ایران پرسمان
استفاده از باکتری‌ها برای تولید فراورده‌های زیستی
يکشنبه 4 مهر 1400 - 21:02:23
ایران پرسمان - باشگاه خبرنگاران / محمد مهدی مقدسیان عضو ستاد توسعه زیست فناوری اظهار کرد: به اجزای قابل تجزیه زیستی محصولات پسماند‌ها و مواد زائد کشاورزی، جنگل‌ها و صنایع وابسته به مواد صنعتی و شهری، زیست توده می‌گویند. در فرایند‌های تخمیر صنعتی که در زیست فناوری انجام می‌پذیرد، عموما از باکتری‌ها، مخمر‌ها و قارچ‌ها و برای تولید فراورده‌های زیستی از زیست توده استفاده می‌شود.
او افزود: در این فرایند‌ها زیست توده به عنوان منبع قند استفاده شده و سپس میکروارگانیسم با استفاده از فرایند تخمیر محصول مورد نظر را تولید می‌کند، این محصول گاه محصول نهایی است، ولی در پاره‌ای از اوقات نیاز به تغییرات دیگری نیاز دارد تا به محصول نهایی تبدیل شود.
عضو ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به کاربردهای زیست فناوری صنعتی بیان کرد: کاربرد‌های زیست فناوری صنعتی بسیار گسترده بوده و از صنایع غذایی و دارویی تا استخراج برخی از کانی‌ها از معادن را شامل می‌شود. امروزه برخی از معادن دنیا استخراج و بازیافت کانی‌های با ارزشی مانند طلا، نقره، مس و اورانیوم به کمک میکرو اورگانیسم‌ها با روش‌های زیستی صورت می‌گیرد. تولید صنعتی بسیاری از اسید‌های عالی و همچنین تولید روغن‌های با ترکیبات اسید‌های چربی ویژه که دارای ارزش بالایی در صنعت غذایی و مواد پاک کننده و آرایشی هستند از دیگر زمینه‌های فعال زیست فناوری در صنعت است.
او گفت: تولید پلاستیک‌های قابل تجزیه تولید انرژی‌های تجدید پذیر با استفاده از زیست توده و پاک سازی آلودگی‌های زیست محیطی از جمله عرصه‌های نوین و با ارزش زیست فناوری به شمار می‌آید، به طور کلی کاربرد‌های زیست فناوری صنعتی را می‌توان در حوزه‌های مختلفی دسته بندی کرد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/328048/استفاده-از-باکتری‌ها-برای-تولید-فراورده‌های-زیستی
بستن   چاپ