ایران پرسمان
روایت "علیزاده طباطبایی" از استعفاها در شورای مرکزی حزب کارگزاران
چهارشنبه 24 شهريور 1400 - 01:39:48
ایران پرسمان - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
به نظر می‌رسد آنچه نیاز به بازیابی و بازسازی گفتمانی و تشکیلاتی اصلاح‌طلبان پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 ازسوی قاطبه فعالان جبهه اصلاحات مطرح شد، دارد اولین قربانی خود را می‌گیرد. حزب کارگزاران سازندگی ایران این روزها با استعفای تعدادی از اعضای خود در اعتراض به روندها و رویکردهای حاکم بر این تشکل سیاسی مواجه است؛ روندها و رویکردهایی که در کل جبهه اصلاحات و در تک‌تک اعضای جبهه کم‌وبیش حاکم است.
چندی است که موضوع استعفای تعدادی از اعضای ارشد حزب کارگزاران سازندگی مطرح است. با اینکه تا دو روز پیش، رسانه‌ها عمدتا از استعفای ترکان و طاهرنژاد سخن می‌گفتند، روز گذشته محمد عطریانفر در کنار این دو چهره، از کناره‌گیری یکی، دو چهره دیگر نیز سخن به میان آورد که نشان می‌داد، حزب با مناقشه فراگیرتری روبه‌رواست. محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی روز گذشته در گفت‌وگو با«شرق »، با اشاره به اعتراض برخی اعضای این حزب به نبود فضای جوانگرایی اظهار کرد: «تصمیم جناب آقای طاهر‌نژاد و یکی، ‌دو نفر دیگر از دوستان مبنی ‌بر انصراف از عضویت شورای مرکزی برای پاسخ به خواسته مدنظر سرکار خانم ترکان مبنی ‌بر اینکه باید میدان برای جوان‌ترها باز شود و مسوولیت‌های درون‌حزبی به جوانان واگذار شود، بوده است و مرجع تصمیم‌گیری برای پذیرش استعفای عزیزان از شورای مرکزی هم کنگره حزب است و تا زمانی که کنگره برگزار نشود، این استعفاها منشأ اثر نیست و من همین‌جا اعلام می‌کنم آنچه خانم ترکان مبنی ‌بر اینکه برخی بزرگان حزب از ادامه عضویت در حزب کارگزاران استعفا داده‌اند، قرین به صحت نیست و چنین سخنانی را تکذیب و باز تاکید می‌کنم به‌جز خود ایشان، هیچ فرد دیگری از حزب کارگزاران استعفا نداده است و آن یکی، ‌دو نفر هم صرفا برای ایجاد فضای باز و حضور فعال‌تر جوانان در شورای مرکزی حزب از استمرار عضویت در شورای مرکزی استعفا داده‌اند».
پیش‌تر فرزانه ترکان نیز در گفت‌وگویی با «برنا» ضمن اعتراض به پیرسالاری حاکم بر کارگزاران گفته بود: «اگر قرار باشد که همیشه دبیر و رییس ما و کمیسیون سیاسی ما همان افرادی باشند که 15 و 20سال قبل بودند نمی‌توان تغییری حس کرد، چراکه این افراد هر کاری که بلد بودند و هرچه به ذهن‌شان رسیده تا امروز انجام داده‌اند، باید اجازه بدهیم که ایده‌های نو و جوان‌هایی که خلاق هستند بیایند و برنامه، کمک و راهکار ارائه بدهند». البته اعتراض دیگر ترکان که منجر به استعفای او شده، تصریح کارگزاران سازندگی بر مقوله قدرت و دوری از اصلاحات جامعه‌محور بود. ترکان درهمین‌باره هم گفت: «مشکل ما در حزب و در جامعه بزرگ‌تر یعنی اصلاح‌طلبان این است که با زاویه بسته خودشان و فقط به جهت اینکه در قدرت جایی داشته باشند، وارد سیاست شدند و به مشکلات جامعه نگاه کردند، درصورتی‌که من فکر می‌کنم برای حل مشکلات باید برنامه‌ریزی صورت می‌گرفت».
روزنامه اعتماد نیز روز گذشته استعفای ترکان از کارگزاران را نتیجه تقابل اصلاحات حاکمیت‌محور و اصلاحات جامعه‌محور دانست و تاکید کرد: «آن‌طور که ترکان در توضیح علت استعفایش گفته، بحث همان بحث اصلاحات حاکمیت‌محور در مقابل اصلاحات جامعه‌محور است که طی چندسال اخیر بارها و بارها به‌عنوان دو نگرش متفاوت میان اصلاح‌طلبان، عامل این اختلافات عنوان شده است». «اعتماد» در بخش دیگری از گزارش خود، احتمال انشعاب در حزب کارگزاران را مطرح کرد و نوشت: «حال باید دید فرزانه ترکان و دیگر اعضای ارشد کارگزاران سازندگی که احتمالا از عضویت در این تشکل سیاسی کناره‌گیری کرده‌اند، در ادامه چه مسیری را پی خواهند گرفت و آیا جذب دیگر احزاب اصلاح‌طلب می‌شوند یا با انشعاب از کارگزاران سازندگی، دست‌به‌کار تاسیس تشکیلاتی تازه خواهند شد».
استعفای ترکان و طاهرنژاد دو هفته دیگر در شورای مرکزی
 محمود علیزاده طباطبایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، با اشاره به جریان استعفاها در این حزب اظهار کرد: افراد نامبرده (ترکان و طاهرنژاد و تعدادی دیگر) از شورای مرکزی استعفا داده‌اند اما هنوز استعفای آن‌ها در جلسه شورا مطرح نشده است. این استعفاها باید با حضور افراد مستعفی در جلسه شورای مرکزی مطرح شود چون اعضای شورای مرکزی با حضور در کنگره داوطلب حضور در شورا بودند و اعضای کنگره به آن‌ها رأی دادند. وی افزود: افراد مستعفی باید دلایل استعفای خود را در جلسه شورای مرکزی مطرح کنند و در صورت رأی اعضای شورا به پذیرش استعفا، می‌توانند از شورای مرکزی کنار بروند. علیزاده طباطبایی در همین باره از برگزاری جلسه شورای مرکزی دو هفته بعد با دستورکار بررسی استعفاها خبر داد.
وی درباره اظهارات فرزانه ترکان که یکی از دلایل استعفایش را تمایل مفرط کارگزاران سازندگی به امر قدرت عنوان کرده بود و با اشاره به موافقان و مخالفان حمایت از عبدالناصر همتی در انتخابات1400، گفت: موضوع حمایت از آقای همتی موافقان و مخالفانی در داخل حزب داشت اما هیچ‌گاه به مشاجره و منازعه تبدیل نشد. اینکه گفته می‌شود رویکرد حزب کارگزاران سازندگی به قدرت است، اصلا هر حزبی برای حضور در قدرت تشکیل می‌شود. علیزاده طباطبایی با اشاره به‌دلیل مخالفان حمایت از همتی در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: مخالفان می‌گفتند که انتخاباتی که ازپیش‌تعیین‌شده و صالح‌ترین افراد را ردصلاحیت می‌کنند، دیگر انتخابات نیست بلکه انتصابات است. بحث طرف مقابل اما این بود که به هر صورت ما ابزاری جز انتخابات نداریم و با همین انتخابات هم در سال76 و هم در سال92 توانستیم قدرت را به دست آوریم. درمجموع، مخالفان حضور در انتخابات، در حزب در اقلیت قرار داشتند. علیزاده طباطبایی با اشاره به روند مناقشه حضور در انتخابات در داخل حزب کارگزاران، پس از انتخابات گفت: چنین موضوعاتی بعد از انتخابات، دیگر به‌صورت جدی در شورای مرکزی مطرح نشد. علیزاده طباطبایی در همین باره تاکید کرد: جز خانم ترکان و آقای طاهرنژاد، فرد دیگری استعفا نداده است. فقط همین دو نفر هستند و فعلا موضوع استعفای آن‌ها در شورای مرکزی مطرح نشده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/324715/روایت-"علیزاده-طباطبایی"-از-استعفاها-در-شورای-مرکزی-حزب-کارگزاران
بستن   چاپ