ایران پرسمان
اذعان بایدن به اشتباه در برخورد با فرانسه
جمعه 2 مهر 1400 - 10:08:49
ایران پرسمان - باشگاه خبرنگاران / رئیس جمهور آمریکا به برخورد اشتباه واشنگتن با پاریس درباره قرارداد فروش زیردریایی هسته‌ای اذعان کرد.
بر این اساس، تنش‌های دیپلماتیک جدی بین آمریکا و فرانسه رخ داده است. فرانسه در اعتراض به توافق سه جانبه آمریکا، انگلیس و استرالیا برای ساخت زیردریایی هسته‌ای سفیر خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند، اما این کار را درباره انگلیس انجام نداد.
جو بایدن در گفتگوی تلفنی 30 دقیقه‌ای با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به طور غیرمستقیم اذعان کرد اقدام آمریکا درباره فرانسه کاری اشتباه بود. این اتفاق بسیار نادر بود، اما رئیس جمهور آمریکا اعتراف کرد قبل از توافق سه جانبه مذکور، امکان رایزنی بیشتر (با فرانسه) می‌توانست وجود داشته باشد.
زبان بیانیه‌های منتشر شده انگلیس و فرانسه نیز درباره رایزنی‌های اخیر درخصوص موضوع فوق جالب توجه است. انگلیس در بیانیه خود گفته است اگر رایزنی انجام می‌شد، این کار به نفع فرایند مذکور تمام می‌شد، اما در بیانیه دولت فرانسه اعلام شده است که مشورت می‌توانست مانع از آن شود که این وضعیت بروز کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در نشست خبری روز گذشته سخنانی بیان کرد که در تکمیل بیانیه مذکور واشنگتن بود. مشخص نیست آیا فرانسه می‌تواند از دل این فرآیند برای خودش امتیازی بگیرد یا خیر. رایزنی‌های عمیقی میان طرفین در جریان است.
هفته آینده سفیر فرانسه به واشنگتن باز می‌گردد. پاریس به وضوح موضع خود را بیان کرده و گفته است می‌خواهد همچنان در حوزه اقیانوس ارام-اقیانوس هند نقش مهمی ایفا کند. فرانسه خودش را شریکی مهم در این حوزه می‌بیند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/327115/اذعان-بایدن-به-اشتباه-در-برخورد-با-فرانسه
بستن   چاپ