ایران پرسمان
جانشین مرکل در حال غرق شدن
چهارشنبه 24 شهريور 1400 - 01:39:58
ایران پرسمان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
آرمین لاشت، کاندیدای صدراعظمی حزب دموکراتیک مسیحی آلمان که برای جانشینی آنگلا مرکل در نظر گرفته شده است، در نظرسنجی‌ها جایگاه مناسبی ندارد و به نظر می‌رسد که او حزب را با خود به پایین می‌کشد. حزب او بزرگ‌ترین حزب در آلمان است. این حزب از سال 1950 به جز سه انتخابات در باقی انتخابات، از جمله چهار انتخابات متوالی گذشته، برنده شده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در حال حاضر صدر اعظم فعلی آلمان که در حال ترک پست خود است، نسبت به هر سیاستمداری محبوب‌تر است و رای‌دهندگان آلمانی به دنبال ثبات و تداوم هستند.
آرمین لاشت، کاندیدای محافظه‌کار حزب دموکراتیک مسیحی برای صدر اعظمی، باید در نظرسنجی‌ها بالاتر برود. انتخاب وی برای جانشینی آنگلا مرکل، گویی برای باختن بوده است. تا اینجا هم این‌گونه به‌نظر می‌رسد که او فقط همین کار را می‌کند.
چند هفته پیش از انتخابات آلمان در روز 26 سپتامبر؛ انتخاباتی که پس از 16 سال در آن مرکل حضور ندارد، آرمین لاشت خود را در برابر رای نسل جدید می‌بیند؛ اما به نظر می‌رسد او در حال غرق شدن است و حزب خود را هم با خود به پایین می‌کشد.
البته رقابت هنوز به اندازه کافی نزدیک است و سیاست ائتلافی آلمان آنقدر غیرقابل پیش‌بینی است که برکناری نامزد محافظه‌کار خطرناک خواهد بود. اما پس از نظرسنجی‌های اخیر مشخص شده است که حزب لاشت با برخورداری از حمایت 20 تا 22 درصدی به پایین‌ترین حد خود رسیده و موقعیت وی آنقدر وخیم است که حتی برخی از دموکرات‌های مسیحی با صدای بلند از خود می‌پرسند که آیا نامزد اشتباهی را انتخاب کرده‌اند.
در معنای وسیع‌تر، مبارزه‌های انتخاباتی لاشت باعث ایجاد نگرانی در محافظه‌کاران شده است و آنها می‌ترسند که جذابیت حزب که سال‌ها تحت تاثیر آنگلا مرکل بوده است، از بین برود و حزب با یک انتخاب اشتباه برای جانشینی مرکل، در مقیاس بسیار ضعیف‌تری قرار گیرد. آنگلا مرکل و حزب در سال 2018، آنگرت کرامپ کارن‌بائرِ میانه‌رو را برای جانشینی خود اعلام کرده بود. اما حتی با حمایت آنگلا مرکل، کرامپ کارن‌بائر در بیرون آمدن از سایه صدراعظم فعلی و ایجاد پایگاه برای خود با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو شد. او در سال 2020 به‌عنوان رهبر محافظه‌کاران کنار رفت و در را برای لاشت باز گذاشت. لاشت مدت‌ها بود که به خود می‌بالید که اگر بتواند پرجمعیت‌ترین ایالت آلمان، نورت‌راین-وستفالن را اداره کند؛ جایی که از سال 2017 فرماندار آن است، می‌تواند کشور را اداره کند.
اما سیل فوق‌العاده این تابستان حتی این اعتبار را زیر سال برد و نقص‌هایی را در سیاست‌های زیست‌محیطی و مدیریت بلایای طبیعی نشان داد. جولیا روشنباخ، استاد علوم سیاسی در دانشگاه بن گفت: «بزرگ‌ترین مشکل برای لاشت این است که او نتوانسته رای‌دهندگان را متقاعد کند که می‌تواند مانند مرکل کارها را پیش ببرد.» روشنباخ با اشاره به تصاویر خندان لاشت در نزد فرانک والتر اشتاین، رئیس‌جمهور آلمان پس از سیلاب مرگبار که به کشته شدن 180 نفر منجر شد، از او تصویر فردی سهل‌انگار و غیرحرفه‌ای به‌جای گذاشت.
در هفته‌های اخیر، لاشت شاهد کاهش محبوبیت فردی خود نسبت به رقیب سوسیال دموکراتش، اولاف شولتز، بوده است. همزمان حمایت از حزب آرمین لاشت از اواخر ژوئیه در حال سقوط آزاد بوده است. اوضاع به حدی وخیم است که مرکل که گفته بود می‌خواهد از رقابت دور بماند، اکنون مداخله کرده و سعی می‌کند آرای رای‌دهندگان را برای لاشت جمع کند.
مارکوس سودر، رئیس شاخه محافظه‌کاران بایرن، سوسیال مسیحی و رقیب سابق در یک تجمع انتخاباتی در 20 آگوست گفت: «بیایید صادق باشیم، رقابت تنگاتنگ است. در هفته‌های آینده بسیار تنگاتنگ‌تر هم خواهد بود.» او افزود: «دیگر مساله این نیست که چگونه می‌توانیم حکمرانی کنیم، مساله این است که آیا می‌توانیم اصلا راهی برای حضور در حکمرانی داشته باشیم.» سودر امسال آشکارا لاشت را برای شانس جانشینی صدراعظمی به چالش کشید و او هنوز از محبوبیت فردی بالاتری در بین آلمانی‌ها نسبت به لاشت برخوردار است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/324716/جانشین-مرکل-در-حال-غرق-شدن
بستن   چاپ