ایران پرسمان
سیگنال بازارساز به نوسان‌گیران دلار
سه شنبه 13 مهر 1400 - 00:45:12
ایران پرسمان - دنیای اقتصاد/ متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
شرایط در بازار ارز تغییر کرده است. در حالی که در هفته اول مهرماه، اوضاع به کام خریداران بود و قیمت دلار نزدیک به 3 درصد افزایش را تجربه کرد، در دو روز ابتدایی هفته جاری، فروشندگان بازار قدرت‌نمایی کرده‌اند. دلار که در روز اول هفته 250 تومان افت قیمت را به ثبت رسانده بود، روز یکشنبه 130 تومان کاهش دیگر را تجربه کرد و ساعت 3 بعدازظهر روز دوم هفته در محدوده 28 هزار و 20 تومان به کار خود پایان داد.
افت محدود دلار در بازار آزاد در شرایطی رخ داد که صرافی‌های بانکی 300 تومان، نرخ فروش اسکناس آمریکایی را پایین آوردند. دیروز ساعت 3 بعدازظهر قیمت فروش دلار بر تابلوی صرافی‌های بانک 27هزار و 550 تومان بود که حدود 1/ 1 درصد کمتر از روز ابتدایی هفته بود.
به باور برخی تحلیل‌گران، افت سنگین‌تر دلار در بازار صرافی‌های بانکی نسبت به بازار آزاد نشان‌گر آن است که بازارساز به دنبال هدایت اسکناس آمریکایی به سوی محدوده‌های پایین‌تر است. بازارساز گویا تصمیم ندارد کانال 28 هزار تومانی را به رسمیت بشناسد و تلاش می‌کند که قیمت اسکناس آمریکایی به همان کانال 27 هزار تومانی بازگردد. به باور برخی معامله‌گران، تصور بازارساز این است که تقاضای احتیاطی در کانال 28 هزار تومانی فعال می‌شود، به همین دلیل قصد دارد که اجازه ماندگاری قیمت در کانال یاد شده را ندهد. گفته می‌شود، اگر بازارساز بتواند قیمت دلار را در کانال 27 هزار تومان تثبیت کند، به تدریج، امیدهای صعودی‌های بازار کمرنگ‌تر خواهد شد.
در این میان، دسته‌ای از فعالان عنوان می‌کنند که معامله‌گران بزرگ به دلیل مداخله بازارساز به طور موقت از بازار خارج شده‌اند. از نگاه آنها معامله‌گران بزرگ به دنبال خرید در سطوح قیمتی پایین‌تر هستند. در چنین شرایطی بازارساز باید به گونه‌ای قیمت دلار را هدایت کند که با حملات سفته‌بازانه مواجه نشود. عده‌ای از فعالان نیز نگران هستند که بازارساز با پایین بردن بیشتر قیمت دلار صرافی‌های بانکی زمینه‌ساز ورود تقاضای آربیتراژی به بازار شود.
به عنوان مثال، در صورتی که فاصله بین قیمت دلار آزاد و صرافی‌های بانکی به حدود هزار تومان برسد، افراد زیادی برای خرید از صرافی‌های بانکی وارد بازار خواهند شد. آنها به ازای هر کارت ملی می‌توانند 2هزار و 200 دلار دریافت کنند که با توجه به اختلاف هزار تومانی، می‌تواند حدود 2 میلیون و 200 هزار تومان سود را نصیب آنها کند. با این حال، عده زیادی از فعالان باور دارند که بازارساز اجازه ورود تقاضای آربیتراژی را به بازار نخواهد داد. از نگاه آنها بازارساز به دنبال کاهش آرام و کم نوسان دلار است. در این سناریو، احتمال دارد که بازارساز به دنبال بردن دلار به دامنه نوسان پیشین باشد. دلار در بیشتر شهریورماه در کانال 27 هزار تومانی نوسان‌ کرد و مدت زیادی زیر محدوده 27 هزار و 500 تومان به سر برد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/330390/سیگنال-بازارساز-به-نوسان‌گیران-دلار
بستن   چاپ