ایران پرسمان
فیلیپین پایگاه های آمریکایی را بازگشایی می کند
چهارشنبه 13 مرداد 1400 - 21:23:40
ایران پرسمان - ایرنا / رئیس جمهوری فیلیپین در پی افزایش نگرانی های غربی ها در باره چین، از سربازانِ آمریکایی دعوت کرد تا به پایگاه های آمریکا در این کشور که چندی پیش تخلیه شده بودند، بازگردند.
به گزارش پایگاه خبری « آسیا پسیفیک »، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در یک دیدار رسمی با مقامات فیلیپین «تواقفنامه نیروهای بازدید کننده» VFA را امضا کرد که به موجب آن هزاران سرباز آمریکایی مجوز میابند برای عملیات جنگی و رزمایش نظامی به فیلیپین بازگردند.
براساس این گزارش، این پیمان در حالی اهمیت بیشتری پیدا می کند که آمریکا و متحدان آن با ادعاهای رو به افزایش چین رو به رو می شوند. 
« هری روک » سخنگوی « رودریگو دوترته » رئیس جمهوری فیلیپین امروز اعلام کرد تصمیم رئیس جمهوری براساس حفظ منافع استراتژیک کشور و موقعیت روشنِ آمریکا در انجام تعهداتش در «پیمانِ دفاع مشترک» گرفته شده است. 
آستین در کنفرانش خبری در مانیل گفت: «این موضوع برای ما این یقین را ایجاد می کند که می توانیم رو به جلو حرکت کنیم و می توانیم به شیوه های متفاوت برنامه های دراز مدت داشته باشیم .» 
پیشتر دوترته پس از عدم صدور روادید برای سناتور فیلیپینی توسط آمریکا، گفته بود که به پیمان پایگاه های نظامی موجود آمریکایی در این کشور پایان می دهد. 
برای آمریکا حضور در فیلیپین در مواجه با رفتار خصمانه رو به افزایش چین در منطقه حائز اهمیت است. 
« گرک پولینگ » از مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک در مصاحبه با خبرگزاری « رویترز » گفت که تصمیم دوترته احتمالات و امکانات چشمگیری برای تقویت اتحاد با آمریکا ایجاد می کند. تنش هایی میان چین و فیلیپین بر سر مرزها و جزایر در دریای چین جنوبی وجود دارد. 
به علاوه آمریکا به چین هشدار داده بود که هر حمله ای در برابر نیروهای فیلیپینی در دریای چینِ جنوبی پیمانِ دفاعِ مشترک 1951 فیلیپین -آمریکا را فعال می کند. 
اوایل مارس حدود 220 شناور چینی در 300 کیلومتری غرب جزیره پالاوان لنگر انداختند. این جزیره در غربی ترین بخش فیلیپین قرار دارد.
بدین ترتیب همان زمان و در گفت و گوهای میان آمریکا و فیلیپین توافق شد که رزمایش های نظامی مشترک دو کشور را که سال گذشته به دلیل شیوع کرونا لغو شده بود، از سر بگیرند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/312200/فیلیپین-پایگاه-های-آمریکایی-را-بازگشایی-می-کند
بستن   چاپ