ایران پرسمان
زهرا شجاعی: معاونت امور زنان از طرف حاکمان هنوز جدی گرفته نشده است
سه شنبه 23 شهريور 1400 - 17:54:49
ایران پرسمان -

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب جزئیات نشست روز گذشته زنان اصلاح‌طلب با معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را تشریح کرد.
زهرا شجاعی در خصوص جلسه روز گذشته معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با زنان اصلاح‌طلب، اظهار کرد: امیدوارم تجارب چهار دهه کشورداری و حکمرانی سبب شده باشد حاکمان ما توانسته باشند با بهره‌مندی از سرمایه اجتماعی و با به کارگیری خردجمعی و با نگاه جامع و گسترده و کامل به آحاد ملت، بر مردم حکومت کنند.
وی افزود: اقدامات یا برخوردهایی که توسط دولت سیزدهم صورت گرفته و درخواست‌هایی که از مردم شده را به فال نیک می‌گیریم و با حسن ظن به آنها نگاه می‌کنیم و امیدواریم که این حرکت‌ها تداوم داشته باشد و در به کارگیری دیدگاه‌ها و نظرات گروه‌های مختلف مردم بتواند در جهت اداره بهتر کشور و تقویت مشروعیت و مطلوبیت نظام و بهره‌مندی از حمایت و پشتیبانی جامعه تأثیرگذار باشد. در همین راستا دیروز معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری نشستی با فعالان زن اصلاح‌طلب برگزار کرد و به دلیل شرایط کرونایی تعدادی از خانم‌ها به صورت حضوری و تعدادی نیز به صورت مجازی در این نشست شرکت کردند.
وی اضافه کرد: در این نشست خانم‌ها بروجردی، سیاوشی، کولایی، فرامرزیان، روشن‌فکر، کریمی، نژادبهرام، شکربیگی و منصوری شرکت کردند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: نفس این دعوت و تاکید بر اینکه خانم خزعلی می‌گفتند که من می‌خواهم شنونده باشم و دیدگاه‌ها و نظرات شما را بشنوم و کارهای مفید و ناتمامی که در هشت سال گذشته صورت گرفته و نیازمند ادامه کار است را بدانم، به نظر من بسیار ارزشمند بود و از طرف خانم‌های اصلاح‌طلب نیز دیدگاه‌های مثبتی ارائه شد.
شجاعی ادامه داد: نکاتی را که من در این جلسه با توجه به تجربه سی ساله خودم در امور زنان مطرح کردم این بود که از ایشان درخواست کردم که شما ابتدا چارچوب کار خود را مشخص کنید و ورود به هر حوزه و عرصه‌ای که به نوعی به خانم‌ها مربوط می‌شود، رسالت شما نیست. وظیفه اصلی معاونت امور زنان نظارت، پایش و رصد فعالیت‌هاست. به خصوص فعال کردن دستگاه‌های مختلف اجرایی در اجرای دقیق برنامه ششم توسعه و تحقق عدالت جنسیتی است.
دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب گفت: در ارتباط با تعیین اولویت‌ها چهار معیار ضرورت، فوریت، اهمیت و وسعت را توصیه کردم. تأکید دیگر من بر این بود که سعی کنید تجربه سی ساله در حوزه امور زنان را مدنظر قرار دهید. لوایح زیادی تهیه شده و به مجلس رفته که بهتر است، پیگیری شود. شاخص‌های عدالت جنسیتی تعیین و ابلاغ شده است. فرصت بسیار کم است و به اندازه کافی در این حوزه پژوهش شده و سند نوشته است و شما باید پرچم را از دست قبلی‌ها بگیرید و به دست بعدی‌ها بدهید. همچنین توصیه کردم که مانند جلسه سران قوا با رییس فراکسیون زنان مجلس و مشاور قوه قضاییه، جلسات مشترک داشته باشند؛ چراکه امور زنان اموری بخشی نیست و حل مسائل زنان تنها در دست قوه مجریه نیست بنابراین همکاری و هماهنگی بسیار لازم است. در خصوص به کارگیری نیروهای جوان نیز مسائلی مطرح شد.
وی افزود: با توجه به داشتن برنامه‌های توسعه و تدوین امور زنان در برنامه‌های توسعه، شاید ضرورت و نیاز به وجود برخی از دستگاه‌هایی که صرفاً به منظور سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در امور زنان در سه دهه قبل ایجاد شده بودند، وجود نداشته باشد بنابراین بازآرایی تشکیلات امور زنان یکی از ضرورت‌هایی است که باید در دستور کار معاونت قرار بگیرد و کارهای زمان‌بر و انرژی‌بر نباید مانع از فعالیت‌های کاربردی و سریع معاونت شود.
شجاعی تصریح کرد: به نظر من مشورت درستی به خانم خزعلی نداده بودند چون ایشان اشاره کردند که معاونت زنان تاکنون بیشتر حالت تشریفاتی داشته که به نظر من این همه کار و فعالیتی که در سه دهه در حوزه زنان شده، تشریفاتی نیست. تدوین سندهای توسعه استانی، تدوین 15 لایحه و ارسال به مجلس، افزایش سازمان‌های غیردولتی به 2200 عدد، توسعه مشاغل خانگی و گفت‌و‌گوی بین نسلی و خانواده و توجه به زنان ایثارگر و خانواده شهید، کارهایی است که در هشت سال اخیر انجام شده است.
وی تأکید کرد: رشد شاخص‌های توسعه انسانی بر حسب جنس نشان‌دهنده تشریفاتی نبودن معاونت است. بهتر بود به جای کلمه تشریفاتی اینطور بیان می‌شد که معاونت امور زنان از طرف حاکمان هنوز جدی گرفته نشده است. بخشی از مبارزه و تلاش و کوشش خانم خزعلی برای قانع کردن مدیران مرد و همکارانشان خواهد بود. مبارزه با فرهنگ مردسالاری بخشی از انرژی معاونت را می‌گیرد و تفاوتی نمی‌کند که چه دولتی سر کار باشد.
شجاعی خاطرنشان کرد: در مجموع این نشست خوب بود به شرطی که برگزاری چنین نشست‌هایی ادامه داشته باشد و از این گفت‌و‌گوها در برنامه‌ریزی‌ها استفاده شود.
منبع: ایلنا

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/324686/زهرا-شجاعی--معاونت-امور-زنان-از-طرف-حاکمان-هنوز-جدی-گرفته-نشده-است
بستن   چاپ