ایران پرسمان
خداحافظی با عوارض نور آبی در هنگام خواب با کشف نوع جدیدی از نور
دوشنبه 11 مرداد 1400 - 05:24:15
ایران پرسمان - باشگاه خبرنگاران /محققان ژاپنی به دنبال تحقیق درباره تاثیرات منفی نور آبی، موفق به شناسایی نوع جدیدی از نور شدند که عوارض منفی کمتری بر سلامت افراد هنگام خواب دارد.
به نقل از مدیکال اکسپرس، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور در طول شب می‌تواند پیامد‌های منفی برای سلامتی انسان داشته باشد. اما اکنون محققانی از ژاپن نوع جدیدی از نور را شناسایی کرده اند که تاثیرات منفی کمتری بر تغییرات فیزیولوژیکی هنگام خواب دارد. 
در تحقیقی که این ماه در گزارش‌های علمی منتشر شده است، محققان دانشگاه تسوکوبا اثرات دیود‌های ساطع کننده نور (LED) را که به طور گسترده‌ای برای خواص صرفه جویی در انرژی استفاده شده‌اند، با دیود‌های ساطع کننده نور آلی (OLED) بر میزان فیزیکی فرآیند‌هایی که در هنگام خواب اتفاق می‌افتد، بررسی کردند. 
LED‌های سفید پلی کروماتیک مقدار زیادی نور آبی ساطع می‌کنند که با بسیاری از اثرات منفی سلامتی از جمله سلامت متابولیک در ارتباط است. در مقابل، OLED‌ها از نور سفید چند رنگ ساطع می‌کنند که حاوی نور آبی کمتری است، با این حال تاثیر قرار گرفتن در معرض LED و OLED در شب از نظر تغییرات در متابولیسم انرژی در هنگام خواب مقایسه نشده است، چیزی که محققان دانشگاه تسوکوبا قصد داشتند آن را برطرف کنند.
پروفسور کومپئی توکویاما می‌گوید: متابولیسم انرژی یک فرآیند فیزیولوژیکی مهم است که با قرار گرفتن در معرض نور تغییر می‌کند. ما فرض کردیم که در مقایسه با LED‌ها، قرار گرفتن در معرض OLED تاثیر کمتری بر معماری خواب و متابولیسم انرژی، شبیه به نور کم دارد.
برای آزمایش این فرضیه، محققان قبل از خواب در یک اتاق متابولیک، 10 شرکت کننده مرد را به مدت چهار ساعت در معرض LED، OLED یا نور کم قرار دادند. محققان سپس میزان انرژی، دمای هسته بدن، اکسیداسیون چربی و 6-سولفاتوکسی ملاتونین را در هنگام خواب اندازه گیری کردند.
پروفسور توکویاما توضیح می‌دهد: اگرچه هیچ تاثیری بر معماری خواب مشاهده نشد، اما پس از قرار گرفتن در معرض OLED، میزان مصرف انرژی و دمای هسته بدن در طول خواب به طور قابل توجهی کاهش یافت؛ علاوه بر این اکسیداسیون چربی در هنگام خواب در مقایسه با OLED پس از قرار گرفتن در معرض LED به طور قابل توجهی پایین‌تر بود. اکسیداسیون چربی در هنگام خواب با سطح 6-سولفاتوکسی ملاتونین پس از قرار گرفتن در معرض OLED ارتباط مثبت داشت که نشان می‌دهد تاثیر فعالیت ملاتونین بر متابولیسم انرژی بسته به نوع قرار گرفتن در معرض نور متفاوت است. 
پروفسور توکویاما می‌گوید: قرار گرفتن در معرض نور در شب به اکسیداسیون چربی و دمای بدن در هنگام خواب مربوط می‌شود. یافته‌های ما نشان می‌دهد که انواع خاصی از نور می‌تواند همراه با سایر تغییرات فیزیولوژیکی بر افزایش وزن تاثیر بگذارد.
بسیاری از مشاغل و فعالیت‌ها در معرض نور مصنوعی قبل از خواب هستند. اطلاعات جدید در مورد تاثیرات مختلف نور بر فرآیند‌های فیزیکی ممکن است انتخاب منابع نوری جایگزین را برای کاهش پیامد‌های منفی قرار گرفتن در معرض نور در شب تسهیل کند؛ علاوه بر این، این یافته‌ها دانش ما را در مورد نقش نور در متابولیسم انرژی در هنگام خواب افزایش می‌دهد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/311594/خداحافظی-با-عوارض-نور-آبی-در-هنگام-خواب-با-کشف-نوع-جدیدی-از-نور
بستن   چاپ