ایران پرسمان
در رثای محمدسرور رجایی
شنبه 9 مرداد 1400 - 08:43:59
ایران پرسمان - ایسنا / رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک در پیام‌هایی درگذشت محمدسرور رجایی را تسلیت گفت.
در متن پیام غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در پی درگذشت محمدسرور رجایی، نویسنده و شاعر افغانستانی ساکن ایران آمده است:
«فرهنگستان زبان و ادب فارسی درگذشت شادروان محمدسرور رجایی را به اهل ادب و فرهنگ تسلیت می‌گوید.
این شاعر و نویسنده پرتلاش حلقه اتصال و رشته پیوند نیرومندی میان شاعران و نویسندگان افغانستان و ایران بود. رجایی در حالی از بین ما رفت که ضرورت تحکیم این اتصال و پیوند بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
از خداوند قادر متعال برای او رحمت و مغفرت و برای بازماندگان و دوستان داغدار وی صبر مسئلت می‌کنم.
غلامعلی حداد عادل
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی
هشتم مردادماه 1400»

ایران پرسمان

همچنین گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک به مناسبت کوچ «محمد سرور رجایی» در پیامی درگذشت او را تسلیت گفت. در متن این پیام آمده است: 
سرور «باغ» هم رفت
گل وجود «محمدسرور رجایی»، مدیرمسئول نشریه «باغ»، همچون نشریه‌اش که در سال 1398 پژمرد و خشکید، پرپر شد.
محمدسَرور رجایی شاعر و نویسنده افغانستانی که ایران را وطن دوم خود می‌دانست روز پنج‌شنبه به دلیل ابتلا به کرونا از دنیا رفت. او به تنهایی به مدت چهار سال نشریه «باغ» را برای کودکان افعانستان با گویش شیرین افغانستانی یا همان پارسی دری به چاپ می‌رساند. نشریه‌ای که با هدف شکوفایی بارقه‌های امید، نشاط و عزت نفس در دل کودکان افغان منتشر و به چند کشور دنیا ارسال می‌شد.
محمدسَرور رجایی دو بار مهمان گروه بررسی نشریات در شورای کتاب کودک بود. در نشستی که با گروه داشت پس از شنیدن نتایج بررسی‌ها این‌طور گفت: «از این‌که گروه دقیق مطالب را خوانده و بررسی کرده برای ادامه کار انرژی بیشتری دارم». وقتی از او سوال شد چرا نشریه باغ آدرس ندارد، او با لبخندی تلخ پاسخ داد: «افغان‌ها جنگ‌زده و بعضا بی‌خانمان‌اند، نشریه هم مثل ما آواره و بی آدرس است.» او در نشست گزارش پایان سال گروه بررسی نشریات خود را با عجله به شورا رسانده بود.
محمدسرور رجایی متولد سال 1348 در کابل بود که در سال 1373 به ایران مهاجرت کرد. مدیریت در خانه ادبیات افغانستان و مدیریت دفتر شعر و داستان افغانستان در حوزه هنری از جمله فعالیت‌های اوست. همچنین «گل‌های باغ کابل» (مجموعه شعر کودکان)، «در آغوش قلب‌‏ها» (مجموعه شعر و خاطره) و «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» از جمله آثار منتشرشده او هستند.
محمدسرور رجایی سحرگاه پنج‌شنبه، هفتم مردادماه بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به کرونا در بیمارستان میلاد تهران و در 52سالگی از دنیا رفت.
پیکر این شاعر و نویسنده افغانستانی روز جمعه (8 مردادماه) در قطعه 29 بهشت ‌زهرای تهران به خاک سپرده شد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/311245/در-رثای-محمدسرور-رجایی
بستن   چاپ