ایران پرسمان
ناهید رحیمی از «فاخته های ناصره» اش می گوید!
يکشنبه 21 شهريور 1400 - 08:49:10
ایران پرسمان - ایسنا /نویسنده جوان و بین المللی آثار کودک و نوجوان و البته کتاب فاخته‌های ناصره به بیان اهداف و مبانی فکری خود برای انتشار کتاب خود با موضوع مهدویت پرداخت.
ناهید رحیمی بیان کرد: از سال 84 فعالیت و همکاری خود را با نشریات کودکان و نوجوان و همچنین نشریات مهدویت از جمله ملیکا، انتظار نوجوان، ساعت سه و سه یک سه آغاز کردم و همین شروعی شد برای آشنایی با موضوعات مهدوی با مخاطب گروه سنی کودک و نوجوان که سبب شد متوجه غفلت از سوالات این قشر و عدم پاسخ به آن‌ها شوم، لذا زاویه دید مناسبی نیز در این عرصه نبوده به‌طوری‌که بیشتر مباحث به صورت کلیشه و کلی و شعاری مطرح می‌شد که باورپذیر نبودند، همین موضوعات دست به دست هم داد که دست به نوشتن کتاب‌هایی شوم که درخور مشغله‌های ذهنی این قشر باشد.
وی افزود: خط فکری بنده از ده سال پیش دراین مسیر قرار گرفت و داستان‌هایی با پشتوانه‌هایی بسیار قوی و ناشی از تحقیقات چند بعدی من در این زمینه بود، از این رو سعی براین شد که به جهت مخاطب باهوش و تنوع‌طلب من خلاقیت کار افزایش یابد و به همه سوالات و چالش‌های وی پاسخ داده‌شود.
رحیمی از تاثیر مثبت تاخیر در چاپ و انتشار آثارش گفت و اظهار کرد: این روال طولانی و پرمکث چاپ کتب باعث پختگی و کامل‌تر شدن آن‌ها و بازنویسی و ویراستاری حرفه‌ای توسط اساتید محترم می‌شد، در سال جاری نیز نشر محترم ساد و برنده جایزه جلال این داستان‌ها را مطالعه و مناسب تایید کردند که منجر به انتشار کتاب فاخته‌ ناصره شد.
این فعال ادبی در خصوص محتوای این داستان‌ها خاطرنشان کرد: این کتاب حاوی هفت داستان در یک مجموعه داستان است که روایت از زوایا و ابعاد متفاوت‌تری در موضوع مهدویت و انتظار مطرح شده و شیعیان کم‌وبیش آشنایی با آن‌ها دارند، لذا شیوه بحث متفاوت نسبت به کتب مشابه خود است و براساس روایات و اسناد حقیقی در کنار شخصیت‌های خیالی برای پیش‌برد بهتر قصه است.
این نویسنده خوش‌ذوق، دغدغه خود را پاسخی جامع و کامل به نیاز مخاطبین عنوان کرد که با زبانی ساده، ملموس و قابل درک مباحث مطرح شده، مباحثی که برای خود او نیز تا سنین جوانی سوال و ابهام برانگیز بوده‌است.
وی چینش فاخته‌های ناصره را تعمدا از بازه زمانی نزدیک به دور طراحی کرد و دراین خصوص اظهار کرد: برای بیان روایات از زمان حال به گذشته استفاده شده، در کتاب نیز یک‌سری وقایع تاریخی به چشم می‌خورد، چراکه وقایع دوران زیست امام زمان(عج) و سه ائمه آخر برای بیشتر مخاطبین من مجهول و نامأنوس بود و اطلاع کافی در این‌باره وجود نداشت.
رحیمی تاریخ‌خوانی را یک امر مهم در فراگیری و علم به گذشته برشمرد و گفت: قشر نوجوان باید پویا و فعال باشد و به هرآنچه می‌شنود بسنده نکند، ازین رو روحیه جویندگی و تحقیق را باید در خود پرورش دهد و ابهامات ذهن خود را با تاریخ‌خوانی و تحقیق و جستجو برطرف کند.
وی هدف خود از نشر این کتاب را سیر تاریخی افراد بعد از خواندن آن بیان کرد و افزود: در واقع بعد از مطالعه کتاب باید خواننده به درک وقایع و نکات کتاب برسد و در آنها تفکر کند، از نظر بنده این خیلی مهم است که بعد مطالعه یک اثر در آن بیندیشد و این برای نویسنده نیز بسیار شادی‌آور است، لذا ما در عصری به سر می‌بریم که مباحث دینی و مذهبی با چالش‌ها و شبهات زیادی روبه‌رو است و بدون سند و پشتوانه منطقی نمی‌توان مطلبی را القا کرد.
نویسنده کتاب فاخته‌های ناصره از مشکلات سرراه خود برای نوشتن کتاب گفت و اظهار کرد: اولین و مهمترین مسئله پیش‌رو نبود منابع و اسناد قابل دسترس در این موضوع بود، به خصوص که بسیاری از داستان‌هایی که بنده طی این 10 سال نوشتم به دلیل نبود سند متقن و محکم حذف می‌شدند.
رحیمی نبود پاسخی مناسب و واحد برای منابع روایی کتاب خود را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: خیلی از اسناد به دلیل چندپارگی و تفسیرهای متعدد آن باعث غیرقابل‌قبول شدن آن‌ها به‌خصوص در مذهب تشیع می‌شد و بنده با تلاشی مضاعف سعی در گردهم‌آیی مناسب و یکپارچه داستان‌ها کردم که امیدوارم به مذاق مخاطب خوش آمده باشد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/323676/ناهید-رحیمی-از-«فاخته-های-ناصره»-اش-می-گوید!
بستن   چاپ