ایران پرسمان
محققان ام‌آی‌تی پارچه حساس به لمس و حرکت تولید کردند
دوشنبه 26 مهر 1400 - 08:53:30
ایران پرسمان - دیجیاتو / صنعت پارچه یکی از قدیمی‌ترین صنایع بشری است، اما نتوانسته به راحتی وارد دنیای تکنولوژی شود و پوشاک ما را با همگام با عصر اطلاعات ارتقا دهد. با این حال، محققانی از موسسه تکنولوژی ماساچوست یا ام‌آی‌تی و سوئد توانسته‌اند فیبر هوشمندی بسازند که به حرکات فردی که لباس را پوشیده واکنش نشان می‌دهد.
قبل از این مطالعه، گوگل پروژه «Jacquard» را آغاز کرده بود و تلاش می‌کرد تا پوشاک را وارد دنیای مدرن کند، اما نتوانسته بود در این زمینه موفق شود. با این حال، محققان ام‌آی‌تی فیبر نرم رباتیکی به نام «اومنی‌فایبر» (OmniFiber) تولید کردند که کانال مرکزی دارد و می‌تواند سیالی را در سراسر فیبر حرکت دهد.
این فیبر می‌تواند با کمک هوای فشرده شده بر اساس حسی که دریافت می‌کند، خم شود، کش بیاید، بپیچد و پالس بفرستد. به کمک این تکنولوژی،‌ پارچه می‌تواند فیدبک لمسی لحظه‌ای ارائه دهد و مثل ماهیچه مصنوعی عمل کند.

ایران پرسمان

فیبر ماهیچه‌ای مصنوعی ایده جدیدی نیست و گروه تحقیقاتی دیگری در ام‌آی‌تی قبلا به این تکنولوژی دست یافته بودند. اما تفاوت اصلی اومنی‌فایبر در این است که برای تغییر نیازی به گرما ندارد. همین باعث می‌شود که این فیبر حرارت پوست را بالا نبرد و کارآمدتر باشد.
علاوه بر این، اومنی‌فایبر به پروسه بافت حساس نیست و می‌توان آن را از مواد کم هزینه‌تر تهیه کرد. این تیم تحقیقاتی تصور می‌کنند که پارچه تولیدی آن‌ها راه خود را در صنعت پوشاک باز می‌کند و می‌تواند به ورزشکاران و خوانندگان کمک کند تا تنفسشان را بهتر کنترل کنند. همچنین این فیبر می‌تواند به بیماران تنفسی مثل مبتلایان به کووید-19 کمک کند تا راحت‌تر الگوی تنفسی طبیعی خود را به دست آورند.
ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا اومنی‌فایبر را در دنیای واقعی ببینیم، اما به این معنی نیست که پروژه را تمام شده فرض کنیم. محققان این مطالعه همچنان سعی دارند تا روی این سیستم کار کنند و آن را ارتقا دهند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/333320/محققان-ام‌آی‌تی-پارچه-حساس-به-لمس-و-حرکت-تولید-کردند
بستن   چاپ