ایران پرسمان
احساسات متناقض در وین
چهارشنبه 24 شهريور 1400 - 13:07:35
ایران پرسمان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک روز بعد از سفر به تهران و توافق با مقام‌های ایران در خصوص دسترسی آژانس به دوربین‌های نظارتی برای تعمیر و نگهداری و تعویض کارت‌های حافظه، در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاضر شد و طی سخنانی، بار دیگر مدعی نگرانی در مورد برنامه هسته‌ای ایران، از جمله در خصوص چهار اختلاف‌نظر باقیمانده پادمانی شد. او در اظهاراتش در جمع اعضای شورای حکام آژانس که برای نخستین‌بار در دوسال گذشته تعداد زیادی از کشورهای عضو ترجیح داده ‌بودند به صورت حضوری نماینده خود را به آن اعزام کنند، بار دیگر در مورد توافق روز یکشنبه در تهران در خصوص تعمیر و نگهداری دوربین‌ها، تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌ها و حفظ کارت‌های حافظه مصرف شده در بسته‌های مهر و موم شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی هسته‌ای ایران توضیح داد. نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی تا جمعه این هفته ادامه دارد. تا پیش از سفر شنبه‌شب مدیرکل آژانس به تهران، گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال صدور یک قطعنامه ضدایرانی از سوی شورای حکام مطرح می‌شد، اما پس از انجام این سفر و مذاکرات گروسی در تهران، به نظر می‌رسد که دولت‌های غربی، به رهبری فرانسه و امریکا، فعلا از صدور قطعنامه‌ای تحریک‌آمیز علیه ایران منصرف شده‌اند. 
توضیحات گروسی در مورد سفر به تهران
رافائل گروسی، در حاشیه نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی درخصوص سفرش به تهران توضیحاتی به خبرنگاران ارایه کرد. او تاکید کرد که ایران «هیچ قولی به او» در مورد مسائل باقیمانده پادمانی نداده است و تصریح کرد: «سفر من برای قول گرفتن نبود، من می‌خواستم که با دولت جدید گفت‌وگویی صریح داشته ‌باشم.» گروسی همچنین در پاسخ به سوالی در این مورد که آیا در سفر به تهران در مورد عدم صدور قطعنامه‌ای در شورای حکام توافق شده است، تاکید کرد که چنین موضوعی در بیانیه مشترک او و حسین اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران وجود ندارد و تاکید کرد این موضوع دراختیار او نیست، بلکه در حوزه اختیارات اعضای شورای حکام آژانس است. او همچنین تاکید کرد که آژانس همچنان دسترسی کامل به تاسیسات هسته‌ای ایران در نطنز و فردو دارد و به میزان موردنیاز به بازرسان اجازه حضور داده می‌شود و کاهش همکاری‌ها فقط در مورد تاسیساتی است که در قالب برجام و پروتکل الحاقی بازرسی می‌شدند. 
گروسی همچنین توضیح داد همان‌گونه که در بیانیه مشترک یکشنبه شب او با رییس سازمان انرژی اتمی ایران آمده است، دو طرف هفته آینده در حاشیه اجلاس مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با هم دیدار می‌کنند و او برای سومین دیدار بار دیگر با فاصله کمی از دیدار دوم به تهران سفر خواهد کرد. گروسی در پاسخ به اظهارنظر خبرنگاری که پرسید چرا نسبت به ایران برای پاسخگویی در‌خصوص سوالات باقیمانده پادمانی سخت‌گیری بیشتری نمی‌شود، تاکید کرد: «سخت‌گیری بیشتر یا کمتر مفهومی نسبی است.» به گزارش خبرگزاری فارس، وی تاکید کرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وضوح سطح همکاری را مشخص کرده است به‌طوری که جایی برای حدس و گمان باقی نمی‌گذارد و کارهایی که آژانس انجام داده است، به خودی خود نشان‌دهنده جدی بودن رویکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.»
رافائل گروسی همچنین در‌خصوص موضوع آسیب رسیدن به دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک مرکز هسته‌ای ایران در شهر کرج توضیحاتی داد و تاکید کرد که مشخص نیست چه میزان از داده‌های ضبط شده در دوربین‌های آسیب داده در این مرکز از دست رفته است و تا چه اندازه از این داده‌ها را می‌توان با داده‌های باقیمانده در دوربین‌های دیگر جبران کرد، چراکه آژانس هنوز به اطلاعات ضبط شده توسط این دوربین‌ها دسترسی ندارد. با این حال، گروسی تاکید کرد که در تهران مجوز تعویض و تعمیر دوربین‌های مرکز مزبور را دریافت کرده است. روزنامه اسراییلی جروزالم پست، مدعی شده ممکن است حادثه‌ای که منجر به آسیب دیدن دوربین‌های نظارتی آژانس در کرج شده است، محصول خرابکاری موساد، سازمان جاسوسی رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین باشد. 
استمرار سیاست دولت روحانی 
در دولت رییسی
کارت‌های حافظه مهر و موم شده در ایران اطلاعات تصویری ضبط شده توسط دوربین‌های آژانس از روز 6 اسفند سال گذشته تاکنون را در خود نگه داشته‌اند که همزمان با اجرایی شدن مصوبه مجلس شورای اسلامی دسترسی آژانس به محتوای آنها قطع شد. با این حال، دولت وقت ایران در توافقی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فرصتی سه ماهه برای حفظ محتوای ضبط شده روی این کارت‌های حافظه به آژانس و تضمین داد در صورت رفع تحریم‌های یک‌جانبه امریکا علیه ایران و بازگشت طرف‌های دیگر برجام به اجرای تعهدات‌شان، دسترسی به این محتوا برای آژانس امکان‌پذیر شود. هر چند مهلت ایران برای نگهداری این تصاویر، خرداد ماه سال جاری به پایان می‌رسید، اما ایران تصمیم گرفت برای نشان دادن حسن نیت و استمرار مذاکرات در وین برای بازگشت امریکا به برجام، این تصاویر را همچنان حفظ کند. تا روز یکشنبه مشخص نبود که موضع دولت جدید ایران در مورد حفظ این تصاویر و استمرار ضبط آف‌لاین تصاویر دوربین‌های آژانس در تهران چه خواهد بود، به ویژه اینکه بسیاری از هواداران طرح مجلس برای قطع همکاری با آژانس در حوزه تعهدات هسته‌ای برجامی و اجرای داوطلبانه آژانس، از همفکران دولت جدید بودند و در دولت قبل، مدعی می‌شدند که توافق با آژانس برای نگهداری تصاویر، زیرپاگذاشتن و نقض قانون مصوب مجلس است و حتی گروهی از نمایندگان خواستار محاکمه مقام‌های ارشد دولت شده‌ بودند. اما نهایتا، پس از گفت‌وگوی روز یکشنبه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس با محمد اسلامی، معاون رییس‌جمهور اسلامی ایران و رییس سازمان انرژی اتمی، مشخص شد که دولت سیزدهم هم همچنان به تفاهم ایران برای حفظ تصاویر دوربین‌های آژانس تا مشخص شدن نتایج مذاکرات وین برای بازگشت امریکا به برجام، پایبند است.
سخنرانی گروسی در شورای حکام آژانس
گروسی در ابتدای اظهاراتش در شورای حکام به سفرش به تهران اشاره و تاکید کرد که تاکنون توانسته است، اقدامات راستی‌آزمایی غیرقابل جایگزین آژانس را که برای همه مفید است، تقویت کند. گروسی تاکید کرد تا روز 5 اسفند سال 1399 آژانس به‌طور کامل می‌توانست اجرای تعهدات ایران در چارچوب برجام را رصد کند، اما از آن زمان به دلیل تصمیم ایران برای توقف تعهدات هسته‌ای‌اش تحت برجام از جمله توقف [اجرای داوطلبانه] پروتکل الحاقی، این نظارت‌ها به شکل جدی تقلیل یافته است. گروسی همچنین از فقدان همکاری از سوی ایران برای پاسخ به سوالات آژانس درخصوص یافت شدن ذرات اورانیوم در چهار مکان اعلام نشده به آژانس عمیقا اظهار نگرانی کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، گروسی در سخنان خود در شورای حکام گفت: «وجود چندین ذره اورانیوم با منشا انسانی در سه مکان اعلام‌ نشده به آژانس در ایران و همچنین وجود ذرات تغییریافته ایزوتوپی در یکی از این مکان‌ها، نشانه واضحی از این است که مواد اتمی یا تجهیزات آلوده به مواد اتمی در آن مکان‌ها وجود داشته است. ایران هنوز توضیحات لازم درباره وجود ذرات مواد اتمی در هیچ‌کدام از این سه مکان را که آژانس به آنها دسترسی تکمیلی داشته، ارایه نداده است. همچنین ایران به سوالات آژانس درباره مکان اعلام‌ نشده دیگر پاسخ نداده و درباره مکان فعلی اورانیوم طبیعی به ‌شکل دیسک فلزی هم شفاف‌سازی نکرده است.» وی ادامه داد: «من کماکان از اینکه مواد اتمی در مکان‌های اعلام‌ نشده در ایران وجود داشته و مکان‌های کنونی آن مواد اتمی برای آژانس نامعلوم است، عمیقا نگران هستم و همچنین بعد از حدود دو سال، از اینکه مسائل پادمانی فوق‌الذکر مرتبط با چهار مکان اعلام‌ نشده در ایران همچنان حل نشده، نگرانی فزاینده‌ای دارم. من بر لزوم شفاف‌سازی ایران و حل فوری این مسائل از طریق ارایه اطلاعات، اسناد و پاسخ به سوالات آژانس تاکید دارم. نبود پیشرفت در شفاف‌سازی سوالات آژانس حول صحت و کمال اعلامیه‌های پادمانی ایران، تاثیر شدیدی بر توانایی آژانس برای اطمینان حاصل‌کردن از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران گذاشته است.»
گروسی همچنین تاکید کرد: «من از ایران می‌خواهم تمام الزامات خود ذیل توافق‌های جانبی توافقنامه پادمانی و بند 1.3 تغییر یافته را اجرا کند. من در ارتباط با این دو مساله در گزارش‌های قبلی، نشان دادم که توانستم به ایران سفر کرده و با اعضای دولت جدید برای صحبت درباره این مسائل با رویکردی جهت حل فوری آنها دیدار کنم.»
واکنش روسیه به اعلام آمادگی تهران برای بازگشت به مذاکرات وین
میخاییل اولیانف، نماینده دایم روسیه در دفاتر سازمان ملل در وین در واکنش به اظهارات روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درخصوص آمادگی ایران برای بازگشت به مذاکرات وین نوشت: «سیگنال‌های دلگرم‌کننده‌ای از ایران می‌رسد. مدت‌هاست منتظر ازسرگیری مذاکرات وین هستیم. فاصله بین دور ششم و هفتم مذاکرات از 30 خرداد تاکنون خیلی زیاد شده است. وقت مناسبی است که به میز مذاکره بازگردیم.» اظهارات میخاییل اولیانف در واکنش به اظهارات روز گذشته سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در نشست هفتگی با خبرنگاران بیان شد که گفته‌ بود: «گفت‌وگوهای وین از سر گرفته می‌شود. دولتی رفته و آمده است. دولت ضمن اینکه اعلام کرده گفت‌وگوهای وین را در تاریخ نزدیک از سر می‌گیرد و قطعا انتظار داریم طرف‌های دیگر وقتی به وین می‌آیند با واقعیات روی زمین به وین بیایند.»
مذاکرات ایران با 1+4 در وین از سیزدهم فروردین ماه سال جاری در قالب جلسه کمیسیون مشترک برجام آغاز شده است. پنج عضو باقیمانده دیگر در برجام جز ایران در وین با ایالات متحده امریکا هم مذاکره می‌کنند و در واقع مذاکرات در چارچوب غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن برای تعیین شرایط بازگشت دوطرف به تمامی تعهدات‌شان در برجام انجام می‌شود. این مذاکرات از 13 فروردین ماه تا 30 خرداد در 6 دور برگزار شد و نمایندگان کشورها پنج بار برای رایزنی و مشورت با پایتخت‌های‌شان مذاکرات را قطع کردند. پایان دور ششم مذاکرات با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران همزمان شد، این همزمانی باعث شد تا به امروز، یعنی 85 روز بعد، همچنان تاریخ جدیدی برای دور هشتم مذاکرات مشخص نشده‌ باشد. میخاییل اولیانف، دو روز پیش در مصاحبه با یک روزنامه روسی، مدعی شده ‌بود که باخبر است ایرانی‌ها به صورت روزانه و فشرده برای تعیین تیم مذاکره‌کننده و اعزام این تیم به وین تلاش می‌کنند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/324941/احساسات-متناقض-در-وین
بستن   چاپ