ایران پرسمان
هشدار یک اصلاح‌طلب درباره تضعیف احزاب
پنجشنبه 22 مهر 1400 - 00:39:59
ایران پرسمان - ایسنا / یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مسئولان باید به این نتیجه برسند که بدون حزب نمی‌توان مطالبات مردم را سازماندهی کرد و تضعیف احزاب به ضرر کشور است و باعث می‌شود کشور با حوادث غیر مترقبه‌ای روبرو شود، پس باید راه را برای فعالیت احزاب باز کنند.
مصطفی درایتی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه نظام‌های مردم‌سالار نیازمند نهادهایی هستند که مطالبات مردم را سازماندهی و پیگیری کنند، اظهار کرد: در تمام کشورهایی که انتخابات برگزار می‌شود و رای و نظر مردم اهمیت دارد، وجود چنین نهادهایی مهم است. طبیعتا جمهوری اسلامی هم نمی‌توانست نسبت به این قاعده مستثنی باشد و با توجه به نقشی که قانون اساسی کشور ما برای مردم قائل شده است، مهم‌ترین نهادهایی که می‌توانند مطالبات مردم را سازماندهی و پیگیری کنند، احزاب هستند و در قانون اساسی هم جایگاهی برای احزاب تعریف شده است.
وی افزود: اما دو عامل باعث شد احزاب نتوانند به این اهداف خود، یعنی سازماندهی و پیگیری مطالبات مردم برسند. عامل اول این است که مردم کشور ما چندان اهل انجام کار تشکیلاتی و گروهی نیستند و احزابی که در گذشته وجود داشتند هم چندان سابقه خوبی نداشتند. لذا نوعی پس‌زنندگی اجتماعی در کشور ما نسبت به احزاب وجود دارد.
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در خراسان رضوی اضافه کرد: عامل دوم به مسئولان برمی‌گردد. گاهی دیده می شود اراده میدان دادن به احزاب و افزایش قدرت آنان وجود ندارد و این هم عامل دیگری است که باعث شد احزاب کشور ما اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب هیچ کدام نتوانند به درستی نقش‌آفرینی کنند.
درایتی در خصوص اینکه چطور می‌توان رابطه احزاب با مردم را بهبود بخشید، عنوان کرد: ما نباید طوری رفتار کنیم که جایگاه حزب و تحزب‌گرایی در دید مردم کمرنگ شود. در بسیاری از مواقع عضویت افراد در احزاب سیاسی، باعث تحمیل هزینه‌هایی به آنان می‌شود که همین موضوع پس‌زنندگی اجتماعی نسبت به احزاب را افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: ما باید طوری رفتار می‌کردیم که مردم متوجه شوند اگر می‌خواهند یک‌ کنشگری سیاسی کم‌هزینه و نتیجه‌بخش داشته باشند، باید این کار را در قالب عضویت در احزاب انجام دهند، در حالی‌که چنین نکردیم‌. همچنین در بین رجال سیاسی کشور نیز افراد بسیاری هستند که تعلقات حزبی و جناحی دارند، اما پس از رسیدن به قدرت با افتخار اعلام می‌کنند هیچ وابستگی حزبی و جناحی ندارند. این هم باعث می‌شود که در بین مردم دیدگاه‌های خوبی نسبت به احزاب شکل نگیرد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: تحزب‌گرایی باید آنچنان در جامعه ما اهمیت یابد، که اگر فردی بیان کرد به هیچ جناح و حزبی تعلق ندارد، مردم به او رای ندهند؛ چراکه در صورت بروز هر گونه ناکارامدی، مردم نمی‌دانند باید مطالبات خود را به کجا ببرند و چه کسی به آنان پاسخگو خواهد بود.
درایتی تاکید کرد: تا زمانی که احزاب در کشور قدرت نگیرند، ما نه پارلمان و نه ریاست جمهوری پاسخگو نخواهیم داشت. رسالت احزاب هم در پیشبرد و شکل دادن به مطالبات مردم و هم در تربیت افراد برای تصدی کادرهای اجرایی و سیاسی کشور، اهمیت بسیاری دارد. در تمام این سال‌ها ما دیدیم که برخی در کشور به قدرت رسیدند و به دلیل نداشتن تعهدات حزبی، در مواقع بروز ناکارمدی، مردم نمی‌دانستند باید به کجا اعتراض کنند و انتظار پاسخگویی داشته باشند.
وی ادامه داد: لذا اگر اقداماتی در راستای تقویت احزاب صورت نگیرد، همین وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد و کارامدی نهادهای انتخابی کمتر خواهد شد و این قطعا آسیب‌هایی را برای مردم و کشور خواهد داشت. مسئولان باید به این نتیجه برسند که بدون حزب نمی‌توان مطالبات مردم را سازماندهی کرد و تضعیف احزاب به ضرر کشور است و باعث می‌شود کشور با حوادث غیر مترقبه‌ای روبرو شود، پس باید راه را برای فعالیت احزاب باز کنند.
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در خراسان رضوی در خصوص رکودی که در حال حاضر در بین احزاب وجود دارد، گفت: این اتفاق تازه‌ای نیست و معمولا همیشه پس از پایان انتخابات‌ها، احزاب به محاق می‌روند معمولا در تمام دنیا احزاب در ایام انتخابات فعالیت‌های زیادی دارند و پس از پایان انتخابات، برای مرحله بعد برنامه‌ریزی می‌کنند، خود را بازبینی می‌کنند و اشکالات کار خود را بررسی می‌کنند. بنابراین احزاب به طور طبیعی پس از انتخابات سکون را تجربه می‌کنند، اما این سکون نباید با بی‌تحرکی در درون خود حزب همراه شود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/331931/هشدار-یک-اصلاح‌طلب-درباره-تضعیف-احزاب
بستن   چاپ