانه و ارزشمند دست یابیم، و بال‌ها را بگشاییم و در آسمان‌ها اوج بگیریم.
در بخشی از این کتاب آمده است:
آیا پرندگان ممکن است افسرده شوند؟ آیا ممکن است احساس بدبینی یا تلخکامی کنند؟ نه تا هنگامی که در محیط زیست طبیعی‌شان به سر می برند، یا دست کم نه برای مدتی طولانی: اندوه و ناخرسندی معمولا برآمده از اندیشیدن به گذشته یا نگرانی از آینده است اما پرندگان در حال زندگی می کنند. معنایش این نیست که هرگز نشانه های رنج و اندوه در آنها دیده نمی شود.
چنین اتفاقی می افتد، برای مثال هنگامی که پرنده ای تک همسر جفتش را از دست می دهد یا هنگامی که پرنده ای لانه اش، تخم هایش یا جوجه هایش را از دست می دهد اما ما نمی دانیم که آنها چه احساسی دارند یا این احساس چقدر دوام می آورد (ص.126).
کتاب فلسفه پرندگان اثر فیلیپ دوبوآ و الیز روسو با ترجمه ی کاوه فیض اللهی در 191 صفحه توسط نشر فرهنگ نشر نو چاپ شده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/299828/«فلسفۀ-پرندگان»؛-تاملی-در-زندگی-فیلسوفان-کوچک-آسمان
بستن   چاپ