ایران پرسمان
نماینده مجلس: وقت خود را باید صرف ارتباط با چین و روسیه کنیم
چهارشنبه 24 شهريور 1400 - 01:45:08
ایران پرسمان - خانه ملت / نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: تجربیات دولت‌های یازدهم و دوازدهم نشان می‌دهد که اگر وزارت امور خارجه بر روی برجام متمرکز شود، فرصتی برای رتق و فتق ارتباط با کشورهای همسایه و بلوک شرق نخواهد داشت، عقل و منطق حکم می‌کند که پرونده برجام از وزارت امور خارجه به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی برود.
جعفر قادری در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (23 شهریور 1400) گفت: از وزارت کشور انتظار داریم که در انتخاب استانداران خود را از مشورت نمایندگان بی‌نیاز نداند. نمایندگان همسوی با دولت هستند و جز خیر و صلاح دولت چیزی را دنبال نمی‌کنندو حتی اگر بنا بر عدم استفاده از گزینه‌های معرفی شده مجامع استانی نمایندگان است، حتما نظر مجامع نمایندگان استانی را مدنظر داشته باشند. 
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تجربه‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم نشان می‌دهد که اگر وزارت امور خارجه بر روی برجام متمرکز شود، فرصتی برای رتق و فتق ارتباط با کشورهای بلوک شرق ندارد. وقتی که دولت اعلام می‌کند که اولویت ارتباط با کشورهای همسایه و بلوک شرق از برجام برای ما بیشتر است، چرا نباید بیشتر وقت خود را صرف ارتباط با این کشورها کند؟ عقل و منطق ایجاب می‌کند که پرونده برجام از وزارت امورخارجه به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی منتقل شود و این وزارتخانه بر روی ارتباط با کشورهای همسایه متمرکز شود.
وی افزود: هر چند رفتارهای مردمی و حضور بین مردم مناسب است، اما انتظار می‌رود که بخشی از وقت دولت صرف اصلاح رویه‌ها و مقررات شود و به کارهای میان‌مدت و بلندمدت توجه بیشتری داشته باشد. نگران هستیم که دولت وقت خود را بیشتر صرف کارهای عامه‌پسند کند و از کارهای کلیدی و اساسی غفلت کند. برای توجه به موضوعات کلان و اساسی وقت کافی نداریم و نباید به راحتی از این فرصت‌ها صرف‌نظر کنیم. 
قادری خاطرنشان کرد: به دولت روحانی ایراد می‌گرفتیم که در معرفی به موقع وزرا تعلل می‌کند. ظاهرا‌ًاین رویه مختص یک دولت نیست، در همه دولت‌ها تکرار می‌شود. 
وی اظهار داشت: از دولت رئیسی انتظار داریم که در معرفی وزیر آموزش و پرورش تسریع کند تا مشکلات فرهنگیان و دانش‌آموزان سریعا تعیین تکلیف شود.
وی افزود: ظاهرا در مجلس و دولت اراده‌ای برای پر کردن خلأهای قانونی وجود ندارد. مجلس به اشتباه تبصره 19 قانون بودجه 1399 که در بودجه سال 1400 تکرار شده بود را حذف و بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های قابل انجام در حوزه راه و شهرسازی بلاتکلیف مانده است و این در شرایطی است که کشور نیازمند سرمایه‌گذاری است، چرا به خاطر خلأ قانونی، بسیاری از ظرفیت‌ها بلااستفاده مانده و تعیین تکلیف نشود؟ 
قادری خاطرنشان کرد: برای چندمین بار به هیأت رئیسه مجلس تذکر می‌دهم به اجرای آئین‌نامه پایبند و متعهد باشد. به چه دلیل وصول طرح‌های عادی را به تأخیر می‌اندازید در حالی که شما به استناد ماده 140 آئین‌نامه مکلف هستید که در همان جلسه یا حداکثر دو جلسه بعد طرح‌های عادی آماده شده را اعلام وصول کنید. چرا فکر می‌کنید قدر تشخیص شما از سایر نمایندگان بیشتر است. مجلس که اداره نیست که رئیس جلسه هر چه اراده کند انجام شود. رئیس مجلس یا رئیس جلسه حکم سخنگو را دارد و نمی‌تواند به جای مجلس تصمیم بگیرد. 
نماینده مردم شیراز در مجلس اظهار داشت: به آقای محرابیان توصیه می‌کنم که به تعهدات خود پایبند باشید. وقتی وزارت نیرو به سرمایه‌گذار مجوز انتقال آب می‌دهد و سرمایه‌گذار چندصد میلیارد تومان باری انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس هزینه می‌کند، با چه توجیهی مجوز سرمایه‌گذار را تمدید نمی‌کنید؟ اگر بنا باشد که فراخوان بدهیم، چرا از اول این کار را نکردیم. وقتی ما به تعهداتمان پایبند نیستیم چطور انتظار داریم که سرمایه‌گذاران به قول و قرار ما اعتماد کنند. مگر ما چقدر امکان سرمایه گذاری داریم که هر سرمایه‌گذاری را با یک عنوان طرد و دلسرد می‌کنیم. 
وی افزود: انتظار بر این است که مجوز سرمایه‌گذاری متقاضی انتقال آب فارس را تمدید و برای اجرای خط انتقال آب به فارس از مسیرهای دیگر فراخوان منتشر کنیم. 
قادری خاطرنشان کرد: از دولت انتظار داریم که برای حل مشکل معیشت مردم و رکود تورمی چاره‌اندیشی کند. اینکه بگوییم معیشت مردم را به تحریم‌ها گره نمی‌زنیم کافی نیست، باید به جای برنامه عملی ارائه و اجرا کرد. 
وی اظهار داشت: اگر دولت با این شرایط کاملا مهیای هماهنگی بین دستگاه‌ها نتواند کاری از پیش ببرد هیچ دولت دیگری امکان چنین کاری نخواهد داشت. 
وی اظهار داشت: روزانه تماس‌ها و پیگیری‌های زیادی برای افزایش حقوق برخی از گروه‌ها وجود دارد. آنچه برخی از گروه‌های شغلی و کارمندی را عصبانی کرده، تبعیض در پرداخت‌هاست. از دولت انتظار داریم که در اسرع وقت برای ترمیم مدیریت خدمات کشوری و نظام هماهنگ پرداخت‌ها اقدام کند. متأسفانه در عمل، بسیاری از دستگاه‌ها از شمول این قوانین مستثنی شده و بی‌عدالتی زیادی در سیستم اداری را شاهد هستیم. 

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/324771/نماینده-مجلس--وقت-خود-را-باید-صرف-ارتباط-با-چین-و-روسیه-کنیم
بستن   چاپ